نماد آخرین خبر

دلایل عدم رونق بورس انرژی از زبان یک کارشناس

منبع
ايسنا
بروزرسانی
دلایل عدم رونق  بورس انرژی از زبان یک کارشناس

ايسنا/ يک کارشناس بازار سرمايه دلايل عدم رونق بورس انرژي را تشريح کرد.

فردين آقابزرگي در گفت و گو با ايسنا، درمورد اينکه بورس انرژي آنطور که بايد و شايد رونق ندارد، توضيح داد: دلايل عمده و موثر درمورد اينکه چرا بورس انرژي رونق ندارد،  شرکت هاي برق منطقه اي، توانير و در بعد فراورده هاي نفتي، شرکت ملي نفت است. تا زماني که ذهنيت  اين دو قطب بزرگ و فعال انرژي در کشور درمورد بورس انرژي به اين شکل باشد و به اندازي کافي در اين حوزه نقش آفريني نکنند، بورس انرژي به ميزان بورس و فرابورس رونق نخواهد داشت.

وي ادامه داد: حتي در برخي از ابعاد شاهد اين هستيم که برخي اوراقي که مبتني بر محصولات مورد معامله در بورس انرژي منتشر ميشود يا در فرابورس يا در بورس معامله مي شود.

اين کارشناس بازار سرمايه تاکيد کرد: دليل عمده اين اتفاق برميگردد به افرادي که مي توانند فعاليت لازم را داشته باشند اما ندارند و تا زماني که در کنار وضع قوانين و مقررات سهام داران عمده حضور مناسب و پررنگ نداشته باشند نتيجه کار همين است.

بر اساس اين گزارش، شرکت بورس انرژي ايران با هدف ساماندهي، پذيرش، نظارت و تسهيل انجام معاملات حامل‏هاي انرژي و اوراق بهادار مبتني بر حامل‏هاي انرژي، فراهم آوردن دسترسي غير تبعيض آميز و منصفانه اعضاء به بسترهاي معاملاتي، همکاري و هماهنگي با نهادهاي مالي، شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهاي متولي بازارهاي انرژي از جمله وزارتخانه‎هاي نفت، نيرو و صنعت و معدن و تجارت و شرکت‎هاي ملي نفت ايران، ملي پالايش و پخش فرآورده‎هاي نفتي ايران، ملي صنايع پتروشيمي، توانير، مديريت شبکه برق ايران، مديريت منابع آب ايران و سازمان حفاظت محيط زيست و همچنين انجام ساير وظايف محوله در اساسنامه شرکت، در ۱۷ تيرماه ۱۳۹۱ با مجوز شوراي عالي بورس و اوراق بهادار به عنوان چهارمين بورس رسمي کشور به صورت شرکت سهامي عام تاسيس شده و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعاليت مي‏کند.

اخيرا محمدباقر قاليباف-رئيس مجلس شوراي اسلامي- اين سوال را مطرح کرده است که چرا بورس انرژي آنطور که مد نظر است، رونق نگرفته است.

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره