صدا و سيما/ عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران گفت: نظم بخشي به برنامه ريزيها در صنعت مرغ و تخم مرغ کشور اين امکان را ميدهد که توليد را در اين حوزه، ۴۰ درصد مازاد بر نياز کشور افزايش دهيم.
مهدي معصومي گفت: هم اکنون ۲۰ درصد از ظرفيت توليد صنعت مرغداري ايران خالي است در حالي که ميتوانيم هم اين ۲۰ درصد را به توليد بياوريم و هم ۲۰ درصد توليد کنوني را افزايش دهيم يعني ميتوانيم حداقل تا ۴۰ درصد در ۲ تا ۳ سال آينده مازاد بر نياز کشور توليد کنيم.
وي اضافه کرد: براي اينکه برنامه صادراتي آماده شود پيشنهاد داديم ۲۰ درصد از محصولات را صادر کنيم و همزمان هم بتوانيم واردات را انجام دهيم تا تمريني براي صادرات باشد که اين امر موجب نظم بخشي، پيدا کردن مشتريهاي دائمي و توليد براي بازارهاي صادراتي ميشود و از آنجا که هر کشوري نوع خاصي از محصولات را ميخواهد بنابراين براي توليد مرغ و تخم مرغ صادراتي بايد برنامهاي درازمدت داشته باشيم.
فقدان حضور صنايع تبديلي در ايران
به گفته اين مقام مسوول يکي از مواردي که امکان صادرات را افزايش يا توسعه ميدهد و درآمد براي کشور ايجاد ميکند صنايع تبديلي مرغ و تخم مرغ است، اما متاسفانه فقط يک تا دو شرکت صنايع تبديلي در ايران در اين حوزه فعال است.
معصومي با بيان اينکه ظرفيتهاي خوبي در حوزه صنايع تبديلي مرغ و تخم مرغ ميتوانيم در کشور ايجاد کنيم، اظهار داشت: توليد تخم مرغ پاستوريزه، توليد پودر تخم مرغ و توليد انواع محصولات خاص مانند توليد مرغ پخته، مرغ نيمه پخته و مرغ منجمد، امکان صادرات را افزايش ميدهد.
اين فعال توليدي گفت: همه برنامهها در صنعت مرغداري اعم از ورود، قيمتگذاري، ميزان توليد و امکان صادرات در اختيار دولت است در واقع اگر دولت در برنامههاي خود نظم داشته باشد ما با استفاده از اين نظم ميتوانيم کار خود را توسعه دهيم بنابراين تنها نياز ما برنامهريزي منظم دولت در تأمين مواد اوليه، مجوزهاي صادراتي و ميزان توليد است که با اين برنامه ميتوانيم توسعه و جهش توليد را در صنعت مرغداري محقق کنيم.
بهره وري، کليدي ترين مسئله صنعت مرغداري
وي با اشاره به اينکه بهره وري از مهمترين مسائل در صنعت مرغ و تخم مرغ است، ادامه داد: اگر بتوانيم نظمي در توليد داشته باشيم حتماً بهره وري را هم افزايش خواهيم داد همچنان که در طول سالهاي گذشته اين کار را انجام داديم.
معصومي با تاکيد بر لزوم برنامه ريزي در جوجه ريزي، گفت: يکي از عوامل معدوم سازي تخم مرغ نطفه دار و جوجه يک روزه اين بود که بر اساس برنامه ريزيهاي صورت گرفته براي سه ماهه پايان سال ۹۸ و براي ماه رمضان امسال، ۲۰ درصد افزايش در توليد هدفگذاري شد، اما متاسفانه شيوع ويروس کرونا، مصرف را به شدت کاهش داد و موجب شد مرغ جذب بازار نشود و بر اين اساس جوجه هم جذب نشد اين در حالي بود ما مازاد توليد داشتيم بنابراين از روي اجبار جوجههاي يک روزه و تخم مرغهاي نطفه دار معدوم شد.
اين مقام مسوول افزود: اکنون تخم مرغ نطفه دار را کمتر در دستگاه ميخوابانند ضمن اينکه با کاهش توليد، قيمت مرغ هم متعادل شد، اما براي اينکه بتوانيم بر اساس نياز کشور توليد کنيم يک برنامه دراز مدت نياز است. هم اکنون توليد مرغ به حد استاندارد خود رسيده و کسري هم نخواهيم داشت و در صورتي که مواد اوليه تامين شود و مرغدار نگران تامين مواد اوليه نباشد توليد به اندازه سال گذشته خواهيم داشت.
لزوم توجه به ويژگي هاي بازارهاي صادراتي
اين فعال صنعت مرغ و تخم مرغ با بيان اينکه توليد در اين حوزه در داخل کشور معمولا روند ثابتي در اين سالها داشت، گفت: از آنجا که با اين کيفيت توليدي، مصرف در داخل کشور وجود دارد تغييراتي در کيفيت داده نشده است، اما اگر بازارهاي صادراتي ايجاد شود به نوآوري، تغيير و بالابردن کيفيت نياز است که موجب ميشود تحولي در صنعت مرغداري ايجاد شود و مرغدار با انگيزهاي مضاعف، محصولي بهتر با بهرهوري و کيفيت بالاتر را توليد کند.
به گفته اين فعال صنعت مرغداري اگر بخواهيم بازارها را توسعه دهيم بايد کيفيتها را هم تغيير دهيم و بر اساس نياز بازارهاي صادراتي و مصرفکنندگان کيفيت را تغيير دهيم به طور نمونه در کشورهاي عربي، مرغ را با حداکثر وزن يک کيلو و ۲۰۰ گرم ميخرند در حاليکه توليد داخلي ما بر اساس دو کيلو و نيم انجام ميشود بنابراين اگر ما بخواهيم مرغ را صادر کنيم بايد بر اساس نياز بازار صادراتي باشد يعني لازم است تغييراتي در برنامه توليد انجام شود؛ بنابراين صادرات ميتواند هم تنوع توليد و کيفيتها را افزايش دهد.
بازار