برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

منبع
تجارت نيوز
بروزرسانی
رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

تجارت نیوز/ قیمت مس در سطح جهانی، از کانال 10 هزار دلار گذشت. اما اثر این افزایش قیمت بر بازار داخلی چیست؟ 

مس یک فلز مهم درسراسر جهان محسوب می‌شود و بسیاری از صنایع در جهان، به این فلز وابسته هستند. روز گذشته، طبق اخبار منتشر شده از سوی رویترز، قیمت این فلز افزایش یافته و در حال حاضر، این فلز در بازار با قیمت 10 هزار دلار به ازای هر تن، به فروش می‌رسد. دلیل این افزایش قیمت، رشد اقتصادی چین، کاهش تولید و عرضه و همین‌طور پیشنهاد ادغام دو شرکت بزرگ در حوزه معدن اعلام شده است. این افزایش قیمت جهانی، به دلیل افزایش قیمت دلار در بازار داخل، می‌تواند باعث افزایش تولید، بیشتر شدن فعالیت‌های معادن کوچک مقیاس گذاشته و بر صادرات هم تاثیر مثبت بگذارد.

 کوروش شعبانی، نائب رئیس انجمن مس ایران، درباره علت افزایش قیمت مس در سطح جهانی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: عوامل مختلفی ممکن است در افزایش قیمت مس نقش داشته باشند. از جمله این عوامل می‌توان به رشد اقتصادی چین اشاره کرد، زیرا چین در‎حال تلاش برای بازگشت به شرایط اقتصادی و تجاری و همین‌طور اجرای برنامه‌های اقتصادی قبل از شیوع کرونا است و همین‌طور، کمبود تولید و عرضه این محصول در بازار‌های جهانی بر افزایش قیمت این فلز تأثیر گذار بوده‌ است.

ادغام دو غول بزرگ معدن جهان، عامل افزایش قیمت مس در سطح جهانی
وی درباره پیشنهاد شرکت بی.اچ.پی برای ادغام با آنگلوامریکن اظهار کرد: به هرحال، ادغام، تغییر و تحول در یک سازمان، حتی اگر به منظور توسعه باشد، می‌تواند در تولید اختلال ایجاد کند. زیرا این دو شرکت مدیریت‌های مستقل داشتند و حالا پیشنهاد ادغام این دو شرکت و ایجاد یک مدیریت واحد، می‌تواند در افزایش قیمت، اختلال در تولید و عرضه کمتر در کوتاه مدت، تاثیر‌گذار باشد.

رونق معادن داخلی در پی افزایش قیمت جهانی مس
او درباره تأثیر افزایش قیمت جهانی مس و تأثیر آن بر بازار ایران تشریح کرد: عمده صنایع و معادن مس ایران، کوچک مقیاس هستند و درتولید‌های کوچک مقیاس، هزینه‌ها بالاست وصرفه اقتصادی معادن و صنایع کوچک، محدود است. اما برای معادن بزرگ‌تر با مقیاس جهانی، ممکن است هزینه‌های تمام شده تولید، نصف قیمت جهانی مس باشد. اما در معادن کوچک مقیاس، به دلیل کوچک بودن، پرریسک بودن و پر هزینه بودن، حاشیه سود پایین است. وقتی قیمت جهانی افزایش پیدا می‌کند، حاشیه سود بالاتر می‌رود و این امکان به وجود می‌‌آید که معادن کوچک را هم راه‌اندازی کرد و تولید را افزایش داد

شعبانی درباره صادرات مس ایران با توجه به افزایش قیمت جهانی اذعان داشت: افزایش قیمت جهانی مس و وارد شدن آن به کانال 10 هزار دلار به ازای هر تن، با توجه به افزایش قیمت دلار داخلی، صادرات به صرفه‌تر می‌شود و رونق بیشتری پیدا می‌کند.

افزایش قیمت جهانی؛ یک چالش بزرگ برای مصرف‌کنندگان خارجی
او درباره چالش های سایر کشور‌ها به دلیل افزایش قیمت جهانی مس تصریح کرد: برای کشور‌هایی که وارد‌کننده مس هستند، چالش‌هایی به وجود می‌آید. به طور مثال، کشوری مثل ژاپن که وارد‌کننده مس هست هزینه تمام‌شده کالا‌هایی مثل خودرو، لوازم الکتریکی و... به دلیل افزایش قیمت مس، ممکن است افزایش قیمت داشته باشد.

وی درباره حمایت از صنعت مس داخلی و معادن کوچک مقیاس با توجه به افزایش قیمت جهانی پیشنهاد داد: افزایش قیمت مس در بازار جهانی فرصتی مناسب برای توسعه صنعت مس داخلی است. به نظر می‌رسد که با استفاده از این افزایش قیمت، می‌توان معادن کوچک مقیاس را تشویق به افزایش تولید کرد. در این راستا، لازم است مشوق‌هایی در اختیار این صنعت قرار گیرد. به‌طور مثال، افزایش حقوق دولتی در طی هفت سال، از 50 برابر به 57 برابر رسید و باعث شده یک‌سری معادن کوچک مقیاس، زمین‌گیر شوند. حالا که این افزایش قیمت اتفاق افتاده، باید کمک شود که حقوق دولتی معادن پایین ‌تر بیاید و اینگونه می‌توان در معادن کوچک مس کشور رونق ایجاد کرد.

با این حال می‌توان گفت، این افزایش قیمت نه تنها تاثیر منفی ندارد بلکه می‌تواند تاثیر مثبتی بر فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس، افزایش تولید وافزایش صادرات بگذارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره