برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

۲۳ درصد جمعیت کهگیلویه‌وبویراحمد دچار نوعی از اختلال روانی هستند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
۲۳ درصد جمعیت کهگیلویه‌وبویراحمد دچار نوعی از اختلال روانی هستند

ایرنا/ مدیر گروه سلامت روانی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بااشاره به نتایج پیمایش ملی سلامت روان گفت: نتایج این پیمایش ملی قابل تطبیق بر استان را دارد که نشان می دهد بیش از ۲۳ درصد از جمعیت استان بیماری مرتبط با سلامت روان دارند.

همداد آران‌پور، مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد بهداشتی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بیماری های سلامت روان با استناد به پژوهش ملی سلامت روان اظهار کرد: ۲ پیمایش ملی سلامت روان یکی در سال ۹۱ و دیگری در سال ۱۴۰۱ در کشور اجرا شد اگرچه نتایج طرح اولی قابل دسترسی است اما برش استانی طرح پیمایش ملی سلامت روان سال ۹۱ هنوز اعلام نشده است ولی قابل تطبیق به استان ما را دارد.

وی ادامه داد: در این پیمایش شیوع اختلالات روانپزشکی از جمله استرس، اضطراب، وسواس، افسردگی، اعتیاد، خودکشی و فشارهای زندگی، روش و میزان استفاده مردم و بیماران از خدمات بهداشتی و درمانی و مقدار هزینه تحمیل شده به مردم برای درمان مشکلات اعصاب و روان بررسی گردید.

آران پور با اشاره به مهمترین نتایج پویش ملی سلامت روان که قابل تطبیق بر استان را دارد، گفت: به طور کلی، ۲۳.۶ درصد از افراد ۱۵-۶۴ ساله دچار یک یا چند اختلال روانپزشکی هستند که این رقم در مردان ۲۰.۸ درصد و در زنان ۲۶.۵ درصد است و نشان‌دهنده شیوع بیشتر و معنادار اختلالات در زنان دارد.

وی ادامه داد: شایعترین اختلالات، اختلالات اضطرابی و خلقی هستند که گروه‌های ابتلا به هرگونه اختلال روانپزشکی عبارتند از: زنان نسبت به مردان، افراد بیکار نسبت به افراد شاغل، افراد مطلقه، جداشده، بیوه نسبت به افراد مجرد، شهری نسبت به روستایی، افراد بیسواد نسبت به افراد دانشگاهی وافراد دارای وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین نسبت به افراد با وضعیت اقتصادی اجتماعی بالاتر بیشتر اختلالات در بین آنها مشاهده می شود.

آران پور افزود: این مطالعه نشان داد حدود یک سوم (۳۲ درصد ) از افراد بزرگسال جامعه (۱۵ تا ۶۴ سال)، احساس نیاز مراجعه برای مشکلات اعصاب و روان را دارند که این نیاز شامل نیاز به مراجعه برای علائم گوناگون روانپزشکی، مشکلات زناشویی و ارتباط بین فردی، نیاز به مشاوره برای ازدواج و تحصیل و تربیت فرزندان بوده است.

وی گفت: گروه‌هایی از بیماران که کمترین بهره مندی از خدمات بهداشتی درمانی و نازل ترین کیفیت درمان دریافت شده را داشتند، عبارت بودند از: مردان، جوانان، افراد با تحصیلات دانشگاهی، ساکنین شهرها، افراد در دو سر طیف وضعیت اجتماعی اقتصادی، و افراد بدون بیمه.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد بهداشتی معاونت بهداشت تاکید کرد: رفع موانع بهره مندی، آموزش و آگاه سازی جامعه از ماهیت اختلالات روانپزشکی، وجود درمان‌های موثر، بهبود دسترسی به خدمات و هم چنین توسعه خدمات بیمه ضرورت دارد.


آخرین خبر کهگیلویه و بویراحمد در اینستاگرام :
https://instagram.com/yasuj_today