برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

از رکود در بازار مسکن تا شیب نزولی قیمت‌ها

منبع
ايسنا
بروزرسانی
از رکود در بازار مسکن تا شیب نزولی قیمت‌ها

ايسنا/عده‌اي از کارشناسان معتقدند بازار مسکن به بيشترين قيمت خود رسيده و جاي رشد بيشتر ندارد؛ بنابراين وضعيت رکود براي اين بازار پيش‌بيني مي‌کنند. «مصطفي قلي خسروي» رئيس اتحاديه مشاوران املاک در اين زمينه گفته است: «همزمان با کاهش قيمت‌ها در بازار‌هاي موازي شاهد سقوط چشمگير قيمت مسکن هستيم.» 

برخي از دارندگان واحد‌هاي مسکوني که تا چندي پيش به اميد افزايش بيشتر قيمت‌ها از فروش ملک خود خودداري مي‌کردند، اين روز‌ها از ترس پايين آمدن قيمت مسکن حاضر به فروش ملک خود با قيمت کمتر شده‌اند.
روند صعودي قيمت مسکن که در ماه‌هاي گذشته وجود داشته، اکنون دچار وقفه شده و حتي برعکس شده است. تا حدود يک ماه پيش، خريداراني که براي خريد واحد مسکوني به بنگاه‌هاي املاک مراجعه مي‌کردند، کمتر با فايل (سفارش) فروش مواجه مي‌شدند که مشخص مي‌کرد، فروشندگان به اميد افزايش بيشتر قيمت‌ها دست نگه داشته‌اند، اما از حدود يک ماه گذشته شرايط تغيير کرده و بنگاه‌ها با حجم زياد سفارش‌هاي فروش مواجه شده‌اند که حتي حاضر هستند با قيمت کمتر از ماه قبل، ملک خود را به فروش برسانند.

آغاز کاهش قيمت مسکن
عده‌اي از کارشناسان معتقدند بازار مسکن به بيشترين قيمت خود رسيده و جاي رشد بيشتر ندارد؛ بنابراين وضعيت رکود براي اين بازار پيش‌بيني مي‌کنند. «مصطفي قلي خسروي» رئيس اتحاديه مشاوران املاک در اين زمينه گفته است: «همزمان با کاهش قيمت‌ها در بازار‌هاي موازي شاهد سقوط چشمگير قيمت مسکن هستيم.» حسن محتشم، عضو هيات مديره انجمن انبوه سازان تهران نيز گفته است که در صورت تثبيت نرخ ارز مي‌توان انتظار داشت بازار مسکن براي مدت دو سال در آرامش بماند.
بررسي‌هاي ميداني نيز حاکي از وضعيت رکودي و حتي شروع شيب کاهشي در اين بازار است. در اين وضعيت فروشندگان بيشتري نسبت به فروش ملک خود ترغيب شده‌اند و همين موضوع، فايل‌هاي بنگاه‌داران را هم بيشتر کرده است. «چند ماه پيش دائم به بنگاه‌ها سر مي‌زديم و آن‌ها واحدي براي معرفي به ما نداشتند؛ اما حالا دائم با ما تماس مي‌گيرند و گزينه‌هاي مختلفي پيشنهاد مي‌دهند.» اين را يکي از متقاضيان مسکن مي‌گويد که ماه‌هاست به دنبال خريد ملک بوده و اکنون شرايط را براي خريد مهيا مي‌داند.

يکي از کارشناسان املاک در غرب تهران نيز درباره وضعيت اين روز‌هاي بازار مي‌گويد: «در ماه‌هاي گذشته و بخصوص تابستان، فايل‌هاي بسيار کمي براي خريد و فروش خانه به دست ما مي‌رسيد و گزينه‌هاي کمي براي معرفي به خريداران داشتيم. براي نرخ‌گذاري نيز هيچ منطقي وجود نداشت و فروشندگان به صورت دلبخواه براي ملک خود قيمتگذاري مي‌کردند. خريداران هم که گزينه‌هاي بسيار کمي براي انتخاب داشتند، چاره‌اي جز تن دادن به خواسته فروشنده پيش پاي خود نمي‌ديدند.»

او اينطور ادامه مي‌دهد: «اما چند روزي مي‌شود که وضعيت کمي متفاوت شده است؛ افراد بيشتري ملک خود را حتي با قيمت‌هاي کمتر براي فروش عرضه کرده‌اند. به عنوان مثال ماه گذشته يک ملک سمت سازمان برنامه سه ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان قيمت‌گذاري شده بود که فروشنده آن اخيرا اعلام کرده حاضر است مسکن خود را به قيمت سه ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان نيز بفروشد.»

اين روايت حاکي از آن است که برخي فروشندگان از ترس پايين آمدن قيمت مسکن حاضر به فروش ملک خود با قيمت کمتر هستند. نتيجه اين رويکرد مي‌تواند کاهش تقاضا از سمت خريداران باشد، چرا که آن‌ها ترجيح مي‌دهند تا زمان به ثبات رسيدن قيمت‌ها دست نگه دارند و خريد خود را با منطقي‌ترين قيمت انجام دهند.

رکود در بازار مسکن چقدر دوام دارد؟
با اين حال عده‌اي ديگر ضمن اذعان به حاکم شدن شرايط رکود بر بازار مسکن، آن را موقت دانسته و نسبت به ادامه‌دار بودن روند نزولي قيمت‌ها خوشبين نيستند. مهدي سلطان محمدي، کارشناس بازار مسکن در اين زمينه گفته است: «هر چند سرعت رشد قيمت‌ها در بازار مسکن کاهش يافته است، اما تا زماني که رشد قيمت دلار ادامه دارد نمي‌توان انتظار کاهش قيمت در بازار را داشت.»

اين رويکرد مي‌تواند منجر به افزايش مبادلات در بازار مسکن شود، چرا که ممکن است خريداران فرصت کاهش نسبي قيمت‌ها را مغتنم شمرده و فورا دست به خريد ملک بزنند.

آنچه قطعي و واضح است، توقف روند صعودي قيمت‌ها از يک سو و انعطاف فروشندگان مسکن در قيمت‌گذاري است؛ اما اينکه اين روند تا چه زماني پايدار باشد، به عوامل بسياري بستگي دارد که خريداران بايد بر اساس آن دست به تصميم‌گيري بزنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره