ايرنا/ تفاهمنامه نوسازي ۱۰ هزار دستگاه تاکسي فرسوده ناوگان حمل و نقل درونشهري کشور با محصولات ايران خودرو امضا شد.
تفاهمنامه نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي و تحويل تاکسي مطابق ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابتپذير و استفاده از تسهيلات قرضالحسنه صندوق کارآفريني اميد بين ايران خودرو و سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيراني تهران به امضا رسيد.
در اين مراسم که در محل شرکت طراحي مهندسي و تامين قطعات ايران خودرو (ساپکو) برگزار شد، فرشاد مقيمي مدير عامل ايران خودرو گفت: امروز ۵۰۰ دستگاه تاکسي توليدي ايران خودرو آماده تحويل به رانندگان است.
وي در بحث خودروهاي تجاري سنگين نيز اعلام کرد: ايران خودرو آمادگي دارد توليد اتوبوس را به هفتهاي پنج دستگاه افزايش دهد.
مقيمي با اشاره به تردد هفت هزار دستگاه ون فرسوده در شهر تهران خاطرنشان کرد: موتور ef۷ دوگانه سوز روي ونها در حال تست است و به زودي طي تفاهمنامه با شهرداري تهران اين محصول جديد را به بازار ارائه خواهيم کرد.
وي همچنين در موضوع نوسازي خودروهاي فرسوده حاضر در شبکه حمل و نقلي کشور گفت: مطابق تفاهمي با شهرداريهاي مختلف کل کشور، با صرف هزينه هاي اندک و با استفاده از ظرفيتهاي داخلي حدود ۶ هزار خودرو در اين سيستم نوسازي خواهند شد.
در ادامه "پورسيدآقايي" معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران يادآور شد: اگر به دنبال افزايش استفاده مردم از حمل و نقل عمومي هستيم بايد خدمات اجتماعي مناسبي به مردم ارائه کنيم و در اين ميان منابع مالي نقش کليدي ايفا ميکنند.
وي يادآور شد: سال گذشته ايران خودرو تنها ۶۰۰ دستگاه براي نوسازي تاکسي هاي فرسوده تهران تحويل داد و امروز ۵۰۰ دستگاه تحويل تاکسيرانان مي شود.
پورسيدآقايي ابراز اميدواري کرد که تا پايان امسال ۱۰ هزار دستگاه تاکسي از سوي ايران خودرو به تهران و ساير شهرها تحويل شود.
وي همچنين از قرارداد توليد هزار دستگاه اتوبوس با ايران خودرو ديزل از محل منابع اوراق مشارکتي که وزارت کشور اختصاص ميدهد خبر داد و تاکيد کرد: علاوه بر توسعه استفاده از ون در تهران و ديگر شهرها، مينيبوس راني نيز بايد به شهر بازگردد.
در اين مراسم مديرعامل اتحاديه تاکسيراني کشور گفت: در سالهاي گذشته با استفاده از ظرفيت شرکت ايران خودرو ۷۵ هزار دستگاه تاکسي فرسوده در کشور از رده خارج شد که ۶۴ هزار دستگاه آن به صورت اسقاط جايگزين شد.
" مرتضي ضامني" بيان داشت: در دو سال گذشته به دليل افت توليد و همچنين افزايش ۱۰۰ تا ۱۱۰ درصدي قيمت خودرو، فرآيند نوسازي کند شد.
وي با اشاره به ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت پذير يادآور شد: تنها راهي که مي توان نوسازي ناوگان فرسوده تاکسيراني را ادامه داد استفاده از اين ماده قانوني براي پوشش اضافه پرداخت هاي ايجاد شده آن هم با تمرکز بر خودروي سمند پايه گاز سوز است.
ضامني ادامه داد: در برخي کلان شهرها مثل مشهد و تهران تسهيلات چهار درصدي براي نوسازي فراهم شده اما رانندگان توان تامين مالي جايگزيني تاکسي هاي فرسوده را ندارند.
اين مسئول خاطرنشان کرد: اکنون ۱۵۰ هزار دستگاه تاکسي فرسوده در کشور فعال است که تا پايان سال اين آمار به ۱۹۲ هزار دستگاه و تا سال ۱۴۰۰ به ۲۴۲ هزار دستگاه (معادل ۷۵ درصد ناوگان فعال حاضر) خواهد رسيد.
فعاليت ۲۵ هزار دستگاه تاکسي فرسوده در تهران
در ادامه "عليرضا قنادان" مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيراني تهران افزود: در شهر تهران ۷۰ هزار دستگاه تاکسي فعاليت دارند که متوسط سن اين ناوگان هفت سال است.
وي بيان داشت: تا پايان سال گذشته ۲۵ هزار دستگاه تاکسي شهر تهران در سن فرسودگي به سر ميبردند که اين آمار تا پايان امسال به ۳۵ هزار دستگاه افزايش خواهد يافت.
اين مسئول اظهار داشت: هفت هزار دستگاه از اين تاکسيها ون هستند که همگي بالاي ۱۰ سال بوده و فرسودهاند، بر اين اساس يکي از نيازهاي جدي تهران نوسازي خودروهاي ون است.
وي با بيان اينکه روزانه به طور متوسط در هر تاکسي ۶۰ نفر سوار و پياده مي شوند، ابراز اميدواري کرد ظرفيت توليد تاکسي از سوي شرکتهاي خودروساز افزايش يابد.
قنادان با اشاره به امضاي تفاهمنامه امروز خاطرنشان کرد: براي نخستين بار براي تاکسيها از تسهيلات ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت پذير استفاده مي شود و هر دستگاه تاکسي ۴۰ ميليون تومان وام با بهره چهار درصد دريافت خواهد کرد.
بازار