برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

خبر جدید درباره ارزهای بلوکه شده ایران در کره

منبع
تجارت نيوز
بروزرسانی
خبر جدید درباره ارزهای بلوکه شده ایران در کره

تجارت نيوز/ اتاق مشترک ايران و کره جنوبي مي‌گويد که دلارهاي بلوکه شده تا پايان سال از کره جنوبي آزاد مي‌شود؛ اين در حالي است که به گفته دبير کل اتاق مشترک ايران و کره جنوبي ۸۰ درصد شرکت‌هايي که عضو اتاق بودند، مبادلاتشان با کره جنوبي قطع و بيشتر مبادلات تجاري متوقف شده است.

دلار در بازار دچار نوسان شده است. برخي از گمانه‌زني‌ها از آزاد شدن ارزهاي بلوکه شده در کره جنوبي حکايت دارد. حسين تنهايي، رئيس اتاق مشترک ايران و کره جنوبي گفته است: «خبرهاي خوب در راه است. به آزادسازي منابع بلوکه شده از کره جنوبي اميدوار هستيم. دلارهاي بلوکه شده تا پايان سال از کره جنوبي آزاد مي‌شود!»

در حالي برخي از فعالان بازار از آزاد شدن پالت‌هاي دلار از کره جنوبي خبر مي‌دهند که به گفته دبير اتاق مشترک ايران و کره جنوبي «۸۰ درصد شرکت‌هايي که عضو اتاق بودند، مبادلاتشان با کره جنوبي قطع و بيشتر مبادلات تجاري متوقف شده است.»

تجار معتقدند ممکن است با روي کارآمدن دولت جديد آمريکا ارزهاي بلوکه شده از کشورهاي ديگر خارج شود.

امروز هم عبدالناصر همتي، رييس کل بانک مرکزي در حاشيه جلسه هيات دولت از آزادسازي برخي منابع ايران که در کشورهاي ديگر مسدود شده خبر داد. هر چند که تاکنون اسمي از اين کشورها بُرده نشده است اما بايد ديد که زمزمه‎ آزاد شدن دلارهاي ايران چقدر جدي است؟

چندي پيش حسن روحاني، رئيس جمهور در جلسه هيات دولت گفته بود: «قيمت فعلي دلار واقعي نيست و اگر منابع بلوکه شده ايران در کره‌ جنوبي در اختيار بانک مرکزي قرار بگيرد، قيمت دلار در آينده وضعيت بسيار بهتري خواهد داشت.»

صادرات کالا به کره جنوبي متوقف شد
به گفته دبير کل اتاق مشترک ايران و کره جنوبي، بابت آزاد شدن ارزهاي بلوکه شده مذاکراتي بين وزارت امور خارجه ايران و کره جنوبي در حال انجام است. بخش‌خصوصي در اين مذاکرات حضور نداشته است. اميدواريم اين مذاکرات به نتيجه برسد.

پويا فيروزي به بدهي کره جنوبي به ايران اشاره کرد. او در اين باره به تجارت‌نيوز گفت: بدهي کره جنوبي به ايران حدود ۷٫۵ ميليارد دلار تا هشت ميليارد دلار است. سطح مبادلات تجاري ميان ايران و کره جنوبي همانند گذشته نيست اما هنوز ارتباط جزئي وجود دارد.

دبير کل اتاق مشترک ايران و کره جنوبي اظهار کرد: همچنان تجهيزات پزشکي و دندان‌پزشکي از کره جنوبي به ايران وارد مي‌شود اما رقمشان ناچيز است. صادرات کالا به کره جنوبي عملا متوقف است. در گذشته بيشتر مواد پتروشيمي به کره جنوبي صادر مي‌شد.

هر چند که گفته مي‌شود با حضور بايدن در کاخ سفيد ممکن است تحريم‌ها کمتر و منابع بلوکه شده به ايران باز گردد حال بايد منتظر ماند و ديد که بايدن در سياست خارجه با ايران چه تصميم تازه‌اي مي‌گيرد؟


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar