برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

چطور می‌توان ریسک معاملات در بازار نو‌ظهور رمز‌ارزها را کاهش داد؟

منبع
شرق
بروزرسانی
چطور می‌توان ریسک معاملات در بازار نو‌ظهور رمز‌ارزها را کاهش داد؟

شرق/ کشور روسيه با وجود قانون‌گذاري در زمينه ارزهاي رمزنگار تا به امروز از کشورهاي پيشرو در زمينه مطالعه، بررسي و استفاده از بستر رمزارزها به شمار مي‌رود. مسئولان اين کشور دو پيش‌نويس از سوي وزارت اقتصاد و بانک مرکزي روسيه طراحي و تدوين کرده‌اند که منتشر شده و انتظار مي‌رود تا با تصميم‌گيري‌هاي نهايي مجلس دوماي روسيه وضعيت نهايي ارزهاي رمزنگار در اين کشور مشخص شود. اين در حالي است که انجمن رمزارز و بلاکچين روسيه به دنبال قانوني‌سازي ماينينگ رمزارزها و ايجاد زمينه قانوني اين پديده در روسيه براي تسهيل شرايط کسب‌وکارهاي فعال در حوزه ارز رمزنگار است. روسيه با توجه به ضريب دسترسي بالا و قيمت پايين برق از بهترين نقاط براي استخراج ارزهاي رمزينه است و به اعتقاد کارشناسان اين کشور تا چند سال آينده به قطب ماينينگ يا استخراج رمز‌ارز دنيا تبديل خواهد شد که يکي از درآمدهاي اصلي اقتصاد اين کشور را تأمين خواهد کرد.
چين: کشور چين در زمينه استخراج و حجم معاملات ارزهاي رمزنگاري‌شده سهم بسيار زيادي دارد که باعث شده اين کشور در زمينه رمزارزها حائز اهميت باشد و هرگونه تصميم اين کشور در قبال ارزهاي رمزنگاري‌شده مي‌تواند در افزايش يا کاهش قيمت بيت‌کوين تأثير داشته باشد. چين استفاده از ارزهاي رمزينه براي نهادهاي دولتي و حقوقي را ممنوع کرده؛ اما مبادله بيت‌کوين و ديگر رمزارز‌ها براي افراد حقيقي بلامانع است.

2-بررسي قانون‌گذاري بازار رمزارزها در کشور ايران
ايران: جمهوري اسلامي ايران تا دي سال ۱۳۹۶ در زمينه ارزهاي رمزنگار وضعيتي خاکستري داشت؛ اما با اعمال محدوديت از سوي شوراي عالي مبارزه با پول‌شويي در زمينه معامله ارزهاي رمزنگار از‌جمله بيت‌کوين و استفاده از اين پديده مالي در بانک‌ها ارزهاي رمزنگاري‌شده تا به امروز محدوديت پيدا کردند؛ همچنين شرکت خدمات انفورماتيک وابسته به بانک مرکزي در حال طراحي و توسعه زمينه رمز‌ارز ملي ايران هستند و در‌اين‌ميان چند نهاد ديگر از‌جمله پست‌بانک ايران در حال طراحي و توسعه ارز رمزنگار هستند. لازم به ذکر است که ايران علاوه بر جهت‌گيري به سوي استفاده از بستر و طراحي رمز‌ارز ملي با هم‌افزايي نهادها استخراج ارزهاي رمزنگار را به‌عنوان صنعت پذيرفته و به دنبال استفاده از بستر استخراج ارزهاي رمزينه و قانوني‌سازي واردات دستگاه‌هاي مخصوص ماينينگ است.

3- تنوع و خدمات در حال ارائه در صرافي‌هاي آنلاين در کشور
صرافي‌هاي آنلاين در کشور به دو دسته فروشگاه و بازار معاملاتي تقسيم مي‌شوند. صرافي‌هايي که فروشگاه هستند، به‌تنهايي مسئوليت خريد از کاربر يا فروش به آنها را بر‌عهده دارند. صرافي‌هايي که به صورت بازار معاملاتي عمل مي‌کنند، در واقع خريدار و فروشنده را به هم متصل مي‌کنند و در بستري مبتني بر شبکه بلاکچين ضامن امنيت دارايي و کيفيت معاملات هستند. در بازار‌هاي معاملاتي، افراد هستند که قيمت را تعيين مي‌کنند و اين موضوع باعث منصفانه‌تر‌شدن قيمت نسبت به فروشگاه‌ها مي‌شود. در دنيا تقريبا سيستم صرافي‌هاي فروشگاهي کم‌رنگ شده و اکثر صرافي‌هاي معتبر به بازار معاملاتي تبديل شده‌اند.

4-بررسي گردش مالي و حجم سرمايه‌گذاري در تبادل رمزارز جهان
رکورد بيشترين حجم تبادلات تاريخ بازار رمز‌ارز در جهان مربوط به نوامبر 2020 برابر با حجم سه‌هزارو 500 ميليارد دلار بوده که در روز‌هاي اخير اين رقم چيزي حدود صد ميليارد دلار در روز بوده است. اين حجم تراکنش مالي مؤيد آن است که رمز‌ارزها روز‌به‌روز گسترش و نفوذ بيشتري در زندگي و مبادلات افراد حقيقي و حقوقي و مبادلات ارزي ميان کشورها پيدا مي‌کنند و ما نيز ‌مي‌توانيم از اين فرصت براي همگام‌شدن با ساختار مالي و اقتصادي جديد دنيا که بسياري از محدوديت‌هاي حکومت‌هاي متخاصم را از بين مي‌برد، بهره ببريم.

5-بررسي گردش مالي و حجم سرمايه‌گذاري در تبادل رمز‌ارز کشور
حجم گردش مالي رمز‌ارزها در کشور شفاف نيست؛ اما بالغ بر روزي 500 ميليارد تومان برآورد مي‌شود. هدف ما در اين زمينه شفاف‌سازي هرچه بيشتر معاملات و تراکنش‌هاي افراد در سيستم رمزارزهاست.
6-بررسي امکانات مورد نياز مشتريان در تبادلات رمزارز کشور
يکي از قسمت‌هاي مهم براي کاربران بحث امنيت دارايي مشتريان است که گروه‌ او ‌ام ‌پي فينکس در اين زمينه از امکاناتي به‌روز با استفاده از کيف‌هاي ‌سرد، دارايي مشتريان را حفظ مي‌کند. پشتيباني نيز يکي از بخش‌هاي مهم و حياتي هر سيستم است که بايد به آن توجه ويژه‌اي شود.
متعاقبا با توجه به نوسانات شديدي که به‌تازگي بازار رمزارزها تجربه کرده است، يکي ديگر از دغدغه‌هاي اصلي مشتريان سرعت عمل انجام معاملات است که به همت زيرساخت بسيار قوي گروه او‌ ام ‌پي فينکس مبادلات در کسري از ثانيه اتفاق مي‌افتند. 
متأسفانه حلقه گم‌شده در ايران بحث آموزش کاربران درباره اين بازار نو‌ظهور است. گروه‌ او ‌ام‌ پي فينکس در حال برنامه‌نويسي و بسترسازي سيستمي است که در آن براي اولين بار در ايران آکادمي آموزش و پرورش رمز‌ارزها را براي علاقه‌مندان و جوانان علاقه‌مند به اين حوزه به صورت عملياتي به بهره‌برداري مي‌رساند و اين گروه آموزش‌هاي کوتاه‌مدت و بلندمدت مدوني در راستاي اعتلاي سطح دانش کاربران در نظر گرفته و اجرا خواهد کرد.


7-بررسي موانع و مشکلات بازار تبادلات رمزارز
بازار تبادل رمزارزها به واسطه تازه‌بودن در کشور ما و نبود آگاهي کافي کاربران نياز مبرمي به آموزش بدون هزينه و کاهش ريسک معاملات از طريق معاملات آزمايشي دارد؛ ولي در کشور ما متأسفانه هنوز سطح آموزش در حد تئوري و خلاصه در چندين پکيج ويدئويي مختلف در‌حال‌حاضر ارائه مي‌شود و خدمت‌رساني به حد مطلوبي نرسيده است. نکته حائز اهميت اين است که بازار‌هاي معاملاتي موجود در دنيا اين قابليت را دارند که از بازار معاملات دمو براي کاهش ريسک کاربران و ارتقاي کيفيت معاملات و افزايش پويايي بازار استفاده کنند. ما براي اولين بار در ايران پلتفرم بازار معاملاتي ارزهاي ديجيتال با قابليت بازار معاملاتي دمو براي رسيدن به سطح بهتري از کيفيت و شفافيت بازار و خدمات‌رساني به صورت کاملا رايگان و بدون هزينه براي کاربران را اجرا کرده‌ايم و با زير‌ساخت آموزش آکادميک که به صورت يک مشخصه بارز اضافه شد، قابل استفاده براي عموم است.
همچنين در صرافي‌هاي فعلي ايران با وجود داشتن بسترهاي قوي، پشتيباني و پاسخ‌گويي به کاربران و متقاضيان در کشورمان از استانداردهاي جهاني فاصله بسياري دارد. ما براي اولين بار در کشور عزيزمان با ارائه پشتيباني فني آنلاين در 24 ساعت شبانه‌روز در تمام روزهاي هفته حتي روزهاي تعطيل سعي کرده‌ايم اين موضوع را پوشش دهيم.

8-بررسي روش‌هاي احراز هويت در اکسچنج‌هاي برتر جهاني
عموما در صرافي‌هاي برتر دنيا براي احراز هويت از اطلاعات و تصوير پاسپورت کاربر و همچنين ويدئوي سلفي براي تأييد هويت افراد استفاده مي‌شود.

9-بررسي روش‌هاي احراز هويت و مراحل آن در اکسچنج‌هاي ايراني

ما در ايران از کاربر در ابتدا از ثبت احوال استعلام گرفته و در مرحله بعد شماره موبايل و کد ملي و شماره شبا را تطبيق داده و در صورت همخواني ثبت‌نام ادامه مي‌يابد. در صورت تأييد صحت مراحل قبل سپس از کاربر عکس يا ويدئوي سلفي گرفته شده و در نهايت در آخرين مرحله با کاربر تماس مستقيم گرفته مي‌شود و تأييديه احراز هويت و آگاه‌سازي او انجام مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره