برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

رشد شاخص بورس ماندگار است؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
رشد شاخص بورس ماندگار است؟

ايرنا/بورس بعد از مدت‌ها نوسان و افت شديدي که تجربه کرد، هفته گذشته وارد مدارصعودي شد و روزهاي مثبتي را با خود براي سهامداران به همراه آورد اما تداوم يا موقتي بودن رشد شاخص بورس نگراني کنوني فعالان بازار است و ذهن آنها را به خود مشغول کرده است.

جلسه‌هاي مکرر و پشت سرهم سازمان بورس که تا چند وقت گذشته براي بهبود روند معاملات و بازگشت دوباره رونق به بورس برگزار مي‌شد هميشه ناکام مي‌ماند اما بالاخره با تصميمات اتخاذ شده در آخرين جلسه شوراي عالي بورس، اميد دوباره به اين بازار بازگردانده شد و شاهد سبزپوشي دوباره شاخص بورس در بازار بوديم، شاخص کل که بعد از گذشت بيش از يک ماه افت به مرور از دو ميليون واحد  وارد کانال يک ميليون و ۵۰۰ هزار واحدي شده بود، در آخرين روز معاملاتي هفته گذشته توانست دوباره به کانال يک ميليون و ۷۰۰ هزار واحد ورود کند.

در جلسه اخير شوراي عالي بورس آيين‌نامه پيشنهادي حفظ ثبات بازار سرمايه و صيانت از حقوق سهامداران و سرمايه‌گذاران مورد بحث و بررسي قرار گرفت که به موجب مفاد اين آيين‌نامه، ضمانت اجرايي و اختيارات لازم به سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت الزام سهامداران عمده به انجام عمليات بازارسازي و بازارگرداني تفويض شد. 

همچنين در کنار اين تصميم، منع مشارکت بانک‌ها در رابطه با مفاد ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي کشور، استثناء شد و بانک‌ها مجاز به سرمايه‌ گذاري در بازار سرمايه شدند.

به دنبال چنين اخباري در بازار، روز چهارشنبه خبري با عنوان موافقت صندوق توسعه ملي با انتقال يک درصد از منابع اين صندوق به صندوق تثبيت بازار سرمايه منتشر شد که اين موضوع در کنار ديگر تصميمات اتخاذ شده توانست دوباره نگاه سهامداران را به بورس خوشبين کند و با ارزيابي کارشناسان مبني بر تاثير مثبت اين اتفاق بر بورس و متعادل شدن روند معاملات بازار به سمت صعود، کام همه سهامداران شيرين شد.

رشد هفته گذشته بورس فقط به جلسه شوراي عالي بورس منتهي نشد بلکه جلسات مختلفي در مجلس برگزار شد که صحبت هاي مطرح شده و حمايت هاي صورت گرفته از بازار سرمايه در اين جلسه بر رشد دوباره شاخص بورس بي‌تاثير نبوده است.

بازگشت افزايش تقاضا به بورس
نکته‌اي که در اين زمينه ذهن همه کارشناسان و سهامداران حاضر در بازار را به خود مشغول کرده و باعث نگراني فعالان بازار شده است، موقتي بودن روند صعودي بازار و احتمال منفي شدن دوباره شاخص بورس است که در اين زمينه «اميرعلي اميرباقري» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: حرکت معاملات بورس در بازار هفته گذشته به سمت تعادل پيش رفت، در ابتدا وزنه بين عرضه و تقاضا متعادل شد اما بعد تقاضا در بازار شدت گرفت و در انتهاي هفته هم بازار با رقم خوبي به کار خود پايان داد.

وي ادامه داد: نکته‌اي که بايد به آن توجه کرد اين است که بازگشت معاملات هفته گذشته بورس به روند صعودي از طريق فشار پول حقوقي‌ها و حمايت دستوري از سوي بورس انجام نشد بلکه انتشار اخباري مبني بر حمايت و بازارگرداني ليدرها باعث افزايش تمايل حقيقي‌هاي بازار به خريد شد و توانستند از قيمت‌هاي مطلوب سهام در آن بازه زماني استفاده کنند، در حقيقت سمت تقاضا را پر کردند و تعادل را به بازار بازگردانند.

اميرباقري خاطرنشان کرد: بايد به اين موضوع دقت کرد که اگر واقعيات و تحليل‌هاي بازار همخواني با  قيمت‌ها نداشته باشد تزريق پول از سمت حقوقي‌ها و حقيقي‌ها بي فايده خواهد بود.

 
اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه قيمت‌ها در بازار بايد ابتدا به سطح مطلوب و معقول برسند و بعد سرمايه‌گذاران خرد و بزرگ با ديد انتفاع و کسب سود وارد بازار شوند، گفت: نکته اي که بايد به آن توجه کرد اين است که حقوقي‌ها نمي‌توانند به صورت مداوم از بازار حمايت کنند، آنها بايد به سهامداران و هيات مديره پاسخگو باشند به همين دليل نبايد انتظار داشت که حقوقي‌ها در هر نقطه‌اي از بازار اقدام به خريد کنند و به بهانه حمايت از بازار، پرتفوي خود را به سمت اعداد بالا و قيمت بالاتر سوق دهند زيرا در ميان‌مدت و بلندمدت سهامداران هم طالب سود بيشتر خواهند شد.

اميد بازار به صندوق توسعه ملي 

وي به تزريق يک درصد از منابع صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار سرمايه اشاره کرد و افزود: اکنون در کشور نيازهاي ارزي متنوع و مصارف اولويت‌داري نسبت به بازار سرمايه وجود دارد، بنابراين بعيد به نظر مي‌رسد با اين کميت و کيفيتي که مطرح شده منابع صندوق وارد بازار سرمايه شود.

اميرباقري خاطرنشان کرد: در کل اين اقدام براي معاملات بازار اميدبخش است اما ورود يک درصد از منابع صندوق توسعه ملي به بازار در ميان‌مدت منجر به تورم زايي خواهد شد، در کل مي‌توان گفت موقعيت‌هاي ديگري براي اين استفاده از اين مبلغ وجود دارد که بهتر است آن را در آنجا هزينه کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره