برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

«آش خشکبار» غذای عید فطر همدانی‌ها

منبع
ايسنا
بروزرسانی
«آش خشکبار» غذای عید فطر همدانی‌ها

ایسنا/ کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان گفت: پختن آش خشکبار (آش ترش) به علت صفرابُر بودن در روز عید فطر در بسیاری از نقاط استان همدان به‌ویژه روستاها، رسم است و مردم معتقد هستند برای دستگاه گوارش مفید است.

فریبا نعمتی، کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان پیرامون آداب و رسوم مردم همدان در روز عید فطر اظهار کرد: عید فطر یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان است به طوریکه بعد از یک ماه روزه‌داری این عید مسرت‌بخش است و کسانی‌که مقید هستند، غسل می‌کنند و برای برپایی نماز عیدفطر می‌روند.
وی با بیان اینکه بعد از برپایی نماز شادی در بین نمازگزاران موج می‌زند و به همدیگر عید را تبریک می‌گویند، تصریح کرد: در این روز ایرانی‌ها به ویژه ترکمن‌ها به دیدار اقوام و بزرگترها می روند و سعی می‌کنند به علت اینکه یک ماه روزه بودند، این روز در وعده ناهار آش بخورند تا زیاد به معده فشار نیاید.
نعمتی خاطرنشان کرد: پختن آش خشکبار(آش ترش) به علت صفرا بُر بودن در روز عید فطر در بسیاری از نقاط استان همدان به ویژه روستاها رسم است و مردم معتقد هستند برای دستگاه گوارش مفید است.
وی با اشاره به اینکه در مجموع صله رحم و احترام گذاشتن به بزرگترها در این روز در بین همه فرهنگ‌های شیعه و سنی مشترک است، افزود: اهل سنت عید فطر را سه روز گرامی می‌دارند و در این روزها همچون عید نوروز به دید و بازدید می پردازند.
کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان یادآور شد: معمولاً در عید فطر تازه نامزدها برای عروس بسته به استطاعت مالی یک مجمعه حاوی پارچه یا طلا و خوراکی را عیدانه می‌برند.

وی تصریح کرد: در ضمن در این عید به کسانی که عزیزی از دست داده‌اند و عزادار هستند، تسلیت می‌گویند و با اهدای لباس رنگی، غم‌زدایی می‌کنند و به نوعی وی را از عزا درمی‌آوردند.
آش خشکبار دارای مقداری حبوبات شامل عدس، نخود و لوبیا و سبزی آش و خشکبار نظیر برگه هلو، برگه زردآلو، آلبالو خشکه، آلوی ترش، سرکه، شیره، رشته آشی و پیاز، نعنا و سیر داغ برای تزئین است.

آخرین خبر همدان در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/hamedan_today