logo

توافق‌ آذربایجان و ترکمنستان درباره میدان نفتی دریای خزر

منبع
تسنيم
بروزرسانی
توافق‌ آذربایجان و ترکمنستان درباره میدان نفتی دریای خزر

تسنيم/ کشورهاي جمهوري آذربايجان و ترکمنستان با امضاي توافق‌نامه مشترک تجاري٬ اختلاف‌نظر در مورد مالکيت ميدان نفتي در درياي خزر را حل کردند.
به گزارش آناتولي، کشورهاي جمهوري آذربايجان و ترکمنستان با امضاي توافق‌نامه مشترک تجاري٬ اختلاف‌نظر در مورد مالکيت ميدان نفتي "دوستليق" (دوستي) در درياي خزر که جمهوري آذربايجان آن را "کپز" و ترکمنستان "سردار" مي‌خوانند، حل کردند.

اين منابع انرژي که در 140 کيلومتري آذربايجان و ترکمنستان واقع شده است٬ از اين پس به صورت مشترک از سوي دو کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اين توافق‌نامه از سوي جيحون بايرام‌اف٬ وزير امور خارجه آذربايجان و رشيد مردوف٬ همتاي ترکمنستاني وي امضا شد.


الهام علي‌اف و قربانقلي بردي‌محمداف٬ روساي جمهور دو کشور نيز در مراسم امضاي اين قرارداد به صورت ويدئو کنفرانس حضور يافتند و بر اهميت آن تاکيد کردند.

اين ميدان در سال 1980 کشف شد و ذخاير آن حدود 60 ميليون تن تخمين زده مي‌شود. ميدان نفتي «دوستليق» همچنين حاوي 100 ميليارد متر مکعب گاز است.

الهام شبان، مدير مرکز مطالعات نفت خزر در گفتگو با خبرگزاري آناتولي اظهار داشت: با امضاي توافق نامه همکاري مشترک در ميدان نفتي «دوستليق»٬ صفحه جديدي در زمينه همکاري‌ در بخش انرژي بين آذربايجان و ترکمنستان گشوده شد.

وي با اشاره به اينکه آذربايجان و ترکمنستان پس از استقلال با شرکتهاي کشورهاي ثالث به طور جداگانه توافقاتي را در مورد اين ميدان نفتي انجام داده بودند٬ گفت: ولي اين توافق نامه‌ها با اعتراض دو کشور فسخ شده و عملياتي نشده است.

شبان تصريح کرد: باکو به دليل اينکه زيرساخت‌هاي لازم براي انتقال نفت و گاز توليدي از اين ميدان را دارد٬ مي‌تواند با سهولت و با هزينه کمتري آن را به ساحل منتقل کند. همچنين باکو قادر است با پروژه خط لوله گاز طبيعي ترانس آناتولي (TANAP) و پروژه خط لوله گاز طبيعي ترانس آدرياتيک (TAP) گاز طبيعي استخراج شده از اين بستر را به اروپا انتقال دهد. ذخاير جديد باعث ايجاد ثبات در توليد نفت در آذربايجان مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره