برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

آخرین وضعیت پول های بلوکه شده ایران در کره و عراق

منبع
فارس
بروزرسانی
آخرین وضعیت پول های بلوکه شده ایران در کره و عراق

فارس/ پيگيري از مقامات آگاه نشان مي‌دهد وضعيت پول‌هاي بلوکه شده ايران در کره‌‌جنوبي باوجود توافق انجام شده تغييري نکرده است و از طرف ديگر بخش اندکي از 3.5 ميليارد دلار موجود در حساب ايران در بانک عراقي، صرف واردات کالاي اساسي به صورت محدود شده است.

 
روز گذشته حميد حسيني عضو هيات مديره اتاق بازرگاني ايران و عراق از آزادسازي 3 ميليارد دلار از منابع ايران در عراق، کره جنوبي و عمان خبر داد. وي پيش‌تر در صفحه مجازي خود نوشته بود که دولت آمريکا با آزادسازي پول‌هاي ايران در بانک تجارت عراق موافقت کرده است. 

با اين وجود پيگيري  از مقامات بانکي جزئيات اين خبر را تاييد نمي‌کند. نکته اول اينکه ايران در عراق پول بلوکه شده ندارد و حساب ايران در اين کشور مسدود نيست. مساله اصلي در عراق عدم همکاري بانک عراقي براي انتقال پول ايران به دليل فشارهاي دولت آمريکا است.


کل منابع ارزي در حساب ايران نزد بانک عراقي معادل 3.5 ميليارد دلار است. علاوه بر اين مبلغ، دولت جمهوري اسلامي ايران مبالغ ديگري نيز از دولت عراق بابت صادرات برق و گاز طلبکار است که هنوز به حساب ايران نزد بانک عراقي واريز نشده است.

در واقع اتفاقي که در هفته‌هاي اخير به وقوع پيوسته استفاده بخشي اندکي از اين منابع براي واردات کالاي اساسي است. به عبارت دقيق‌تر به صورت محدود واردات کالاي اساسي از محل بخش اندکي از منابع ايران در حساب بانک عراقي انجام شده است. بنابراين اين به معناي آزادسازي پول‌هاي بلوکه شده يا به جريان افتادن کل 3.5 ميليارد دلار پول ايران در حساب بانک عراقي نيست.

درباره آزادسازي پول‌هاي ايران در کره‌جنوبي و عمان نيز بايد به اين نکته توجه کرد که به گفته رئيس کل بانک مرکزي ايران در عمان پول بلوکه شده ندارد و بنابراين پولي از سوي عمان براي ايران آزاد نشده است. عمان در واقع در مقاطعي کانال نقل و انتقالات ارزي ايران بوده است که فشارهاي شديد آمريکايي‌ها استفاده از اين مسير را دشوار کرده است.

همچنين پيگيري‌ها از مقامات مسئول نشان مي‌دهد که وضعيت پول‌هاي بلوکه شده ايران در کره‌جنوبي هنوز تغييري نکرده است. طبق آخرين توافق‌ها قرار شد پول بلوکه شده ايران در کره‌ به صورت حواله واردات کالاهاي اساسي آزاد شود اما تا اين لحظه طرف کره‌اي اقدامي در جهت اجراي توافق انجام نداده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar