logo
برگزیده
اقتصادی

ارقام مهم بودجه 1400؛ از افزایش حقوق کارمندان تا زمزمه‎‌های حذف ارز 4200 تومانی

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
ارقام مهم بودجه 1400؛ از افزایش حقوق کارمندان تا زمزمه‎‌های حذف ارز 4200 تومانی

آخرين خبر/ صبح امروز، حسينعلي اميري، معاون پارلماني رييس جمهوري لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را تقديم مجلس شوراي اسلامي کرد.

به گزارش آخرين خبر، سقف لايحه بودجه 1400 که امروز توسط حسين علي اميري معاون پارلماني رئيس جمهور ارائه شد با رقم 2435 هزار و 707 ميليارد تومان بسته شده است.

نگاهي به مهمترين بندهاي بودجه 1400:

* در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ توماني از بودجه، منابع آن صرف معيشت و سلامت مردم مي‌شود.

* تسهيلات ازدواج در سال آينده براي هر زوج مانند سال گذشته ۵۰ ميليون تومان است.

* سه دهک بالاي درآمدي از فهرست يارانه بگيران حذف مي‌شوند.

* حقوق کارکنان و بازنشستگان به ميزان 25 درصد افزايش مي‌يابد.

* حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان، 3 ميليون و 500 هزار تومان خواهد بود.

* حقوق تا ۴ ميليون تومان از ماليات معاف شد.

* درآمدهاي نفتي در لايحه بودجه ۳.۵ برابر شد.

* شرايط واگذاري ETFهاي دولتي براي سال آينده مشخص شد.

* دولت 75.5 هزار ميليارد تومان از صندوق توسعه ملي قرض مي‌گيرد.

*پيش‌بيني‌هاي دولت از درآمدهاي مالياتي در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۴۷ هزار ميليارد تومان است.

جزئيات بيشتر درباره ارقام مهم بودجه به شرح زير است:

منابع عمومي شامل درآمدها، واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي و واگذاري دارايي‌هايي مالي است که بدين ترتيب 317 هزار 595 ميليارد تومان از محل درآمدها، 225 هزار ميليارد تومان از محل واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي و 298 هزار 474 ميليارد تومان پيش بيني شد.
همچنين سهم درآمد اختصاصي دستگاه‌ها نيز 88 هزار ميليارد تومان برآورد شده است.
طبق جدول در بخش مصارف 104 هزار ميليارد تومان براي طرح‌هاي عمراني و 100 هزار ميلياردتومان براي بازپرداخت اوراق سررسيده شده و تعهدات مالي و نيز 637 هزار ميليارد تومان براي هزينه‌ها که عمده آن حقوق و دستمزد است، پيش بيني شد.

ارز 4200 توماني حذف شد؟

به گزارش فارس، مژگان خانلو، سخنگوي ستاد بودجه با اشاره به محاسبات مربوط به فروش نفت در لايحه بودجه سال 1400 اظهار داشت: ميزان فروش نفت در لايحه بالغ بر ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز در نظر گرفته شده است.
سخنگوي ستاد بودجه ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: فروش اين ميزان نفت شامل صادرات و پيش فروش نفت مي‌شود.
وي افزود: صادرات نفت با قيمت ۴۰ دلار در هر بشکه و ارز محاسباتي ۱۱,۵۰۰ تومان پيش بيني شده است و ارز ۴۲۰۰ توماني دولتي از بودجه حذف شد.

در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ توماني، منابع آن صرف معيشت و سلامت مردم مي‌شود
به گزارش آخرين خبر به نقل از مرکز اطلاع رساني روابط عمومي و اموربين‌الملل سازمان برنامه و بودجه، در پاسخ به خبري مبني بر حذف ارز ۴۲۰۰ توماني از بودجه ۱۴۰۰، اعلام مي‌شود: درخصوص نرخ ارز ترجيحي به استناد جزء (۴) بند (ب) تبصره (۱) لايحه بودجه، اين اجازه کسب شده است که در صورت تغيير نرخ ارز ترجيحي مورد استفاده در اين قانون به نرخ سامانه معاملات الکترونيکي (ETS)، به دولت اجازه داده مي‌شود منابع وصولي را به رديف درآمدي شماره ۱۶۰۱۳۶ مندرج در جدول شماره (۵) اين قانون واريز کند. منابع واريزي از محل رديف شماره ۷۱-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) قانون صرف معيشت و سلامت مردم مي‌شود.

توضيحات سخنگوي دولت درباره ارز 4200 توماني
به گزارش ايسنا، علي ربيعي هم در توييتر نوشت: به دنبال برخي سوالات در مورد ارز ترجيحي براي کالاهاي اساسي، در دولت در مورد شيوه اختصاص يارانه به کالاهاي اساسي بحث و سناريوهاي مختلفي مطرح شد. به همين دليل در صورت تغيير شيوه، در تبصره بودجه آمده است: منابع آن صرف معيشت و سلامت مردم خواهد شد.

وام ازدواج ثابت ماند

بر اساس بند الف تبصره ۱۶ لايحه بودجه ۱۴۰۰، تسهيلات ازدواجِ در نظر گرفته شده براي هر زوج همچون سال گذشته ۵۰ ميليون تومان است.
در تبصره لايحه مزبور آمده است که بانک مرکزي براي حمايت از ازدواج جوانان، موظف است از محل پس انداز و جاري قرض‌الحسنه نظام بانکي، تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هايي که تاريخ عقد ازدواج آنها بعد از يکم فروردين ۱۳۹۷ است و تاکنون وام ازدواج دريافت نکرده‌اند، پرداخت کند.
تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج براي هر زوج در سال ۱۴۰۰ نسبت به امسال افزايش نداشته و برابر تسهيلات سال ۱۴۰۰ (براي هر زوج ۵۰ ميليون تومان) با دوره بازپرداخت 7 ساله و با اخذ يک ضامن معتبر و سفته در نظر گرفته شده است.

سه دهک بالاي درآمدي از فهرست يارانه بگيران حذف مي‌شوند

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، در تبصره ۱۴ لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ آمده است که در اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها مصوب ۱۵ دي سال ۸۸ و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق، توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنين محدود کردن پرداخت يارانه‌ها به خانوارهاي نيازمند در اجراي ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه، همه دريافتي‌هاي مربوط به پتروشيمي‌ها، گاز طبيعي و فرآورده هاي نفتي به حساب سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها در خزانه‌داري کل کشور واريز مي‌شود و پس از تخصيص سازمان برنامه و بودجه کشور هزينه خواهد شد.
بر همين اساس ۸۵۰ ميليارد تومان براي مصارف هدفمندي يارانه‌ها تعيين شده است که ۳۵۰ ميليارد تومان براي تنظيم بازار کالاهاي اساسي و ضروري و پرداخت تعهدات مربوطه تخصيص يافته و ۵۰۰ ميليارد تومان يارانه نيز براي شير مدارس پيش‌بيني شده است.

مطابق لايحه بودجه 1400 وزارت تعاون موظف است نسبت به شناسايي و حذف سه دهک بالاي درآمدي از فهرست يارانه بگيران، با ارائه دليل و مدرک به افراد، اقدام کند.
 در بند 1 تبصره 14 لايحه بودجه 1400 آمده است، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي موظف است با استفاده از کليه بانک‌هاي اطلاعاتي در اختيار و بر اساس معيارها و ضوابطي که توسط اين وزارتخانه تعيين مي‌شود نسبت به شناسايي و حذف سه دهک بالاي درآمدي از فهرست يارانه بگيران، با ارائه دليل و مدرک به افراد، اقدام کند.

افزايش ۲۵ درصدي حقوق کارکنان و بازنشسته ها؛ حقوق تا ۴ ميليون تومان از ماليات معاف شد

با پيش بيني هاي صورت گرفته در لايحه بودجه سال آينده با افزايش ۲۵ درصدي حقوق کارکنان و بازنشسته‌ها حداقل دريافتي آنها به سه ميليون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد رسيد.
آنطور که بررسي لايحه بودجه سال آينده نشان مي‌دهد، طبق بند ۴ تبصره ۱۲، سقف معافيت مالياتي موضوع ماده ۸۴ قانون ماليات‌هاي مستقيم در سال آينده مبلغ ۴۸ ميليون سالانه پيش بيني شده است که يعني افراد با حقوق ماهانه ۴ ميليون تومان از ماليات معاف هستند.
طبق اين گزارش، نرخ ماليات بر کل درآمد کارکنان دولتي و غيردولتي اعم از حقوق و مزايا و کارانه مازاد بر مبلغ مذکور تا يک و نيم برابر آن مشمول ماليات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد يک نيم برابر تا دو و نيم برابر آن مشمول ماليات سالانه ۱۵ درصد و نسبت به مازاد دو و نيم برابر تا چهار برابر آن مشمول ماليات سالانه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر مشمول ماليات ۲۵ درصد است.
همچنين، ميزان معافيت ماليات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده ۵۷ قانون ماليات‌هاي مستقيم و ماليات بر درآمد مشاغل موضوع ماده ۱۰۱ قانون ماليات‌هاي مستقيم، سالانه به مبلغ ۳۶ ميليون تومان تعيين مي‌شود.

وام وديعه ۷۰ ميليوني مسکن براي خانوارهايي که فرزند سوم بياورند
در لايحه بودجه سال آينده به منظور حمايت از فرزندآوري، به خانوارهاي فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم شده يا مي‌شوند، وام وديعه ۷۰ ميليوني مسکن داده مي‌شود.
به منظور پشتيباني از فرزند آوري، در لايحه بودجه سال آينده بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران مکلف شده است تا مبلغ ۲۱۰ ميليارد تومان از طريق بانک‌هاي عامل و از محل سپرده‌هاي جاري و قرض الحسنه نظام بانکي، نسبت به پرداخت اين تسهيلات قرض الحسنه اقدام کند.  
گفتني است؛ بازپرداخت اين تسهيلات حداکثر ۲۰ ساله براي خانوارهاي فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سال هاي ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰  شده يا مي‌شوند، است.  


درآمدهاي نفتي در لايحه بودجه ۳.۵ برابر شد
سقف درآمدهاي نفتي در لايحه بودجه 1400 معادل 199 هزار و 272 ميليارد تومان تعيين شده که 3.5 برابر رقم مصوب در قانون بودجه امسال است. همچنين ميزان وابستگي مستقيم بودجه به نفت حداقل 23.7 درصد است در حالي که اين شاخص در قانون بودجه امسال حدود 10 درصد بود.

دولت 75.5 هزار ميليارد تومان از صندوق قرض مي‌گيرد
براساس بند «الف» تبصره 1 اين لايحه، سهم صندوق توسعه ملي از منابع حاصل از صادرات نفت و ميعانات گازي و خالص صادرات گاز، مشابه سال قبل و برخلاف قانون برنامه ششم توسعه، 20 درصد تعيين شده است.
براساس قانون برنامه ششم توسعه، سهم صندوق توسعه ملي از درآمدهاي نفتي در سال 1400 بايد 38 درصد باشد ولي دولت مشابه امسال، پيشنهاد داده است سهم اين صندوق صرفا 20 درصد باشد و 18 درصد مابقي سهم صندوق توسعه به دولت قرض داده شود. براساس جزئيات جدول شماره 4 لايحه بودجه 1400، 18 درصد مذکور که بدهي دولت به صندوق توسعه ملي محسوب مي شود بالغ بر 75.5 هزار ميليارد تومان خواهد بود.

شرايط واگذاري ETFها در لايحه بودجه سال آينده

بر  اساس بند الف تبصره دو لايحه بودجه، علاوه بر روش هاي فوق، واگذاري سهام در قالب صندوق هاي سرمايه گذاري قابل معامله در بورس (ETF) مشروط به اينکه تشکيل اين صندوق ها با مديريت دولتي براي بلندمدت نباشد يا عرضه سهام به روش ثبت سفارش نيز مجاز است.
در لايحه بودجه سال 1400 به وزارت امور اقتصادي و دارايي اجازه داده شده است تمام يا بخشي از سهام و دارايي هاي دولتي دستگاه هاي اجرائي زيرمجموعه قوه مجريه و باقيمانده سهام متعلق به دولت و شرکتهاي دولتي در بنگاه هاي مشمول واگذاري را مطابق روش هاي مندرج در قانون اجراي سياست هاي کلي اصل چهل و چهارم قانون اساسي مصوب ۲۰ خرداد سال ۱۳۸۷  با اصلاحات و الحاقات بعدي واگذار و منابع حاصله را به رديف ۳۱۰۵۰۲واريز کند.
بر اين اساس اين وزارت خانه مجاز است سهام شرکت هاي تابعه در بورس اوراق بهادار تهران يا فرابورس ايران را که در مالکيت دستگاه‌هاي اجرائي يا شرکت‌هاي تابعه آنها و يا بانکهاي دولتي قرار دارند را واگذار کند.
در صورت واگذاري در قالب صندوق هاي سرمايه گذاري قابل معامله در بورس، پس از ايجاد صندوق هاي سرمايه گذاري، انتقال سهام مذکور در قالب معاملات خارج از جلسه رسمي معاملات بين صندوق ها و عرضه واحدها و صندوق هاي يادشده به عموم امکان پذير است. عرضه سهام شرکت ها به روش ثبت سفارش يا در قالب صندوق هاي سرمايه گذاري تا سقف ۳۰ درصد مشمول تخفيف است. ميزان تخفيف توسط هيأت وزيران تعيين مي‌شود.
وزارتخانه ها، موسسات و شرکت هاي دولتي مجازند با هماهنگي وزارت امور اقتصادي و دارايي نسبت به تأسيس صندوق ها با حداقل سرمايه ۱۰ ميليارد ريال به صورت نقد يا غيرنقد (در قالب انتقال سهام دولت از شرکت هاي فهرست شده در بورس اوراق بهادار تهران يا فرابورس ايران) اقدام کنند.
بانک هاي دولتي مکلفند همکاري هاي لازم در أخذ سفارش هاي خريد و فروش واحدهاي سرمايه گذاري صندوق يا سهام موضوع اين مصوبه را از طريق شعب خود انجام دهند.
شوراي عالي بورس مکلف است ساز و کار نحوه اجراي اين جزء و اساسنامه صندوق هاي مذکور را براي تصويب در هيأت وزيران به گونه اي پيشنهاد دهد که وزير تخصصي مربوطه يا نماينده معرفي شده توسط وي، از طرف دولت به عنوان دارنده واحدهاي سرمايه گذاري ممتاز صندوق، مسؤوليت اعمال مديريت و حقوق مالکانه واحدهاي سرمايه گذاري را برعهده داشته باشد. درصدي از مبلغ پذيره نويسي به تاييد وزير امور اقتصادي و دارايي به بازارگرداني واحدهاي صندوق هاي مذکور اختصاص خواهد يافت.

دولت چقدر ماليات مي‌گيرد؟
براساس پيش بيني‌هاي دولت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۴۷ هزار ميليارد تومان از محل ماليات، درآمد کسب خواهد کرد.
بررسي لايحه بودجه ۱۴۰۰ نشان مي‌دهد که درآمد پيش بيني شده دولت به رقم ۳۱۷ هزار ميليارد تومان خواهد رسيد که بيش از ۲۴۷ هزار ميليارد تومان آن را درآمد‌هاي مالياتي تشکيل مي‌دهد.

بر اساس جدول شماره ۵ لايحه بودجه ۱۴۰۰ (جدول درآمدها) قرار است دولت از محل ماليات بر خانه‌هاي گران قيمت مجموعاً ۷۰۷ ميليارد تومان درآمد داشته باشد.
همچنين پيش بيني دولت از درآمدهاي سال آينده، ۲۰۰ ميليارد تومان از محل ماليات بر خانه‌هاي خالي از سکنه برآورد شده است.
پيش بيني درآمدي دولت از محل ماليات بر خودروهاي گران قيمت و وانت‌هاي دو کابين نيز مجموعاً ۹۰۹ ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar