برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

آزادسازی ارزهای بلوکه شده با طرح تهاتری مجلس

منبع
تسنيم
بروزرسانی
آزادسازی ارزهای بلوکه شده با طرح تهاتری مجلس

تسنيم/عضو کميسيون برنامه و بودجه با بيان اينکه با اجراي «طرح تهاتري» مجلس شاهد افزايش عرضه ارز و کاهش نرخ خواهيم بود، عنوان کرد: همتي به مجلس براي ساماندهي وضع اسفناک بازار دلالي فردايي ارز قول داده است.


محسن زنگنه عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات درباره امکان کاهش نرخ ارز در روزهاي آتي، اظهار داشت: اگر چهار پيشنهاد عملياتي مطرح شده توسط رئيس مجلس در جلسه با پنج عضو اقتصادي دولت و رؤساي کميسيون‌هاي اقتصادي، به دقت توسط دولت اجرايي شود، قطعا بلافاصله شاهد کاهش نرخ ارز خواهيم بود چراکه نرخ واقعي ارز از نرخ فعلي کمتر است.

* آزاد شدن ارزهاي بلوکه شده خارجي با طرح تهاتري مجلس
زنگنه خاطر نشان کرد: همانگونه که در طرح پيشنهادي مجلس مطرح شده است، سازوکار تهاتر ارزهاي صادرکنندگان در ازاي واردات کالاي اساسي مي‌تواند، از يک سو باعث رونق گرفتن صادرات و از سوي ديگر موجب آزاد شدن منابع بلوکه شده ايران در خارج از کشور شود.
عضو کميسيون برنامه و بودجه با بيان اينکه ارز دولتي 4200 توماني باعث شده است خود دولت به يکي از متقاضيان بزرگ بازار ارز مبدل شود، عنوان کرد: با اجراي «طرح تهاتري» مجلس شاهد کاهش تقاضاي دولت براي ارز خواهيم بود و همين قضيه باعث کاهش نرخ را رقم خواهد زد.
وي با بيان اينکه براي اولين بار در چند سال اخير، شاهد منفي شدن تراز تجاري کشور همزمان با افزايش شديد قيمت ارز بوده‌ايم، افزود: عمده دليل کاهش صادرات ما به موانعي مربوط مي‌شود که به صادرکنندگان تحميل کرده‌ايم.
زنگنه با اشاره به اينکه طبق اعلام وزارت صمت در 300 نوع کالا نيازمند واردات از خارج هستيم که از اين تعداد برخي کالاي اساسي و برخي ديگر مواد اوليه مورد نياز توليدکنندگان داخلي است، ادامه داد: در «طرح تهاتري» اين فرصت به صادرکنندگان داده مي‌شود تا در ازاي واردات اين 300 قلم کالا بتوانند رفع تعهد ارزي خود را انجام دهند.

* آرامش نرخ با تعطيلي بازار دلالي فردايي؛ همتي براي ساماندهي قول داد
زنگنه با بيان اينکه در اولين جلسه‌اي که رئيس کل بانک مرکزي در مجلس يازدهم حضور پيدا کرد به وي عواقب بازار فردايي را گوشزد کرديم، خاطر نشان کرد: يکي از عوامل اصلي التهاب ارز، بازارهاي فردايي است که در 24 ساعت شبانه روز در حال نرخ گذاري مصنوعي و غيرواقعي ارز هستند.
زنگنه با بيان اينکه در يک مقطع زماني محدود برخي از اين سايت‌ها و کانال‌هاي فردايي مسدود شد و از همان لحظات ابتدايي نرخ دلار کاهش قابل توجهي را تجربه کرد، افزود: آقاي همتي به مجلس قول دادند تا اين بازار کاذب را مديريت کنند.
عضو کميسيون برنامه و بودجه با بيان اينکه در بازارهاي مالي بين المللي نرخ فردايي ارز بر مبناي بازار رسمي آتي ارز معين مي‌شود، افزود: اما در کشور ما اين نرخ گذاري در بازارهاي غير رسمي هرات، سليمانيه و تهران به شکل لفظي و دلالي انجام مي‌شود.
در هفته‌هاي گذشته شاهد اخبار مثبت آزادسازي منابع ارزي بلوکه شده ايران در عراق و افزايش صادرات نفت خام و نيز افزايش عرضه ارز در بازار ثانويه از قول رئيس کل بانک مرکزي بوده‌ايم. از سوي ديگر در داخل کشور نيز طرح مجلس با ارائه ايده‌هاي جديد قصد دارد گام‌هاي رو به جلو در جهت تسهيل ورود ارز به داخل کشور و نيز واردات کالاي اساسي بردارد.

 اين 4 تصميم عبارت‌اند از: 1.«تشکيل سنديکاي صادرکنندگان خوشنام براي استفاده از ظرفيت اعتباري و تسهيل فعاليت بازرگاني آنها»، 2.«تشکيل اتاق تهاتري مرکزي کالا با کالا در وزارت صمت براي نظارت دقيق بر اجراي مستقيم عمليات واردات در برابر صادرات بدون نياز به تبادل ارز و صرفا براي کالاهاي ضروري و مواد اوليۀ توليد»، 3.«تشکيل پنجره واحد صادرات نفت در برابر واردات کالاهاي اساسي که در دولت مسئوليت مستقيم آن با وزارت نفت است.» 4.« تامين کسري بودجه دولت از طرق کم هزينه مانند انتشار اوراق دولتي و بازارگرداني آن از سوي بانک مرکزي در قالب عمليات بازار باز»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره