logo
برگزیده
اقتصادی

انواع روش های افزایش سرمایه در بورس

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
انواع روش های افزایش سرمایه در بورس

باشگاه خبرنگاران/افزايش سرمايه در اصل به معناي افزايش تعداد سهام منتشر شده توسط شرکت‌هايي است که سهام خود را در بازار سرمايه منتشر کرده اند.
 
سهامداران بازار سرمايه همچون ساير سرمايه گذاران پيش از سرمايه گذاري بايد مجموعه اي از آموزش ها را فرا بگيرند. اين روزها فعاليت در بورس بيش از هر زمان ديگري به دغدغه گروهي از افراد تبديل شده است، به همين دليل  قصد داريم شما را با يکي از مفاهيم بازار سرمايه آشنا کنيم.

سرمايه شرکت همان دارايي هاي شرکت است که با کم کردن همه بدهي هاي آن مي توان به سرمايه يک شرکت پي برد. سرمايه شرکت  را در اصل  مي توان بخشي از حقوق افراد در سهام يک شرکت با عنوان حقوق صاحبان سهام تعريف کرد.

افزايش سرمايه در شرکت‌هاي سهامي يعني ”افزايش اسمي ميزان سرمايه ثبت شده شرکت به زبان ساده افزايش سرمايه يعني افزايش تعداد سهام منتشره توسط شرکت‌هاي سهامي است.

انواع روش هاي افزايش سرمايه
افزايش سرمايه از محل سود انباشته (سهام جايزه)

افزايش سرمايه از محل آورده نقدي

افزايش سرمايه ازمحل تجديد ارزيابي دارايي ها

افرايش سرمايه از محل سلب حق تقدم و صرف سهام

افزايش سرمايه از محل سود انباشته

يکي از روش هاي افزايش سرمايه افزايش سرمايه از محل سود انباشته است که بر اساس قانون تجارت، شرکت ها وظيفه دارند ساليانه درصدي از سود خود را نزد خود نگهداري کنند و در نهايت اين سود در حسابي تحت عنوان سود انباشته در صورت هاي مالي آن شرکت ثبت خواهد شد.
در دوراني که يک شرکت سود انباشته خوب و مناسبي دارد، تصميم مي گيرد که افزايش سرمايه خود را به روش افزايش سرمايه از محل سود انباشته انجام و منابع جديد مورد نياز خود را تامين کند.
در واقع بايد به اين مسئله اشاره کرد که  در روش سود انباشته، جريان نقدينگي جديدي به شرکت وارد نخواهد شد و سهامداران پولي براي خريد اوراق جديد تزريق نمي کنند، به همين دليل به سهام تعلق گرفته به سهامداران (سهام جايزه ) مي گويند.

افزايش سرمايه از محل آورده نقدي
يکي ديگر از روش هاي افزايش سرمايه ، از محل آورده نقدي است. زماني که سود انباشته در  شرکتي مناسب نباشد و هيئت مديره تصميم بگيرند که  منابع مالي جديدي را به شرکت وارد کنند لازم به ذکر است که اين عمل  از طريق محل آورده نقدي سهامداران اقدام انجام مي شود.
چون افزايش سرمايه از طريق افزايش سرمايه از محل آورده نقدي صورت مي گيرد به همين علت  نياز به تأمين منابع جديدي از طرف سهامداران فعلي شرکت دارد و شرکت در ابتدا حق استفاده و حضور در آن را به سهامداران شرکت خواهد داد؛ که اين مسئله بدين معنا است که اوراقي به اسم حق تقدم سهام در اختيار سهامداران فعلي قرار خواهد گرفت و سهامدار در مدت زمان مجاز براي معاملات اين اوراق که حدودا ۲ ماه است  مي توانند  براي چذيره نويسي  از دو روش زير اقدام کند:

پرداخت مبلغ اسمي سهام

در روش پرداخت مبلغ اسمي بايد به ازاي هر يک از سهم ها مبلغي را در بازه ۲ماهه به شرکت پرداخت کنيد در ادامه بايد ياد آور شد که  مبلغ نام برده شده در ايران به طور معمول ۱۰۰۰ ريال که همان قيمت اسمي سهم است. پس از طي مراحل افزايش سرمايه، حق تقدم شما به سهم عادي تبديل خواهد شد.

فروش حق تقدم
اگر شما نخواهيد که از حق تقدم هاي خود استفاده کنيد قادر خواهيد بود که در اين بازه زماني ۲ ماهه حق تقدم هاي خود را به سرمايه گذاران ديگر بفروشيد چون اين حق تقدم ها مثل سهام عادي در بورس قابل معامله است.


افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي ها
يکي از روش هاي افزايش سرمايه، افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي ها است. در افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي ها، شرکت ها دارايي هاي ثابت مشهود خود را مانند زمين، ساختمان، ماشين آلات و تجهيزات، سرمايه گذاري ها و … را مورد تجديد و ارزيابي قرار مي دهند.با اين روش نيز ارزش دارايي هاي شرکت در ترازنامه آپديت خواهد شد همچنين در نهايت چون معادله حسابداري در ترازنامه بايد برقرار باقي بماند و بدهي هاي شرکت نيز تغييري نکرده، سرمايه شرکت بايد افزايش يابد تا اين معادله برقرار  شود.
در روش افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي ها پولي به شرکت وارد نخواهد شد و تنها اتفاقي که رخ مي دهد يک عمليات حسابداري در صورتهاي مالي شرکت است . در واقع در اين روش به همان ميزان که تعداد سهام شما افزايش  پيدا مي کند قيمت آن کاهش پيدا خواهد کرد، به همين علت تغييري در دارايي شما رخ نخواهد داد.

افزايش سرمايه به روش صرف سهام
يکي از روش‌هاي افزايش سرمايه، روش صرف سهام است در روش صرف سهام، شرکت سهام خود را از طريق پذيره نويسي و به قيمتي بيش از قيمت اسمي مي فروشد و تفاوت حاصل از قيمت فروش و قيمت اسمي سهام را، به حساب اندوخته منتقل مي کند يا در ازاي آن سهام جديدي را، به سهامداران قبلي مي‌دهد.


در افزايش سرمايه به روش صرف سهام بجاي اينکه سهام عادي با ارزش اسمي انتشار دهند، پذيره نويسي سهام جديد ناشي از افزايش سرمايه به قيمت بازار انجام خواهد گرفت.
منظور از صرف سهام چيست؟ منظور از صرف سهام، اختلاف ارزش بازاري و اسمي سهام است. کار‌هايي که شرکت در ارتباط با صرف سهام مي تواند انجام دهد:

انتقال اضافه ارزش به اندوخته شرکت، تقسيم نقدي اضافه ارزش به سهامداري قبلي، دادن سهام جديد به سهامداران قبلي، کار‌هايي که شرکت در ارتباط با فروش مي‌تواند انجام دهد: فروش با حفظ حق تقدم، فروش با سلب حق تقدم

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره