گزارش مهر از نابساماني در بازار خودرو و سرگرداني مردم/ افزايش 2 تا 5 ميليوني قيمتها در بازار
مهر
بروزرسانی
مهر/ بازار خودرو طي روزهاي گذشته با آشفتگي بسياري مواجه بود به نحوي که نه تنها قيمت ها بالا رفت بلکه بازار باز هم با کاهش عرضه برخي مدل هاي خودرو مواجه است. اين در حالي است که همه ساله پيک تقاضا براي خودرو در ماه هاي پاياني سال قرار مي گيرد، اما امسال در ماه هاي ابتدايي، افزايش تقاضا رقم خورده است.
بازار اين روزهاي خودرو در پايتخت، حال و روز خوشي ندارد و نه تنها قيمتها بالا رفته است، بلکه محدوديت عرضه نيز براي برخي مدل هاي خودرو در بازار وجود دارد که همين امر، خود عاملي براي بر هم خوردن بازار شده است. قيمت ها نيز به شدت در اين فضا بالا رفته و دلالان نيز طبق معمول وارد عمل شده و مردم را وادار به خريد با قيمت هاي بسيار بالا مي کنند.
پيک تقاضا به اوايل سال 93 منتقل شد
شايد اين اولين سالي باشد که بعد از تعطيلات نوروزي، تقاضا براي افزايش قيمت خودرو بالا رفته و مردم سال خود را با خريد خودرو شروع کرده اند، چراکه همواره اوج تقاضا براي خريد خودرو در ماههاي پاياني سال رقم مي خورده ولي امسال، روزهاي پاياني سال، حال و هواي رونق خريد خودرو در سالهاي گذشته را نداشته است، و خريدها به آغاز سال جديد موکول شده است.
بررسي هاي ميداني مهر در بازار نشانگر اين است که قيمت انواع خودروها بين 2 تا 5 ميليون تومان افزايش داشته است، به نحوي که پرايد که يکي از پرتقاضا ترين خودروها از سوي مردم است، با افزايش قيمت بيش از 2 ميليون توماني و خودروهاي ديگر همچون 206 و پژو پارس نيز با افزايش بيش از 4 ميليوني و گاه تا 5 ميليون تومان مواجه بوده اند.
در اين ميان، برخي فعالان بازار خودرو معتقدند که بالا رفتن قيمت خودرو طي روزهاي گذشته، به دليل بالا رفتن قيمت کالاها و حامل هاي انرژي و به تبع آن، نگراني مردم از گران شدن خودرو دارند و همين امر، تقاضا را براي خريد در بازار افزايش داده است، برخي ديگر نيز معتقدند که جو رواني در بازار است که باعث افزايش تقاضا شده و قيمت ها را به دليل بر هم خوردن عرضه و تقاضا بالا برده است.
فعالان بازار چه مي گويند
فعالان بازار خودرو مي گويند که در روزهاي گذشته عرضه برخي انواع خودرو نيز در بازار کم شده است و همين امر، با توجه به افزايش تقاضا، باعث بالا رفتن قيمت شده است. نمونه آن نيز پژو پارس و 206 است. در مورد پرايد نيز البته داستان برعکس است و بعد از کاهش چند ميليون توماني پرايد ظرف ماههاي گذشته، اين بار دوباره قيمت رکورد زده است و هم اکنون به 22 ميليون تومان رسيده است.
برخي نيز فکر سوداگري در بازار خودرو را در سر دارند تا شايد با بالا رفتن قيمت ها و آغاز رونق خريد بتوانند قيمت بالاتري را در بازار اعمال کنند و همين جو رواني، هم مردم را به خريداران و فروشندگان خودرو در بازار تبديل کند. همانند سال 91 که بيشتر اتفاقات قيمتي که منجر به بروز قيمت هاي بسيار بالا در بازار شد، دلالان، فعالان بازار و حتي مردم کوچه و بازار نيز خود به فروشندگان و خريداران عمده خودرو تبديل شده بودند.
افزايش 2 تا 5 ميليون توماني قيمت انواع خودرو
به هرحال اکنون بيشتر خودروها با افزايش قيمت در بازار مواجه بوده اند. به عنوان مثال، پرايد 111 به قيمت 22 ميليون و 200 هزار تومان رسيده است، قيمت پرايد 132 مدل 93 نيز معادل 21 ميليون تومان در بازار است.
قيمت 206 نيز 40 تومان است؛ اين در حالي است که 206 تيپ 5، در شب عيد به قيمت 35 ميليون و 600 هزار تومان عرضه مي شد ک اکنون به قيمت 40 ميليون توماني رسيده است.
قيمت پژو پارس نيز که در ايام پاياني سال، 37 ميليون تومان بود، اکنون به 40 ميليون تومان رسيده است. قيمت 405 نيز که در ايام پاياني سال معادل 28 ميليون تومان بوده است هم اکنون ب 30 ميليون و 800 هزار تومان رسيده است.
به هرحال، چند روزي است که خودرو در بازار کم و مشتري زياد شده است، بنابراين قيمت ها سر به فلک گذاشته است. البته به موازات آن، چند هفته اي است که دولت قيمت خودرو را تثبيت کرده است و همين امر، ممکن است منجر به کاهش رغبت خودروسازان براي عرض محصولاتشان باشد تا اينکه شوراي رقابت شايد بر تقاضاي افزايش قيمت توليداتشان، صحه گذارد و آنها بتوانند با سود بهترين خودروي خود را به فروش برسانند.
معاون نعمت زاده:خودروسازان کاهش عرض ندادند
البته اين موضوع، اگرچه به واقعيت نزديک است اما غلامرضا شافعي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت آن را رد مي کند و در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: هم اکنون توليد خودرو با نرخ رشد خوبي در حال افزايش است و توليد يک گروه خودروسازي به 1800 دستگاه در روز رسيده است.
وي مي افزايد: عدم عرضه از سوي خودروسازان هيچگاه صحت نداشت است و تلاطمات قيمتي ربطي به عدم عرضه ندارد، ضمن اينکه اکنون توليد مناسب است و قرار است تا خردادماه، همه تعهدات از سوي خودروسازان پاسخ داده خواهد شد و تمامي افرادي که ثبت نام خودرو و پيش خريد کرده اند، مي توانند خودروي خود را تحويل بگيرند.
به گفته مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، توليد خودروي اين خودروساز به 2500 دستگاه در روز خواهد رسيد و خودروسازان به هيچ عنوان کاهش عرضه نخواهند داد.
فروش نقدي خودروسازان نيز التهاب بازار را کم نکرد
اين در شرايطي است که حتي فروش نقدي که از سوي ايران خودرو در روزهاي گذشته صورت گرفت نيز نتوانست تقاضاي بازار را پاسخ دهد و البته بسياري از مردم پشت درهاي بسته خريد خودرو از اين گروه خودروسازي ماندند. در حاليکه مديرعامل ايران خودرو، اعلام کرد است که سايت براي فروش هاي نقدي، به صورت دوره اي باز خواهد شد و مردم مي توانند بنا بر نياز خود از آن خريد کنند.
هاشم يکه زارع، البته اين وعده را نيز داده است که توليد ايران خودرو افزايش مي يابد و امسال، سال خوبي براي مشتريان خواهد بود.
سازمان حمايت مصرف کننده در اغما
در اين ميان نکته حائز اهميت، سکوت و عدم دخالت سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان است که اين روزها در کما به سر مي برد و هيچ عکس العمل سازنده اي از آن ديده نمي شود. در حاليکه اين سازمان اکنون بايد وارد عمل شده و با سوداگري در بازار خودرو برخورد کند.
البته چند ماهي است که اين سازمان، هيچ واکنشي نسبت به تغيير و تحولات بازار نشان نمي دهد و مردم متضرران اصلي حضور دلالان در تمامي بازارها هستند، چراکه سازمان حامي وجود ندارد و اين سازمان به طور کلي، از فرآيند تاثيرگذاري خارج شده است.