برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

میانگین دریافت کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰ چقدر خواهد بود؟

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
میانگین دریافت کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰ چقدر خواهد بود؟

آخرين خبر/سقف افزايش حقوق کارکنان دولت در سال آينده مشخص شد | مديران موسسات دولتي، چگونه حقوق و دستمزد را محاسبه مي‌کنند؟ کليک کنيد
  
ميانگين حقوق دريافتي کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰ اين روزها داغ‌ترين بحث در مجلس است.
همه‌ي کارکنان دولت در اين يک سال اخير به دليل تعطيلات چند هفته‌اي و درگيري با ويروس کرونا، دچار کمبود بودجه و مشکلات مالي شده‌اند و به همين دليل همه چشم انتظار اعلام ميانگين  حقوق دريافتي در سال ۱۴۰۰ هستند تا شايد کمي از خسارت‌هاي مالي اين چند وقت برايشان جبران شود.
ولي از سمت ديگر مرکز پژوهش‌هاي مجلس، نگران تصميمات مبني بر افزايش غيرمنطقي بودجه براي کارکنان دولت هستند. و مي‌گويند که افزايش ميانگين حقوق بايد متعادل و منطقي باشد و براي حمايت از کارمندان دولت، بايد راه منطقي‌تري پيدا کرد.

متوسط حقوق کارمندان دولت در سال ۱۴۰۰ چقدر خواهد بود؟ 
در گزارشي بيان شده است که به طور ميانگين، مبلغ ۱۵٫۵ ميليون تومان براي کارکنان دولت قرار گرفته است! و ۶۰ درصد از کارمندان در ۳ دهک بالاي جامعه قرار گرفته‌اند که از نگان بسياري از افراد اين امر عجيب و حتي غيرواقعي است.
مرکز پژوهش‌هاي مجلس، رقم کل اعتبارات حقوق و مزاياي کارکنان دولت را حدود ۴۰۸ هزار ميليارد، معادل ۶۴ درصد بودجه، اعلام کرده است. و تاکيد دارد که افزايش ۲۵ درصدي حقوق کارکنان دولت بايد مورد بازنگري قرار بگيرد.
آخرين آمار رسمي از تعداد کارکنان دولت مربوط مي‌شود به سال ۹۷ که ۲ ميليون و ۱۶۵ هزار نفر بوده‌است. و در سال جاري، با استخدام حدود ۴۰ هزارنفر نيروي جديد در بخش درمان، ميتوان گفت که تعداد کارمندان دولت در سال جديد حدود، ۲٫۲ميليون نفر خواهند بود.

از سمت ديگر، اعتبار حقوق کارمندان دولت در سال آينده سرجمع ۴۰۸ هزار ميليارد تومان برآورد شده است. که با اين وجود و با فرض ثابت بودن تعداد کارمندان دولت، مي‌توان محاسبه کرد که سرانه اعتبار حقوق ماهيانه هر کارمند دولت در لايحه‌ي بودجه سال آينده حدود ۱۵٫۵ ميليون تومان خواهد بود!

کارمندان دولت چقدر حقوق مي‌گيرند؟    
يکي از سوالاتي که هميشه درباره‌ي شرکت‌هاي دولتي وجود دارد اين است که کارمندان چه مبلغ حقوق و مزايا دريافت مي‌کنند.
اين اطلاعات معمولا قابل ارائه نيستند و جايي نبايد اعلام شوند ولي، مرکز پژوهش‌هاي مجلس در نمودارها و جداول زير اين مبالغ را محاسبه کرده است.



حقوق بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۰  

از ديگر مسائلي که هميشه بحث آن در مجلس و بين کارمندان داغ است، بحث مربوط به حقوق ثابت بازنشستگان است.
در سال جاري افزايش حقوق بازنشستگان به طور متوسط ۱۵ درصد بود و حداقل پرداخلي به کارکنان و بازنشستگان ۲٫۸ ميليون تومان تعيين شده بود.
ولي بر اساس آنچه که در بودجه سال ۱۴۰۰ تعيين شده است، مجموع دريافتي بازنشستگان به حداقل ۳ ميليون و ۵۰۰ هزارتومان خواهد رسيد.


خبرنگار: جواد اکبري


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره