برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مراتع و جنگل‌های استان زنجان در عرض 2 ماه، 29 بار سوخت!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
مراتع و جنگل‌های استان زنجان در عرض 2 ماه، 29 بار سوخت!

ایسنا/ فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر در مراتع استان، تاکید کرد: بی‌توجهی برخی باعث بروز خسارت به مراتع و جنگل‌ها می‌شود. 

سرهنگ عباس عباسی، فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان اظهار کرد: در فصل بهار با توجه به حجم بارندگی در استان زنجان و رطوبت موجود در هوا هیچ‌گونه آتش‌سوزی در مراتع را نداشتیم ولی با شروع فصل تابستان روند آتش گرفتن مراتع و جنگل‌ها در نقاط مختلف استان با توجه به حجم بالای علف هرز افزایشی شد.

وی تصریح کرد: از تیرماه امسال تا ۲۸ مردادماه ۲۹ مورد آتش‌سوزی در استان گزارش شده است که عمده آن مربوط به شهرستان طارم بوده است. البته به لحاظ وسعت شهرستان زنجان با ۵۴ هکتار ، سلطانیه با ۳۸ هکتار و طارم با ۲۸ هکتاز رتبه‌های اول تا سوم را دارند با این حال تعداد آتش‌سوزی در مراتع طارم زیاد بود ولی خوشبختانه با حضور به‌موقع شاهد بروز خسارت کم به این مناطق بودیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه نیروهای منابع‌طبیعی به همه تجهیزات مورد نیاز برای مهار آتش مجهز هستند، افزود: همه تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا در این رابطه مشکلی وجود نداشته باشد ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که با شروع آتش در مراتع و جنگل‌ها به یک‌باره وسعت زیادی از محل درگیر حریق می‌شود و می‌طلبد که نگاه ما پیشگیرانه باشد.

وی عمده‌ترین دلایل آتش‌سوزی را بی‌احتیاطی رهگذران، آتــش ذغــال رهــا شــده در جنــگل پــس از پخــت و پــز، انداختــن تــه ســیگار روشــن و کبریــت نیمه افروختــه در جنــگل و مرتــع و حاشیه جاده‌ها اعلام کرد و افزود: اکثر وقوع  آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها عامل انسانی بوده است.

عباسی با اشاره به گرمی هوا و احتمال آتش‌سوزی در مراتع اظهار کرد: از مردم تقاضا داریم بطری‌های خالی آب را در کنار جاده‌ها، مراتع و جنگل‌ها رها نکنند، زیرا این بطری‌ها با تابش نور خورشید منجر به ایجاد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها می‌شود. همچنین ته سیگارهای رها شده در مراتع نیز یکی از عوامل اصلی آتش‌سوزی هستند که امیدواریم افراد به این مورد نیز توجه داشته باشند.

وی افزود: از دامداران نیز تقاضا داریم در این روزها آتش روشن نکنند زیرا ممکن است به مراتع سرایت کند و اگر دامداران در اقامتگاه خود آتش روشن کردند حتما قبل از خواب آن را خاموش کنند تا آتش به گونه‌ها گیاهی و مراتع سرایت نکند.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به افزایش دما در مناطق بحرانی اطفا حریق در شهرستان‌ها به همراه تجهیزات کامل همچون آتش‌کوب، فلش‌بک و… و ماشین کمک‌دار در حال فعالیت هستند که  آتش‌سوزی رخ داد با آمادگی کامل اقدامات لازم با همکاری ارگان‌های مربوطه همچون سپاه، هلال احمر، مدیریت بحران شهرستان، فرمانداری، بخشداران، دهیاران، همیاران و… انجام شود.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: به مردم توصیه می‌شود با همکاران یگان این اداره‌کل همکاری‌های لازم را  داشته باشند و در صورت هرگونه آتش‌سوزی و تخریب منابع طبیعی با سامانه ۱۵۰۴  تماس بگیرند.

آخرین خبر زنجان در اینستاگرام :

آخرین خبر زنجان در اینستاگرام :
https://instagram.com/zanjan_today