برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

ساخت بزرگترین پایانه نفتی در دریای عمان

منبع
فارس
بروزرسانی
ساخت بزرگترین پایانه نفتی در دریای عمان

فارس/ وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه ساخت بندر جديد اقيانوسي در منطقه کوه مبارک با الگوي مشارکتي در دستور کار قرار گرفت، گفت: از گذشته به دنبال آن بوديم که صادرات نفت را به خارج از تنگه هرمز و خليج فارس ببريم که با ساخت اين بندر اين هدف محقق مي‌شود.

محمد اسلامي با اشاره به برنامه ريزي براي ساخت بندر جاسک (به عنوان دومين بندر اقيانوسي کشور)، بيان کرد: ما ابتدا بندر اقيانوسي چابهار را داريم که فاز اول آن تکميل شد، برخي تجهيزات هم آمد و فاز دوم بندر چابهار هم به زودي آغاز مي شود، اين بندر بايد به يک الگوي بزرگ و موفق صنعتي - تجاري کشور تبديل شود، چون فعلاً تنها بندر اقيانوسي ما است.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در گام بعد هم بندر جديد اقيانوسي جاسک هم در منطقه کوه مبارک با الگوهاي مشارکتي در دستور کار قرار گرفته است و عمليات احداث آن به زودي آغاز خواهد شد.

ساخت بزرگترين پايانه نفتي کشور در بندر جاسک
وي با بيان اينکه در بندر جاسک شهرک صنعتي بزرگ و صنايع انرژي مستقر خواهد شد، اضافه کرد: بندر جاسک هم بندري مشابه با بندر چابهار است و بزرگترين پايانه نفتي ما در آن ساخته مي‌شود؛ ما از سال هاي خيلي دور به دنبال آن بوديم که صادرات نفت را به خارج از تنگه هرمز و خليج فارس ببريم که با ساخت اين بندر اين هدف محقق مي‌شود، بدين ترتيب در جاسک و منطقه کوه مبارک، پايانه صادراتي نفت و بزرگ‌ترين بندر اقيانوسي کشور ايجاد خواهد شد که خارج از تنگه هرمز قرار دارد.

ظرفيت بيش از 100 ميليون تني بندر جديد جاسک در منطقه کوه مبارک
اسلامي با اشاره به همکاري وزارت نفت در اين حوزه، درباره بندر جاسک گفت: اين بندر با ظرفيت بيش از 100 ميليون تن در مرحله مطالعه و فراخوان قرار دارد که اميدواريم بتوانيم فراخوان و سرمايه‌گذاري آن را دنبال کنيم و مصمم هستيم، عمليات اجرايي آن را در همين دولت آغاز کنيم.

وزير راه و شهرسازي تأکيد کرد: بندر چابهار و اين بندر جديدي که احداث مي‌کنيم (جاسک) فوق العاده مي‌تواند در شکوفايي اقتصاد کشور سهم و نقش به سزايي داشته باشد. 

وي افزود: اميدواريم بندر جاسک، در کنار بندر چابهار و گوادر تعاملي گسترده تر با بنادر هندوستان داشته باشند و در اين حوزه زنجيره تعاملي استراتژيکي به وجود آيد. 

اسلامي تأکيد کرد: آينده‌اي بسيار روشن و درخشان براي سواحل مکران مي‌بينم که با اشراف و تسلطي که اين منطقه از دنيا بر اقيانوس و آبهاي آزاد و قطب جنوب دارد، فرصت اقتصادي آن بسيار زيادتر از ناحيه جنوبي خليج‌فارس است.

به گزارش فارس مقام معظم رهبري بر توسعه سواحل مکران و استفاده از اين ظرفيت بزرگ خدادادي تأکيدات ويژه اي دارند.

کشور ايران با 5400  کيلومتر ساحل، کشوري دريايي محسوب مي‌شود، ايران‌ظرفيت‌هاي بزرگي در حوزه دريايي و بندري دارد، خليج فارس منطقه استراتژيک حمل بار دنيا است، از سوي ديگر ما از طريق سواحل مکران به اقيانوس متصل هستيم و بندر اقيانوسي چابهار ظرفيت بزرگي براي کشور ما و حتي دنيا محسوب مي‌شود.

در کنار بندر اقيانوسي چابهار، بندر جديد جاسک مطرح شده است و اين بندر خصوصياتي که دارد اين است که به مسيرهاي اصلي تجارت جهاني نزديک‌تر است، اين بندر خارج از خليج فارس و در سواحل مکران قرار دارد و از نظر موقعيت‌ طبيعتاً پيش از تنگه هرمز است.

با احداث اين بندر ما به اعماق بيشترِ آب دسترسي بهتري داريم و بنابراين با حداقل هزينه مي‌توانيم پذيرش بالاترين سايز کشتي‌ها را داشته باشيم و اين موجب مي‌شود، بندر ما در سواحل مکران مزيت‌هاي مناسبي از نظر پذيرش کشتي‌هاي سايز بزرگ داشته باشد.

پيش از اين اعلام شده بود برنامه ريزي شده است بندر جاسک دسترسي مناسبي به انواع مدل‌هاي حمل‌ونقل وجود داشته باشد، يعني به شريان‌هاي اصلي جاده و راه‌آهن با حداقل مسافت متصل شويم و از اين طريق بندري بزرگ و اقيانوسي داشته باشيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar