برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

دژپسند: ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان از دارایی دولت قابلیت واگذاری دارد

منبع
اطلاعات
بروزرسانی
دژپسند: ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان از دارایی دولت قابلیت واگذاری دارد

اطلاعات/ ‌وزير اقتصاد از راه‌اندازي بورس املاک و مسکن براي دستيابي به درآمد ۶۱ هزار ميلياردتوماني از محل املاک دولتي خبر داد و گفت: ۲۰ درصد از دارايي ۷۰۰۰ هزار ميليارد توماني دولت معادل ۱۴۰۰ هزار ميليارد تومان قابليت واگذاري داردکه با تجديد ارزيابي به عدد بزرگتري خواهيم رسيد.

به گزارش مهر، فرهاد دژپسند در نشست فعالان بخش خصوصي درباره تحريم‌ها گفت: در دولت يازدهم تورم يک رقمي را تجربه کرديم که نشان مي‌دهد اين حالت بار ديگر دست يافتني است.

وي افزود: رشد اقتصادي ما با آنکه بايد موفق شود، فاصله زيادي دارد اما موانعي چون تحريم‌هاي ظالمانه يک طرفه که روز به روز عمق و گسترش مي‌يابد، بر سر راه رسيدن به رشد واقعي وجود دارد هر چند که ما در حال پيدا کردن راه‌هاي دور زدن تحريم‌ها هستيم ولي به هر حال يک عنصر مزاحم محسوب مي‌شود.
علاوه بر اين کرونا هم مزيد بر علت شده و بر بازار نفت اثر منفي گذاشته و مجموعه اين شرايط سبب شده تا نتوانيم به رشد اقتصادي دست يابيم.

وي حجم نقدينگي را ۲۴۰۰ هزار ميليارد تومان بيان کرد و اظهار داشت: اين در حالي است که بسياري از بنگاه‌هاي اقتصادي نگران وجوه نقد براي سرمايه در گردش خود هستند، بنابراين براي برون رفت از اين عدم تقارن بايد از اقيانوس نقدينگي کشور به بنگاه‌ها پل بزنيم.

دژپسند با بيان اينکه به طور سنتي اقتصاد ايران متکي به نظام بانکي است، يادآور شد: سال ۹۸ نظام بانکي ۹۷۵ هزار ميليارد تومان تسهيلات داد که ۷۰ درصد آن جايگزيني تسهيلات سابق بود و فقط ۳۰ درصد آن تسهيلات جديد و پول تازه به بنگاه‌ها تزريق شد.به گفته وي، سال ۹۸ بازار سرمايه ۲۷۵ هزار ميليارد تومان تأمين مالي انجام داد که همه آن براي سرمايه گذاري نبود؛ بخشي از آن به سرمايه در گردش بنگاه‌ها و بخشي ديگر هم به تأمين مالي اوراق دولتي معطوف شد که همه اين موارد در رقم مذکور وجود داشت.

‌وزير اقتصاد با بيان اينکه براي آنکه رشد و جهش داشته باشيم بايد راهکارهاي تأمين مالي را متنوع و به آن عمل کنيم، افزود: اگر بخواهيم رشد معقول داشته باشيم بايد حداقل ۱۰۰۰ هزار ميليارد تومان سرمايه بخش دولتي، عمومي و خصوصي داشته باشيم که مي توان اين حجم نقدينگي را از درياي خروشان منابع مردمي کسب کنيم.

وي افزود: امسال با اذن رهبري ظرفيت جديدي با استفاده از سهام عدالت به ارزش ۴۰۰ هزار ميليارد تومان به بازار سرمايه تزريق مي‌شود. همچنين ETF ها، شرکت‌هاي دولتي و نهادهاي دولتي را عرضه خواهيم کرد.

در همين زمينه امکان افزايش عرضه اوليه‌ها هم وجود دارد ولي بايد آنها را سازمان دهيم و از حواشي بپرهيزيم و مرتب به سپرده‌گذار خرد يادآور شويم که ريسک را نمي‌شود حذف کرد ولي مي‌توان آن را مديريت کرد.

دژپسند همچنين در حاشيه اين نشست در جمع خبرنگاران با بيان اينکه امروز اولين واحدهاي صندوق قابل معامله (ETF) به ارزش ۲۳ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان عرضه اوليه ‌شد، در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه چرا تنوع سهام‌ها براي خريد مردم عليرغم استقبال آنها کم است، گفت: در حال برگزاري جلساتي هستيم تا از بخش خصوصي دعوت کنيم شرکت‌هايي که قابليت عرضه دارند را وارد بورس کنند.

