برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، در آستانه انقراض قرار گرفتند

منبع
تسنيم
بروزرسانی
لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، در آستانه انقراض قرار گرفتند

تسنیم/ جهت حفاظت هر چه بیشتر از گونه لاک‌پشت‌های پوزه عقابی که در معرض خطر انقراض قرار دارند، اقدامات ویژه‌ای در سایت حفاظت شده لاک‌پشت‌ها در کیش انجام می‌شود.

مریم محمدی، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اهمیت حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض، گفت: یکی از گونه‌های مهم در معرض انقراض لاک‌پشت‌های پوزه عقابی هستند که حفاظت از آنها نیازمند اقدامات ویژه‌ای است.

محمدی اظهار داشت: حصارکشی سایت به منظور برقراری امنیت و کنترل بیشتر،پاکسازی زیستگاه از زباله و ضایعات، استقرار شبانه روزی محیط‌بانان، خاموشی چراغ‌های جاده در فصل باز شدن لانه‌ها جهت پیشگیری از پراکندگی نوزادان و رصد لاک پشت‌های مادر و نوزادان از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در حفاظت از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی است.

وی با اشاره به آسیب بخشی از حصار سایت حفاظت شده لاک‌پشت‌ها در کیش به دلیل گردباد، تصریح کرد: هم‌اکنون تعمیر و بهسازی این سایت در اولویت است و در اسرع وقت انجام و به اتمام می‌رسد.

محمدی با تاکید بر همراهی مردم و گردشگران در حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض، خاطرنشان کرد: لاک پشت‌ها برای تخم گذاری به همان ساحلی که در آن متولد شده‌اند باز می‌گردند که در همین راستا با اقدامات انجام شده، تعداد لاک پشت‌های مادری که برای تخم‌گذاری، سواحل کیش را انتخاب می‌کنند، افزایش یافته است.

براساس این گزارش، از مجموع 5 گونه لاک پشت دریایی که در خلیج فارس زندگی می‌کنند و همگی در خطر انقراض هستند، تنها لاک پشت پوزه عقابی برای تخمگذاری و زاد آوری به سواحل کیش می‌آید .

لاک پشت‌ها برای تخمگذاری، شب هنگام به سواحل ماسه‌ای می آیند و به کمک باله‌های عقبی لانه‌ای به عمق تقریبی 35 سانتی متر حفر می‌کنند و پس از تخم‌گذاری روی آن را با ماسه‌های موجود در ساحل می‌پوشانند. نوزادان لاک پشت ها حدودا 60 روز بعد متولد شده و به کمک نور منعکس شده از سطح دریا راه را پیدا کرده و به سمت دریا می‌روند.

سایت حفاظت شده لاک پشت‌ها در جزیره کیش سال 1385 راه اندازی شده و به طور مستمر در حفاظت و پایش لاک پشت‌ها در فصول زادآوری فعالیت دارد.

این سایت حفاظت شده واقع در جنوب جزیره کیش و به عنوان طولانی‌ترین ساحل ماسه‌ای جزیره شناسایی شده که حدود 800 متر طول دارد.

آخرین خبر بوشهر در اینستاگرام :
https://instagram.com/bushehr_akhbar