برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

پروازهای ممنوعه چارتری همچنان گران‌تر از بقیه

منبع
ايسنا
بروزرسانی
پروازهای ممنوعه چارتری همچنان گران‌تر از بقیه
ايسنا/ پروازهاي چارتري که به گفته مسئولان سازمان هواپيمايي قرار بود حذف شوند، همچنان در فهرست بليت‌هاي عرضه شده قرار دارند و البته گران‌تر از بليت‌هاي ديگر در همان کلاس نرخي فروخته مي‌شوند.

ماه‌هاست که مسئله افزايش غير منطقي قيمت بليت هواپيما مطرح شد و بالاخره پرونده آن با مصوبه اخير شواري عالي هواپيمايي بسته شد که بر اساس آن قرار بود به حداکثر نرخ اعلام شده در خرداد ماه سال جاري نهايتا ۱۰ درصد اضافه شود.

اما مشکل ديگري که در پروازهاي داخلي وجود داشت و همواره به عنوان يکي از دلايل افزايش قيمت بليت هواپيما مطرح مي‌شد، پروازهاي چارتري است چرا که اين پروازها در اکثر مواقع گران‌تر از بليت‌هاي عرضه شده در همان روز، همان مسير، همان ايرلاين و با همان کلاس نرخي است.

کار پروازهاي چارتري به جايي رسيد که تورج دهقان زنگنه -رييس سازمان هواپيمايي کشوري – در روزهاي ابتدايي آبان ماه امسال يکي دلايل نابسماني بازار بليت هواپيما را همين پروازهاي چارتري عنوان کرد و اظهار کرد: سازمان هواپيمايي کشوري طبق ماده" ۵" بند "ب" قانون اين سازمان مسول جلوگيري از رقابت مضره و مصالح عمومي است و از آنجا که تاکنون مشکلاتي از سوي چارتر کننده وجود داشت با لغو پروازهاي چارتري از ۲۵ مهر به جز مسيرهاي کيش و قشم و مناطق نفت خيز هيچ مسير ديگري مجاز به چارتر نيست.

زنگنه همچنين دو هفته بعد در اين باره به ايسنا گفت: سايت هاي فروش رسمي و معتبر که به ايرلاين ها دسترسي دارند، قوانين را رعايت مي کنند  و چارترکننده هايي هم که در چارچوب قوانين عمل مي‌کنند جزئي از اين زنجيره بازار هستند و مشکلي با آن‌ها نداريم اما برخي چارترکننده‌ها، سلف خري مي‌کنند و به عنوان مثال پروازي را يک سال خريداري مي کنند و براي مسير رفت قيمت بالايي تعيين مي‌کنند و در مسير برگشت قيمت‌شان را پايين‌تر مي‌آورند. اين رفتار و سوءاستفاده آن‌ها به اين صنعت لطمه مي زند. سازمان هواپيمايي کشوري  بر بازار بليت هواپيما و چارتر کننده نظارت مي‌کند و به موقع با آن ها برخورد جدي خواهيم کرد.

اما با وجود گذشت بيش از ۴۰ روز از ابلاغ اين دستورالعمل به ايرلاين‌ها همچنان شاهد پروازهاي چارتري در فهرست بليت‌هاي عرضه شده در سايت‌هاي مختلف هستيم که اتفاقا مانند گذشته قيمتي بالاتر از نرخ‌هاي ديگر در همان روز و با همان شرايط دارند.

به عنوان مثال پرواز شنبه هفته آينده يکي  از اين ايرلاين‌ها به مقصد مشهد در ساعت ۱۲:۵۵ دقيقه قيمتي معادل ۴۸۰ هزار و ۶۰۰ تومان دارد در حالي که پرواز همين ايرلاين براي همين مسير در پنج دقيقه بعد يعني ساعت ۱۳ چارتر شده است و قيمت آن ۵۳۹ هزار و ۵۸۰ تومان است.

البته ايرلاين‌هاي ديگر هم پرواز تهران – مشهد خود را چارتر کرده‌اند و آن‌ها هم از اين مسئله مستثني نيستند و قيمت‌هاي بالاتري نسبت به پرواز سيستمي در همان ايرلاين و با همان کلاس نرخي دارند.

در پي پيگيري خبرنگار ايسنا، زنگنه اينگونه درباره اين موضوع توضيح داد که بارها به ايرلاين‌ها هشدار داده‌ايم که هيچ پروازي را به غير از مناطق ذکر شده مذکور در مقاصد نفتي و کيش و قشم حق ندارند، چارتر کنند و اين کار خلاف قوانين و مقرارات اعلام شده است.

حالا بايد به اين نکته توجه کرد که چرا برخي ايرلاين‌ها همچنان پروازهاي خود را خلاف قوانين و مقرارت چارتر مي‌کنند و سود اين کار چقدر است و به جيب چه کساني مي‌رود؟

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد

instagram.com/akharinkhabar