ايبنا/ مدير اداره نظامهاي پرداخت بانک مرکزي گفت: بيدقتي برخي بانکها باعث کاهش تراکنشهاي بدون حضور کارت شده و وضعيت تراکنشها بعد از ريزش به دليل اجراي رمز دوم پويا در حال بهبود و جبران است.
داوود محمدبيگي با بيان اينکه با اجراي طرح رمز دوم پويا کاهش موقتي در تراکنشهاي بدون حضور کارت رخ داده است، گفت: تراکنشهاي بدون حضور کارت کاهش يافته و متاسفانه دليل اصلي آن عدم نظارت مناسب بانکها بوده چرا که بانکها تصور داشتند سرويس رمز دوم پويا را راه اندازي ميکنند و سپس مشتريان نسبت به راه اندازي و استفاده از سرويس اقدام ميکنند و همين موضوع باعث شده تا تراکنشهاي مبتني بر رمز دوم کاهش يابد.
مدير اداره نظامهاي پرداخت بانک مرکزي ادامه داد: شبکه بانکي به خصوص بانکهاي بزرگ بايد در زمينه بررسي سرويس رمز دوم پويا و پايش وضعيت مشتريان دقت و نظارت بيشتري داشته باشند تا کاهش تراکنشها رفع شود.
تراکنشهاي اينترنتي کمتر از ۵ درصد کاهش يافته است
وي با اشاره به کاهش تراکنشهاي بدون حضور کارت اظهار داشت: بررسي بانک مرکزي نشان ميدهد، تراکنشهاي درگاه پرداخت اينترنتي (IPG) کمتر از ۵ درصد کاهش داشته و تراکنشهاي کارت به کارت اينترنتي نيز ۲۵ درصد افت داشته است. همچنين تراکنشهاي بدون حضور کارت مربوط به پرداخت قبوض نيز کاهش يافته و ريزش تراکنش در کانال تلفن بانک و USSD به سرعت در حال جبران است.
کاهش تراکنشهاي بدون حضور کارت به دليل بيدقتي برخي بانکهاي بزرگ
مدير اداره نظامهاي پرداخت بانک مرکزي درباره دليل کاهش تراکنشهاي اينترنتي خاطر نشان کرد: تحليلها نشان ميدهد که بانکهاي بزرگ دقت لازم را نداشتهاند و معافيت مجموع تراکنش تا صد هزار تومان با رمز دوم ايستا را به درستي اجرايي نکردند که در نتيجه کاهش تراکنش بدون حضور کارت را به دنبال داشت؛ هم اکنون بانکها درحال اصلاح ساختارها و سامانهها هستند و تراکنشها در حال صعود است؛ بانک مرکزي در حال بررسي دقيق وضعيت شبکه پرداخت و بانکي کشور است و طي هماهنگي با بانکها، اقداماتي اصلاحي را براي رفع چالشها در دستور کار داده و بر همين اساس بزودي کاهش تراکنش رفع خواهد شد.
صعود تراکنشهاي بدون حضور کارت پس از ريزش از پنجشنبه تا به امروز
وي افزود: نتايج تراکنش از روز پنج شنبه هفته گذشته تا به امروز نشان ميدهد که کاهش تراکنشهاي بدون حضور کارت در حال رفع بوده و ميزان تراکنش در حال رسيدن به زمان پيش از اجراي طرح است که اميدواريم با پيگيريهاي بانک مرکزي اين موضوع بهبود يابد.
محمد بيگي با اشاره به برنامه بانک مرکزي در حوزه رمز دوم پويا گفت: بانک مرکزي از اواسط دي ماه تا به امروز اقداماتي متعدد براي بهبود سرويس رمز پويا در بانکها با برگزاري جلسات و افزايش نظارت اقدام کرد.
لزوم اطلاع رساني کسب و کارهاي اينترنتي درباره استفاده از رمز دوم پويا
وي در خصوص نقش کسب و کارهاي اينترنتي به منظور افزايش اطلاع رساني فعالسازي رمز دوم يکبار مصرف خاطر نشان کرد: سايتها و فروشگاههاي اينترنتي بايد اقدامات لازم براي اطلاع رساني و آموزش مشتريان براي فعالسازي و استفاده از رمز پويا را در کنار بانکها و شرکتهاي پرداخت الکترونيک انجام دهند تا کسب و کار آنها با مشکلي مواجه نشود.
وي تاکيد کرد: بانک مرکزي در مسير رمز دوم پويا باز نخواهد گشت و بانکها و شرکتهاي پرداخت بايد با يکديگر کمک کنند و مشکلات و چالشهاي رمز دوم يکبار مصرف را رفع کنند. مدير اداره نظامهاي پرداخت ادامه داد: وضعيت رمز دوم پويا رو به بهبود است و اميد داريم تا با جلساتي که با معاونت فناوري بانکها در روزهاي آينده خواهيم داشت، گامي مهم براي رفع چالشها برداريم و تاکيد داريم که بانکها ملزم هستند که آمارها را بررسي کنند و اطلاع رساني لازم را در خصوص رمز پويا و معافيت مجموع تراکنش روزانه صد هزار تومان با رمز دوم ايستا را انجام دهند.
بانک مرکزي انتظار کاهش ۲۵ درصدي تراکنشهاي اينترنتي را داشت
محمد بيگي با بيان اينکه بانک مرکزي احتمال کاهش تراکنش با رمز دوم پويا را تخمين زده بود، اظهار داشت: قبل از اجراي طرح رمز دوم پويا، تخمين زده بود که با اجراي رمز يکبار مصرف حدود ۲۵ درصد از تراکنشهاي اينترنتي کاهش پيدا ميکند و نگراني وجود داشت چرا که خريد مقداري دشوار تر ميشود اما تلاش داريم تا چالشها را رفع کنيم تا در روزهاي پاياني سال به عنوان روزهاي اوج خريد اينترنتي در کشور و استفاده از خدمات پرداخت الکترونيک، شاهد سيستمي بدون مشکل باشيم.
بانکها به صورت مستقيم با اپراتورهاي تلفن همراه براي ارسال رمز پوياي پيامکي متصل ميشوند
مدير اداره نظامهاي پرداخت بانک مرکزي در خصوص رمز دوم پوياي پيامکي و مشکلات تاخير در ارسال پيامک تاکيد کرد: بانک مرکزي با اپراتورهاي تلفن همراه از سه ماه پيش هماهنگي براي اجراي رمز دوم يکبار مصرف را آغاز کرد و مانوري نيز سه هفته گذشته به منظور بررسي زمان ارسال رمز دوم پويا در تمامي استانها برگزار شد که نتايج ميانگين زمان ارسال پيامک رمز دوم يکبار مصرف به اپراتورها و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي بررسي و بهبود ارسال شد.
وي تصريح کرد: هماهنگيهايي در حال انجام است و بانک مرکزي با وزارت ارتباطات همکاري لازم را دارد تا بانکها براي ارسال پيامک به صورت مستقيم به اپراتورهاي تلفن همراه متصل شوند و پيامکهاي رمز دوم يکبار مصرف با اولويت بالاتر نسبت به ساير پيامکها به منظور کاهش تاخير در ارسال به مشتريان ارسال شود تا در ايام پاياني سال که حجم پيامک افزايش دارد، مشکلي وجود نداشته باشد.
بازار