برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

کاهش ۶۳ درصدی قدرت خرید کارگران

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
کاهش ۶۳ درصدی قدرت خرید کارگران

باشگاه خبرنگاران/ رئيس اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگري گفت: بي توجهي به سبد معيشت و تورم ملموس هنگام تعيين مزد باعث شده که قدرت خريد کارگر ۶۳ درصد کاهش يابد.

حسن صادقي رئيس اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگري درباره افزايش حقوق کارگران۱۴۰۰، اظهار کرد: همواره به دنبال اين بوديم که نگاه دولتمردان را به سمتي بکشانيم، وقتي که تورم شناور است و نمي‌توانند آن را ثابت نگه دارند، دستمزد را هم شناور تلقي کنند.

رئيس اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگري اضافه کرد: وقتي در ابتداي سال رقمي را براي دستمزد کارگر تعيين مي‌کنيم بايد اجازه دهيم مزد بسته نشود و تا پايان سال دستمزد کارگر را ثابت نگه نداريم، وقتي تورم در طول سال تغيير مي‌کند مزد هم بايد تغيير کند. افزايش قدرت خريد کارگر منجر به توليد رونق و ايجاد اشتغال مي‌شود، نبايد به دستمزد کارگر بي توجه باشيم.

وي ادامه داد: نکته بعدي اين است که بايد جسارت داشته باشيم و دستمزد کارگر را براساس تورم واقعي و سبد معيشت مشخص شده همان سال به تصويب برسانيم، بي توجهي به سبد معيشت و تورم ملموس هنگام تعيين مزد باعث اين شده که قدرت خريد کارگر ۶۳ درصد کاهش يابد و توان دستمزد يک کارگر براي پوشش هزينه‌هاي زندگي فقط ۳۷ درصد باشد و ساير هزينه‌ها را با پرکاري، دوشغله بودن و استقراض تأمين کنند.

صادقي با اشاره به اينکه حداقل دستمزد کارگر مصوب شده مبناي پرداخت حقوق بازنشستگان حداقل بگير هم است، افزود: با همکارانمان در شوراي عالي کار صحبت کرديم تا دستمزد کارگران را براي سال ۱۴۰۰ رقم خوبي تعيين کنند تا حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي افزايش خوبي داشته باشد، امسال سبد معيشت خانوار ۶ ميليون و ۸۹۵ هزار تومان مشخص شده است و اگر سبد معيشت خانواري را که در سال ۹۷ مشخص شده بود و رقم آن ۴ ميليون و ۹۵۶ تومان بود به عنوان دستمزد کارگر در سال ۱۴۰۰ بدهند راضي هستيم، اما نمايندگان کارفرمايي حاضر به پرداخت اين رقم نيستند و تصور دارند هرچه رقم مزد افزايش يابد، اداره واحد‌هاي توليدي آن‌ها سخت مي‌شود.

رئيس اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگري افزود: تلاش ما بر اين است که امسال رقم خوبي را براي مزد کارگر مشخص کنند تا تأثير آن را در سازمان تأمين اجتماعي و بازنشستگان سازمان هم شاهد باشيم و بازنشستگان حداقل بگير تأمين اجتماعي دريافتي خوبي براي سال آينده داشته باشند.

وي خاطرنشان کرد: براي سال ۹۹ حقوق يک کارمند حداقل بگير دولتي ۷۵ درصد و حداقل دستمزد کارگر ۲۶ درصد افزايش يافت و حقوق کارمندان دولت ساير سطوح ۵۶ درصد و دستمزد کارگران ساير سطوح، ۲۱ درصد افزايش يافت و تفاوت زيادي بين حقوق کارکنان دولت و دستمزد کارگران وجود دارد، لذا اگر بازنگري در وضعيت حقوق کارگران نشود، شاهد مشکلات و هزينه‌هاي اجتماعي زيادي در سال ۱۴۰۰ خواهيم بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar