برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

آخرین وضعیت بازار مرغ

منبع
فارس
بروزرسانی
آخرین وضعیت بازار مرغ

فارس/قيمت مرغ در يکي دو روز گذشته تا حدودي کاهش يافته اما هنوز کف بازار با آنچه مسئولان و برخي رسانه ها مي‌گويند فاصله زيادي دارد؛ قيمت تنها در برخي فروشگاه ها 18500 تومان بوده که اکثر مردم به آنها دسترسي ندارند.

 پس از افزايش اخير قيمت مرغ به کيلويي 36 هزار تومان که  16 هزار تومان بيش از نرخ مصوب دولتي 20 هزار و 400 تومان بود، مسئولان وزارت جهاد و صمت به دنبال دستور رئيس جمهور براي کنترل بازار دست به کار شدند تا قيمت را پايين بياورند.

مرغ پله هاي ترقي قيمت را در يکسال گذشته از کيلويي 10 هزار تومان شروع کرد و در چند هفته گذشته با جهش قيمت از 20 هزار تومان به نزديک 36 هزار تومان رسيد. رئيس جمهور به دو وزارتخانه صمت و وزارت جهاد کشاورزي دستور داد که هر چه زودتر قيمت را کنترل کنند. وزارتخانه بخش توليد از 3 روز پيش عرضه را بيشتر کرد و وزراتخانه کنترل قيمت هم نظارت ها را تشديد کرد. وزير جهاد کشاورزي در نهايت اعلام کرد:« بازار مرغ را کنترل کرديم»

قضاوت زودهنگام رسانه ها در باره بازار مرغ
طي ديروز و امروز برخي رسانه ها نوشتند بازار مرغ آرام گرفت و قيمت ها کاهش يافت، که در حقيقت هم راستا  با اظهارات وزير جهاد کشاورزي بود که اعلام کرد: «قيمت مرغ را در بازار کنترل کرديم و به دنبال کنترل بازار تخم مرغ هستيم.»

خاوازي افزود: «وزارت جهاد کشاورزي ورود کرد و با توزيع گسترده در ميدان بهمن و بقيه ميادين قيمت مرغ را کاهش داد و قيمت 35 هزار تومان ميدان بهمن را به 18 هزار تومان رسانديم.»

وي با اشاره به دستور رئيس جمهور به وزارت جهاد کشاورزي براي کنترل بازار مرغ گفت: «وزارت جهاد کشاورزي با همکاري برخي دستگاه‌ها به بازار ورود و مرغ گرم با کيفيت را وارد بازار کرد.»

رسانه ها هم قيمت هاي بازار مرغ را 18500 تو مان و 22 هزار تومان نوشتند که خبر از فروکش التهاب بازار و کاهش قيمت ها بود.  اما آيا واقعا قيمت مرغ کاهش يافته است؟

* واقعا قيمت مرغ کاهش يافته است؟
گزارش ميداني خبرنگار فارس از منطقه 19 تهران که 5 دقيقه تا ميدان بهمن محل  عرضه مرغ عمده فروشي فاصله دارد، حاکي است مرغ در برخي فروشگاه ها بزرگ وجود ندارد، در فروشگاه هاي زنجيره اي هم مرغ هاي بسته بندي قطعه بندي شده وجود دارد که قيمت هاي آنها سرسام آور است.برخي فروشگاه ها هم مرغ دارند اما به قيمت هاي بسيار بالاتر از آنچه مسئولان و برخي رسانه ها مي گويند به فروش مي رسد.

خبرنگار فارس ابتدا به يک فروشگاه بزرگ هايپر در منطقه 19 تهران وارد شد. ويترين خالي از مرغ بوده و در تخته قيمت‌ها جاي مرغ خالي است. البته ديگر محصولات پروتئيني يعني انواع گوشت گوساله و گوسفندي و ماهي و ديگر محصولات فراوان است.

دستوري مدير اين فروشگاه به خبرنگار فارس درباره دليل نبودن مرغ در فروشگاه گفت: «دو روز است از اول صبح به ميدان بهمن تهران که محل عرضه گوشت 18500 توماني است مي رويم اما دست خالي بر ميگرديم، به برخي فروشگاه هاي سطح شهر مي‌دهند و به همه خريداران نمي رسد.»

وي ادامه داد:« براي اينکه توسط بازرسان جريمه نشويم مرغ گرانتر نمي آوريم و به همين دليل در فروشگاه مرغ وجود ندارد.»

مدير فروشگاه توضيح داد: در چند روز گذشته عليرغم ميل توليد کنندگان در قبال قول تامين نهاده مرغ به قيمت ارزان 18500 تومان خريداري و بازار را پر مي کنند در حالي که مرغداران مي گويند توليد يک کيلوگرم مرغ براي آنها 24 هزار تومان هزينه داشته است و عرضه مرغ فعلي مقطعي است و نمي تواند ادامه داشته باشد.

* گران‌فروشي با  ترفندهاي حرفه‌اي در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي

براي بررسي بيشتر به فروشگاه زنجيره اي کوروش در اين محل ميروم. اثري از مرغ گرم نيست. اما ويترين پر است از مرغ‌هاي لوکس قطعه بندي شده و بدون پوست با اسامي عجيب و غريب. اما عجيب تر قيمت آنهاست که بسته 1800 گرمي را وابسته به نوع قطعه از 90 هزار تومان تا 140 هزار تومان مي فروشند.

مدير فروشگاه اجازه گرفتن عکس و حتي نوشتن قيمت ها را عليرغم اينکه کارت خبرنگاري نشان ميدهم، نمي دهد. بديهي است بدشان نمي آيد حالا که در بي نظارتي مسئولان هر کاري که دلشان ميخواهد مي کنند و به هر بهانه و ترفندي به قشر ضعيف مردم فشار مي آورند و جيبشان را با قيمت هاي چند برابري خالي مي کنند، کسي هم از گران فروشي آنها گزارشي تهيه نکند.

مي دانند اگر مرغ در بازار نباشد مشتري مجبور است به سراغ آنها برود. به همين دليل از قبل توجيه هاي گوشنواز اما غير منطقي مانند قطعه بندي شده، پوست کنده، سايز کوچک و غيره را براي گرانفروشي آماده کرده‌اند.

جالب است که وزير جهاد اينگونه فروشگاه ها را محل عرضه مرغ 18500 توماني اعلام کرده بود. اما فروشگاه کوروش ظاهرا از فروش در بسته هاي شيک اما به 3 برابر قيمت سود خوبي دارد که به مرغ ارزان د ولتي و قعي ننهاده است.

مسير ما براي پيدا کردن مرغ ارزاني که مسئولان در اين چند روز مرتب گفته اند و برخي رسانه ها هم با آنها هم صدا شده اند، ادامه دارد. به يک مغازه فروش محصولات پروتئيني مرغ و گوشت وارد مي‌شوم. فروشنده قيمت هر کيلوگرم مرغ را 28 کيلوگرم مي گويد،  از اينکه بالاخره مرغ در فروشگاهي پيدا شده خوشحالم اما تعجب مي کنم که چرا با قيمتي که طي اين سه روز گفته شده فاصله زيادي دارد. قيمتي که 8 هزار تومان بيشتر از نرخ مصوب است اما نسبت به اوج قيمت خود 8 تا 12 هزار تومان در سه روز گذشته کاهش داشته است.

* قيمت مرغ چرا بالا رفت؟
دليل اصلي افزايش قيمت مرغ که آرام آرام از يکسال گذشته آغاز شد و در هفته هاي اخير جهش کرد، گراني و کمبود خوراک دام و طيور بود که 70 درصد هزينه‌هاي توليد مرغ را تشکيل مي‌دهد. کاهش واردات نهاده، عدم نظارت و سوء مديريت در توزيع و رانت و فساد و احتکار همه سبب شد تا اين نهاده با ارزش در بازارهاي سياه  به قيمت هاي 5 برابر نرخ مصوب دولتي برسد و هزينه توليد را روز به روز افزايش دهد.

اما دليل ديگري که در چند روز گذشته از سوي توليد کنندگان مطرح مي شود نگراني بيشتري را ايجاد کرده و آن کاهش جوجه‌ريزي‌ها در چند ماه گذشته است که امروز به صورت کاهش توليد خود را در بازار نشان مي‌دهد.

اين دو سناريو در باره دليل افزايش قيمت مرغ است که دليل نخست واضح و قابل مديريت است اما دليل دوم متاسفانه به سادگي قابل جبران نيست.

سئوال شايداين باشد که دليل جهش قيمت يا به اصطلاح پريدن فنر قيمت مرغ چه بوده؟ اين بيشتر مسئله رواني است که با کمبود نهاده و بالا بودن قيمت ها بستر آن از قبل فراهم بود. فشار و اعتراض در توليد کنندگان از قبل وجود داشت که پس از طرح کاهش توليد، جو رواني براي افزايش بيشتر قيمت منجر شد که فرا تر از انتطار شد.

* قيمت مرغ چطور تا حدودي پايين آمد؟
وزارت جهاد کشاورزي با برخي مرغداران بزرگ قرارداد بسته تا در ازاي تحويل نهاده ارزان، مرغ ارزان به آنها بدهد و آن را در استانهايي که نياز دارند از جمله تهران به قيمت عمده فروشي 18500 تومان به فروش مي رساند. اين مرغ‌ها بيشتر از استانهاي شمالي کشور مي آيد. وزارت صمت هم نظارت ها خود را تا حدودي تقويت کرده به طوري که برخي فروشگاه از ترس اين نظارت‌ها در گرانفروشي دست به عصا هستند. اگرچه برخي فروشگاه هاي بزرگ هم بدون توجه به تهديدهاي نظارتي و با ترفند هاي رنگارنگ گرانفروشي هاي عجيب و غريب دارند.

شرکت پشتيباني امور دام کشور که زير مجموعه وزارت جهاد است، محموله‌هاي مرغ منجمد از ذخاير خود را به بازار تزريق کرد و تا حدودي توانست در کنار مرغ گرم از التهاب بازار بگيرد.

بنابراين قيمت مرغ که هنوز قيمت کف بازار 8 هزار تومان گرانتر از نرخ مصوب دولتي است، تحت تاثير مسکن مقطعي افزايش عرضه است که از سوي وزارت جهاد به بازار تزريق شده و توانسته بر جو رواني کاهش توليد و نهاده که بين توليد کنندگان ايجاد شده بود غلبه کند و قيمت را تا حدودي کاهش دهد.

* آيا روند کاهشي قيمت مرغ ادامه مي يابد؟
اگر توليد مرغ  آن طور که توليد کنندگان مي گويند به دليل گراني هاي اخير نهاده و کم شدن جوجه‌ريزي‌ها کاهش يافته باشد، کنترل بازار بسيار سخت خواهد بود. اگرچه در سال‌هاي گذشته باتوليد 2.5 ميليون تن 500 هزار تن مازاد توليد داشتيم.

در روزهاي گذشته توليدکنندگان بارها از کاهش جوجه ريزي از دو ماه گذشته گفته‌اند که اثرات آن امروز در بازار به صورت کاهش عرضه و افزايش قيمت  خود را نشان مي‌دهد.

اما اگر کاهش توليد وجود نداشته باشد و وزارت جهاد بتواند عرضه مرغ به بازار را ادامه دهد، قيمت ها تا رسيدن به نرخ دولتي 20 هزار و 400 تومان مي‌تواند کاهش يابد اما براي تثبيت قيمت و افزايش نيافتن دوباره بايد نهاده به موقع و با قيمت مناسب به توليد کنندگان داده شود و از توليد داخلي حمايت جدي صورت بگيرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره