برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

پنج خط هوایی جهان رکود کرونایی را دور زدند

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
پنج خط هوایی جهان رکود کرونایی را دور زدند

دنياي اقتصاد/ بحران ناشي از کرونا و رکود سهمگين بازار گردشگري در سراسر جهان منجر به شکل‌گيري گونه جديدي از توريسم با عنوان «توريسم بي‌مقصد» شد. گردشگري که تا پيش از شيوع کرونا به ۱۱گونه گردشگري تاريخي، فرهنگي، مجازي، ورزشي، بومگردي، طبيعت‌گردي، ماجراجويانه، سلامت، تجاري، رويداد و خوراک طبقه‌بندي شده بود پس از شيوع کرونا گونه دوازدهم توريسم را نيز ايجاد کرد تا از اين طريق پنج کشور جهان رکود کرونايي را دور بزنند.
 
به گزارش پايگاه خبري سي‌ان‌ان (CNN) شرکت هواپيمايي کانتاس در استراليا اقدام به فروش بليت «پروازهاي بدون‌مقصد» کرده است که مسافران به مدت ۷ ساعت از داخل هواپيما به مشاهده مقاصد و مناطق ديدني استراليا خواهند پرداخت. صف خريد سفرهاي بي‌مقصد با استقبال بي‌نظيري همراه بوده است به‌گونه‌اي‌که در مدت ۱۰دقيقه تمام بليت‌هاي پرواز به‌فروش رسيد.‌ پيش از همه‌گيري ويروس کرونا، پرواز تنها به‌عنوان روشي براي سريع‌تر رسيدن از يک مقصد به مقصد ديگر بود، اما با وجود محدوديت‌هاي ايجادشده در جهان، پرواز نه‌تنها به مقاصد دور بلکه خود تجربه پرواز که مملو از هيجان و مشاهده مناظر بي‌نظير از پنجره هواپيما را دور از ذهن کرده است. براين اساس شرکت هواپيمايي کانتاس اقدام به ايجاد شکل جديدي از توريسم کرده است که مي‌توان آن را توريسم‌پروازي يا توريسم‌بي‌مقصد ناميد. سفرهايي که صرفا با هدف سفر ايجاد شده‌اند و نه براي رسيدن به مقصد، که مي‌توان آن را سفر بدون‌مقصد به‌شمار آورد.

محبوبيت اين مدل جديد پروازها که هنوز اين شکل از سفر در استراليا ارائه نشده، آن‌چنان بالا است که در کمتر از 10 دقيقه تمامي بليت‌ها به‌فروش رسيده است؛ مسافراني که شديدا علاقه‌مند به پرواز و سفر هستند اما باتوجه به پروازهاي بين‌المللي گران‌قيمت امکان سفر برايشان وجود ندارد.

براساس اعلام مديران اين شرکت هواپيمايي اين نوع پرواز سريع‌ترين پرواز در تاريخ کانتاس است. در شرايط کنوني مردم کاملا سفر و تجربه پرواز را از دست داده‌اند و در صورت وجود‌تقاضا اين پروازهاي زيبا افزايش خواهند يافت.
پرواز بدون‌مقصد به‌مدت 7 ساعت در آسمان‌هاي استراليا و بر فراز کوئينزلند، گلدکوست، نيو‌سافت‌ولز و مناطق دورافتاده کشور انجام مي‌شود. در اين پروازهاي توريستي مي‌توان جاذبه‌هاي گردشگري معروف استراليا از جمله بندر سيدني، ديواره بزرگ مرجاني، اولورو و ساحل‌باندي را مشاهده کرد. اين سفرهاي داخلي با هواپيماي بوئينگ دريم‌لاينر 787 کانتاس انجام مي‌شود که معمولا مختص سفرهاي بين‌قاره‌اي در سراسر جهان است. اين هواپيما به داشتن پنجره‌هاي بسيار بزرگ مشهور است که پرواز و سفر در ارتفاع مناسب را امکان‌پذير مي‌کند.

در حال‌حاضر به‌دليل محدوديت‌هاي سفر پروازهاي بسيار‌کمي به مقصد استراليا انجام مي‌شود که اين امر منجر به زمينگير شدن ناوگان هوايي بين‌المللي کانتاس شده است. اين پرواز در 10 اکتبر به‌منظور سفر داخلي از فرودگاه سيدني به‌مدت 7 ساعت با 134 مسافر انجام خواهد شد. بهاي بليت اين نوع سفر باتوجه به کلاس پروازي آن بين 566 تا 2734 دلار برآورد شده است. بهاي بليت با توجه به حجم مسافتي و استفاده از يکي از بهترين هواپيماهاي بين‌المللي ارزان محسوب مي‌شود و بهاي بليت داخلي و براي فرود در يک مقصد خاص که در زمان کوتاهي اتفاق مي‌افتد از 500 دلار آغاز مي‌شود. به گزارش «دنياي‌اقتصاد» در سراسر آسيا و اقيانوسيه که اکثر مرزها بسته است و گردشگري و سفر محدود شده، پروازهاي جديد بدون‌مقصد افزايش يافته است و علاوه بر استراليا 4 کشور ديگر اقدام به دورزدن رکود کرونايي گردشگري کرده‌اند. کانتاس «سفر به هيچ‌کجا» را در تايوان نيز دنبال مي‌کند و در هشتم آگوست‌(مرداد) سفر بدون مقصد را با هواپيماي A330 دريم با موضوع هلو‌کيتي (Hello Kitty) ارائه داده است.
در همين‌حال شرکت هواپيمايي آل‌نيپون ايروي نيز در ماه آگوست يک پرواز کوتاه و زيبا در ژاپن انجام داده است و اين شرکت قصد دارد «تجربه سفر به هاوايي» را با 300مسافر با 5/ 1 ساعت پرواز تکرار کند. همچنين در 19‌‌سپتامبر، يک پرواز زيبا از فرودگاه تايپه با 120 مسافر تايواني بر فراز جزيره ججو کره‌جنوبي به‌حرکت درآمده است. سازمان گردشگري و جهانگردي کره‌جنوبي نيز در سفرهاي بدون‌مقصد خود تجربه مسابقات غذاهاي محلي را نيز به پروازهاي خود افزوده است. براساس گزارش روزنامه محلي استريت‌تايمز، هواپيمايي سنگاپور نيز درحال بررسي پروازهاي بدون مقصد از ماه اکتبر هستند.

ايرادي که به اين شکل از سفر وارد است آسيب‌هايي است که به محيط‌زيست به‌دليل افزايش پروازها و حضور هواپيماها درآسمان وارد مي‌شود و نگراني‌هايي درباره استفاده از سوخت غيرضروري وجود دارد. البته براساس مطالعات علمي صورت‌گرفته اين نوع سفر نگراني‌ها درباره ابتلا به کوويد-19 را کاهش مي‌دهد زيرا وجود سيستم‌هاي تهويه هوا احتمال ابتلا را بسيار کاهش داده و همچنين تمامي شرکت‌هاي هواپيمايي پروازهاي نمايشي خود را با رعايت کامل پروتکل‌هاي بهداشتي ارائه مي‌دهند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره