برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

جشنی برای بزرگداشت شاعر «عاشقانه‌های ایرانی»

منبع
ايسنا
بروزرسانی
جشنی برای بزرگداشت شاعر «عاشقانه‌های ایرانی»

ایسنا/ درست ۸۰۰ سال پیش مردی در گوشه‌ای از ایران زمین پهناور آن زمان، عاشقانه‌های ایرانی را شاعرانه مشق می‌کرد تا سرگذشت عشاق ایرانی برای همیشه جاودان بماند.

عشق فرهاد به شیرین و عشق مجنون به لیلی پس از صدها سال از لابه لای اشعار این بزرگ شاعر ایرانی برای ما به یادگار مانده و جاودانه شده؛ شاعری که اهل گنجه ایرانِ قدیم است و مادرش از اشراف کُردزبان ایرانی است. شاعری که به ادبیات عاشقانه جان داد و ادبیات عاشقانه ایرانی وامدار اشعار زیبا و دلنشین اوست. شاعری به نام «حکیم نظامی گنجوی»

«حکیم» می‌گفتنش چون در علوم زمان خود از جمله علوم ادبی، نجوم، فلسفه، فقه، کلام و زبان و عرب و... از سرآمدان بود، اما جدای از دانش عمیق او، آنچه نظامی را در تاریخ جاودانه کرد اشعار زیبا و بویژه دیوان های عاشقانه اوست.

مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه که به «خمسه نظامی» معروف شده گنج گرانبهایی است که نظامی از خود به جای گذاشته تا زبان و ادب فارسی را برای همیشه مدیون خود کند.

با جدا شدن بخش هایی از ایران زمین، گنجه هم از ایران جدا و جزیی از کشور آذربایجان امروزی شد و حالا آنان مدعی مالکیت یکی از سرمایه های ارزشمند ایران زمین یعنی حکیم نظامی گنجوی شده اند، درحالیکه تمام اشعار و آثار نظامی به زبان شیرین فارسی است و این شاعر ایرانی در تمام اشعار و آثارش ایرانی بودن و فارسی بودن خود را فریاد می‌زند.

برای حفظ و حراست از سرمایه های ایران زمین باید هر از چندگاهی به یاد خودمان و مردمان دیگر سرزمین ها بیاوریم که شعرا و دانشمندان و علمای ایرانی قابل مصادره نیستند و این بزرگ مردان ریشه در آب و خاک ایران زمین دارند و در آثارشان عرق و ارادتشان را به ایران زمین و زبان پارسی بارها و بارها نشان داده اند، در همین راستا و به بهانه این یادآوری، امروز جشنی برای بزرگداشت این شاعر پارسی زبان ایرانی در کرمانشاه برگزار شد، جشنی که با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد تا نشان دهد همه برای حفظ سرمایه های ایرانی در کنار هم هستند.

جشنی برای بزرگداشت شاعر «عاشقانه‌های ایرانی»

باید محتوای آثار شعرای ایرانی را به نسل جدید یاد دهیم

مسلم حدیدی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه، امروز(۲۰ اسفند) در این مراسم با بیان اینکه کار فرهنگی نیازمند همکاری و همراهی همه دستگاه‌ها است، گفت: حفظ و ارتقاء فرهنگ یک سرزمین به تنهایی از عهده یک دستگاه ساخته نیست و همه باید در این زمینه در کنار هم کار کنیم.

وی تاکید کرد: سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه برای حفظ و ارتقاء فرهنگ استان آماده همکاری با دستگاه های مسئول در این حوزه است و در همین راستا این برنامه در دستور کار قرار گرفته است.

حدیدی با اشاره به سرمایه های بی نظیر فرهنگی ایران زمین، گفت: ایران سرمایه های بسیاری در حوزه فرهنگ و ادب و هنر خود دارد که از جمله آنها حکیم نظامی گنجوی است، اما متاسفانه آنطور که باید از این سرمایه ها استفاده نکرده ایم.

وی افزود: اشعاری از این شاعر بزرگ ایرانی در کتاب های درسی آمده، اما به جای اینکه به درک و محتوای آن توجه کنیم عمدتا به حفظیات پرداخته ایم و همین امر موجب شده که از این گنج ارزشمند بهره‌ای که باید نبریم.

وی تصریح کرد: از طرفی معرفی این سرمایه ها نباید به کتاب های درسی محدود شود و باید در سطح ملی و بین المللی این سرمایه‌ها را به همگان معرفی کنیم.

جشنی برای بزرگداشت شاعر «عاشقانه‌های ایرانی»

از هزار جزیره بودن در حوزه فرهنگ گریزانیم

پوریا جلالی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه هم در این مراسم تاکید کرد: هیچ فاصله ای میان این دستگاه فرهنگی با سایر ادارات همسو از جمله سازمان جهاد دانشگاهی نیست و این نهاد آماده هرگونه همکاری در زمینه برنامه های فرهنگی و هنری است.

وی افزود: ما از هزار جزیره بودن گریزانیم و معتقدیم در حوزه فرهنگ و هنر همه باید در کنار هم کار کرده تا بتوانیم فرهنگ یک سرزمین را ارتقاء دهیم.

جشنی برای بزرگداشت شاعر «عاشقانه‌های ایرانی»

باید سرمایه‌های گذشته را به نسل جدید معرفی کنیم

علی شعبانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه هم در این مراسم با بیان اینکه دوران پسامدرنیسم تفکرات خطرناکی با خود دارد، گفت: در دوران مدرنیسم مطالعه و کتاب خواندن نماد روشنفکری بود و هر کس ولو به ظاهر برای اینکه نشان دهد، فرد روشنفکری است کتاب هایی را همواره با خود همراه داشت و هرچه اسم کتاب عجیب‌تر و بزرگتر بود، آن فرد روشنفکرتر به نظر می رسید.

وی افزود: در حال حاضر وارد دوران پسامدرنیسم شده‌ایم، دورانی که متاسفانه افراد در آن خود را علامه دهر دانسته و بی نیاز از هرگونه دانش جدید و اطلاعات می دانند. در این دوران دانشجویان ما معتقدند نیاز به یادگیری جدید ندارند و حتی معتقدند اطلاعات آنها از اساتید هم بیشتر است و نیاز به مطالعه بیشتر ندارند که این تفکر بسیار خطرناک و آسیب رسان است.

این مسئول گفت: در همین راستا باید فرهنگسازی جدی شکل گیرد و باید بتوانیم از گنج هایی که از گذشته برایمان به یادگار مانده، برای آموزش نسل جدید استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از این گنج های ارزشمند آثار حکیم نظامی گنجوی است، شاعری ایرانی که خودش و پدرش اهل گنجه هستند و مادرش کُردزبان است و به نظر می رسد آثاری مانند خسرو و شیرین که از داستان های مردمان کُردزبان است را از مادرش فرا گرفته است.

شعبانی گفت: این شاعر ایرانی در کتاب های خود در کنار بیان اشعار زیبا و عاشقانه، پندها و درس های بسیاری دارد که باید به نسل جدید یاد داده شود.

معاون استانداری کرمانشاه افزود: ما مردمان خوشبختی هستیم که زبان فارسی و مادری خود را حفظ کرده‌ایم و می‌توانیم از سرمایه‌های گذشته بهره بگیریم و نباید در این زمینه کوتاهی کنیم. در حال حاضر در همین کشور ترکیه با تغییر رسم الخطشان، نسل امروزشان نمی تواند از کتب دوران عثمانی بهره گیرد و این یک فاجعه برای یک کشور است و حال که ما از این نعمت برخوردار هستیم باید نهایت استفاده از آن را ببریم.

وی با تقدیر از بانیان برگزاری این مراسم گفت: سرمایه های ایرانی باید در قالب برنامه های مختلف به جامعه و بویژه نسل امروز معرفی شوند و این مراسم هم یکی از این برنامه هاست که می تواند معرف خوبی برای سرمایه بزرگ زبان و ادبیات فارسی یعنی حکیم نظامی گنجوی باشد.

آخرین خبر کرمانشاه در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/kermanshah.today