وي ادامه داد: ما در دولت برنامه وسيعي براي عمق بخشي به بازار سرمايه داريم که شامل عرضه نهادهاي عمومي مانند ستاد اجرايي فرمان امام و صندوق‌هاي بازنشستگي به بازار سرمايه است اکنون هم اولين عرضه اوليه ETF انجام شد و تا پايان نيمه اول سال سهام دو صندوق سرمايه گذاري ديگر عرضه مي‌شوند.
‌وزير اقتصاد با بيان اينکه نيمه دوم سال هم صندوق‌هاي سرمايه گذاري بيشتري در بازار سرمايه عرضه خواهند شد، تاکيد کرد: در عرضه اوليه ديروز به هر فرد حداکثر ۲ ميليون تومان سهام با تخفيف تعلق مي‌گيرد.البته مردم براي خريد اين سهام نبايد شتاب کنند چرا که تا ۳۱ ارديبهشت وقت دارند.

وي همچنين با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري سيما با اظهار اينکه تا کنون ۹۰درصد افرادي که به سايت سهام عدالت مراجعه کرده اند، خواستار مديريت مستقيم سهام خود شده اند، گفت: پارسال واگذاري باقيمانده سهام دولت در پنج پالايشگاه و بيمه البرز را به صورت بلوکي عرضه کرديم و اکنون واگذاري مالکيت اموال دولت بر تأمين مالي ترجيح دارد و به همين علت امسال از روش ديگر استفاده کرديم.

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، دژپسند با اشاره به آغاز خريد واحدهاي صندوق قابل معامله (ETF) به ارزش بيش از ۲۳ هزار ميليارد تومان توسط مردم از ديروز، اضافه کرد: پس از دو ماه، سهام اين صندوق ها قابل خريد و فروش هستند؛ البته در اين زمينه عرضه سهام ۳ صندوق در بورس به تصويب دولت رسيده، اما ممکن است اين رقم تا پايان امسال افزايش يابد.
‌وزير اقتصاد با اظهار اينکه آزادسازي سهام عدالت و عرضه صندوق واسطه گري مالي يکم حدود ۴۳۰ هزار ميليارد تومان به ارزش بازار افزوده است، گفت: پس از عرضه صندوق مالي يکم، آگهي صندوق دوم و سپس صندوق سوم اعلام مي‌شود و اين برنامه جدي و شفاف دولت است.
دژپسند با بيان اينکه قانون بودجه امسال اين اجازه را به دولت داد که تا پايان برنامه ششم بتواند مديريت اين صندوق‌ها را داشته باشد، زيرا اين موضوع، تجربه نخست کشور در اين باره است، اضافه کرد: در بودجه سال ۹۹ در مجموع مقدار ۶۱ هزار ميليارد تومان درآمد ناشي از مولد سازي و واگذاري داريم ومحل خرج اين درآمدها هم بر اساس بودجه انجام مي‌شود.

وزير اقتصاد درباره چگونگي پاسخ به تقاضاي زياد مردم براي دريافت کد بورسي گفت: مدتي است که روزانه ۱۰۰ هزار کد بورسي صادر مي‌شود و با ايجاد زيرساخت‌هاي لازم، اين رقم تا دو هفته آينده به يک ميليون کد بورسي در روز مي‌رسد و نرم افزار (اپليکيشن) احراز هويت غير حضوري هم راه اندازي خواهد شد. وي اضافه کرد: پارسال درآمد ناشي از خصوصي سازي بيشتر از مقدار مصوب و ۱۱۸ درصد بود و ۲ هزار ميليارد تومان واگذاري داشتيم، اما امسال فقط تا پايان هفته اول ارديبهشت ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان واگذاري از طريق عرضه‌هاي شناور انجام شد.

نامبرده با اشاره به اينکه رويکرد اصلي شوراي عالي بورس اين است که در توسعه کارگزاري‌ها محدوديت ايجاد نکنيم و اين کار تا اواخر خرداد يا اوايل تير انجام خواهد شد، گفت: در زمينه عرضه، در تلاش هستيم شرکت‌هاي بيشتري را وارد بورس کنيم؛ از اين رو با تعدادي از بنگاه‌دارهاي بزرگ کشور که بورسي نيستند، جلسه داريم که آنها را براي حضور در بورس قانع کنيم.

‌وزير اقتصاد درباره شيوه آزادسازي سهام عدالت گفت: جزئيات آن امروز نهايي مي‌شود؛ اما در حالت کلي افراد بايد در گام اول در سايت سهام عدالت روش آزادسازي را انتخاب کنند و در گام دوم اگر کد بورسي ندارند، بايد کد بورسي بگيرند.
رئيس کل سازمان خصوصي‌سازي هم گفت: اموال مازاد دولت که قابل واگذاري است، بيش از ۱۰۰ هزار ميليارد تومان ارزش دارد.

عليرضا صالح اعلام کرد: برنامه واگذاري باقيمانده سهام شرکت‌هاي دولتي در قالب صندوق‌هاي قابل معامله بورسي موسوم به اي‌تي‌اف دنبال مي‌شود و اولين صندوق واسطه‌گري مالي ايران به ارزش بيش از ۲۳ هزار ميليارد تومان با ۲۰ درصد تخفيف و تا سقف ۲ ميليون تومان به هر فرد ايراني عرضه شد که پيش بيني مي‌شود ۱۶ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان پول مردم يعني با ۳۰ درصد تخفيف کل جمع آوري شود.
وي همچنين گفت: صندوق دوم قابل معامله بورسي متشکل از سهام چهار پالايشگاه به ارزش ۲۵ ميليارد تومان در آينده نزديک در بورس ارائه مي‌شود.

همچنين سومين صندوق هم متشکل از باقيمانده سهام دولت در شرکت فولاد مبارکه، شرکت ملي مس، ايران خودرو و سايپا به ارزش ۲۰ هزار ميليارد تومان عرضه مي‌شود که مجموع سهام قابل واگذاري در اين سه صندوق به حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار ميليارد تومان مي‌رسد.

وي افزود: قانون گذار براي سال ۹۹ براي مولدسازي و فروش دارايي‌هاي دولت حدود ۶۰ هزار ميليارد تومان درآمد براي دولت در قانون بودجه ديده است که از طريق صندوق‌هاي قابل معامله بورسي به مردم ارائه مي‌شود.

صالح همچنين در مورد آزادسازي سهام عدالت گفت: ستاد سهام عدالت در سازمان خصوصي سازي جلسه‌اي برگزار مي‌کند و در مورد کساني که وارد سامانه سهام عدالت شده و روش مديريت مستقيم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرده اما مي‌خواهند اين روش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغيير دهند و به روش مديريت غير مستقيم سهام عدالت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اداره کنند، ظرف چند روز آينده امکان ويرايش قرار داده مي‌شود.

از سوي ديگر بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد: صندوق سرمايه‌گذاري در سهام قابل معامله واسطه گري مالي يکم با نماد «دارا يکم» در فهرست نرخ صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس درج شد.

به گزارش مهر، بر اساس مجوز پذيره نويسي سازمان بورس و اوراق بهادار، اولين صندوق سهام عرضه شده دولت در بخش بانک و بيمه با مديريت غيرفعال شامل شرکت‌هاي «بيمه اتکايي امين، بيمه البرز، بانک صادرات، بانک ملت، بانک تجارت» با نسبت‌هاي مشخص که در اميدنامه صندوق ذکر شده است و با نام صندوق سرمايه‌گذاري قابل‌معامله واسطه گري مالي يکم در بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.
بر اساس اين اطلاعيه، مدير اين صندوق شرکت تأمين سرمايه بانک مسکن و مؤسس آن وزارت امور اقتصادي و دارايي است و متولي صندوق سازمان حسابرسي و حسابرس آن مؤسسه حسابرسي شاخص انديشان معرفي شده اند.

گفتني است: قيمت سهام تشکيل دهنده واحدهاي سرمايه گذاري صندوق، متوسط قيمت سهام در سي روز گذشته (منتهي به تاريخ فراخوان واگذاري) با احتساب ۲۰ درصد تخفيف است مشروط براينکه پس از اعمال تخفيف از ۷۰ درصد قيمت پاياني روز معاملاتي قبل از شروع پذيره نويسي کمتر نباشد و ۵ درصد از دارايي صندوق به عنوان دارايي سرمايه گذاران و به منظور انجام عمليات بازارگرداني نزد صندوق نگهداري خواهد شد.

واحدهاي پذيره نويسي شده حداقل دو ماه پس از پايان پذيره نويسي، قابليت معامله در بازار ثانويه بورس اوراق بهادار تهران را خواهد داشت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره