برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

حذف دامنه نوسان، شاخص را سبز می‌کند؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
حذف دامنه نوسان، شاخص را سبز می‌کند؟

باشگاه خبرنگاران/ به گفته کارشناسان، در صورت حذف يکباره دامنه نوسان از بازار سرمايه، بازار گيج مي‌شود و مجدد اتفاق سال ۸۴ براي بازار سرمايه رخ مي‌دهد.

با توجه به صحبت هاي اخير در زمينه حذف دامنه نوسان و اهميت اين موضوع و تاثير آن بر بازار سرمايه، لازم است تا تمام جوانب آن را، در صورت حذف يکباره دامنه نوسان از بازار سرمايه، به طور کامل بررسي شود.

فردين آقا بزرگي کارشناس بازار سرمايه با اشاره به صحبت امير هاموني مدير عامل فرابورس ايران که درباره حذف کامل دامنه نوسان از بازار سرمايه و افزايش دامنه نوسان به ۱۰ درصد، حذف دامنه نوسان را بهترين گزينه دانسته بود، گفت: در صورتي که هم اکنون اقدام به حذف کامل دامنه نوسان از بازار سرمايه کنند، چه اتفاقي رخ مي‌دهد؟ تشريح کرد: در حال حاضر بزرگترين دغدغه فعالان بازار از جمله افرادي که ماه دوم سال ۹۹ وارد بازار سرمايه شدند، کاهش ضريب نقدشوندگي معاملات است که سبب اُفت چشم گير معاملات نيز شده است.

وي بيان کرد: در صورت حذف يکباره دامنه نوسان از بازار سرمايه، بازار گيج مي‌شود، موضوع اصلي ايجاد دامنه نوسان نامتقارن توسط نهاد ناظر، حمايت از سهامداران خرد بود، در صورتي که  در حال حاضر نتيجه حاصل به ضرر اين افراد  پايان مي‌يابد و دارايي خود را مجبور هستند از بازار سرمايه خارج کنند و به سراغ ساير بازار‌ها بروند.

وي افزود: چنانچه، دامنه نوسان به بازه ۵- تا ۵+ بازگردد، دغدغه بسياري از سهامداران را رفع مي‌کند و در اين صورت سهامدار مجبور نخواهند بود، به علت صف فروش در سهمي که حجم معاملات نمي‌خورد، اقدام به فروش سهم بنيادي خود کنند.

وي گفت: در روز‌هاي اخير، حتي افراد به محض اينکه بازارگردان اقدام به جمع آوري سهام مي‌کنند، به علت قفل بودن و محروم بودن از فروش سهام ديگر، شروع به فروش سهام شاخص ساز مي‌کنند و اين سياست ناصحيح است و بايد در اصرع وقت بازنگري شود، زيرا آسيب‌هاي جدي به خصوص در زمينه اعتماد سازي در اقتصاد و بازار سرمايه وارد مي‌کند.

کارشناس بازار سرمايه در پاسخ به اين پرسش که حذف دامنه نوسان چه مزايا و معايبي براي بازار سرمايه به دنبال دارد؟ تصريح کرد: هر چه دامنه نوسان محدودتر باشد، پيروي کردن از جو عمومي بازار، تراکم نقدينگي در يک سهم و يا تراکم عرضه در سهامي ديگر، باعث محو شدن تحليل‌هاي کارشناسان بازار سرمايه مي‌شود.

وي بيان کرد: هنگامي که گزارش‌هاي تحليلي که مدعي به انجام، خريد و فروش در بازار سرمايه مي‌شوند، کنار گذاشته شوند، بازار يکباره به صورت قرعه و شانس در مي‌آيد.

وي افزود: با توجه به ورود ۴۰ ميليون کد حقيقي در سال ۹۹ به بازار سرمايه، هم اکنون اين ظرفيت در بازار براي حذف دامنه نوسان وجود ندارد، هر چند بايد دامنه نوسان مانند، اغلب بازار‌هاي ديگر برداشته شود، اما به علت عدم وجود ظرفيت در دو حالت، خروج از وضعيت فعلي و افزايش حداقل دو برابري دامنه نوسان مثبت و منفي، که افراد صرفا با اتکا به تحليل کارشناسي و نه با نگاه به صف‌هاي خريد و فروش، تصميم به خريد و فروش سهام مي‌گيرند.

آقا بزرگي در رابطه با اينکه چگونه به حذف دامنه نوسان اقدام شود، مشکل پيش نمي‌آيد؟، گفت: در صورتي که دامنه نوسان به صورت پلکاني برداشته شود، مزيت دارد، ولي در صورتي که مانند سال ۸۴ يکدفعه اقدام به برداشتن دامنه نوسان کنند، بازار به شدت صعود و متعاقب به شدت نزول خواهد کرد.

حذف دامنه نوسان به شرط تعادل يافتن بازار
پيمان حدادي کارشناس بازار سرمايه در باره حذف يا عدم حذف بازار سرمايه، ظهار کرد: طبق صحبت هاموني، تحت شرايطي و با تامين يکسري از زير ساخت ها، حذف دامنه نوسان را براي بهبود بازار سرمايه انتخاب مي‌کنند.

وي بيان کرد: اگر هم اکنون اقدام به حذف دامنه نوسان کنند، بازار سرمايه ۱۵ – ۲۰ درصد ريزش مي‌کند و سپس به تعادل مي‌رسد. در هر صورت براي بهبود شرايط بازار، بايد اقدام به حذف دامنه نوسان کنند، اما بهتر بود در اسفند ۹۹، اقدام به حذف دامنه نوسان مي‌کردند.

وي افزود: شايد يک ماه ديگر بدتر شد با اينکه اگر هم اکنون اقدام به حذف دامنه نوسان کنند، ابتدا سبب ريزش بازار  مي شود ولي در ادامه سبب بازگشت نقدينگي به بازار خواهد شد.

حدادي گفت: هر چه به زمان انتخابات رياست جمهوري نزديک مي‌شويم، احتياط در دستور کار فعالان بازار قرار مي‌گيرد و حجم معاملات کاهش مي‌يابد و در اين صورت فروشندگان بيشتري به بازار اضافه مي‌شوند.

اين کارشناس بازار سرمايه در رابطه با مزايا و معايب حذف دامنه نوسان اظهار کرد: مهم‌ترين مزيت آن از بين رفتن صف‌هاي خريد و فروش در بازار سرمايه با حذف دامنه نوسان است. زيرا صف خريد و فروش عامل تصميم گيري افراد براي خريد و فروش سهام است و در اين صورت نقدشوندگي در بازار افزايش مي‌يابد و پول‌ها بلوکه نمي‌شود.

وي افزود: ولي به علت اينکه، افرادي که در بازار سرمايه هستند از دانش کافي برخوردار نيستند و هيجاني تصميم مي‌گيرند، شاهد نوسانات زيادي در بازار سرمايه خواهيم بود که اين نوسانات، ضرر و زيان زيادي را با خود به دنبال خواهد داشت.

حدادي در پاسخ به اين پرسش که هم اکنون بازار سرمايه آمادگي حذف دامنه نوسان را دارد؟ تشريح کرد: هم اکنون بازار سرمايه شرايط لازم را ندارد و بايد ابتدا بازار به تعادل برسد و  سپس اقدام به حذف دامنه نوسان کنند.  

 طرح حذف دامنه نوسان تنها بايد براي بخشي از بازار اجرا شود
عليرضا تاجبر فعال بازار سرمايه درباره گمانه زني هايي مبني بر حذف دامنه نوسان در بازار سرمايه،  تشريح کرد: حذف دامنه نوسان با گسترش دامنه نوسان متفاوت است، اينکه دامنه نوسان به صورت تدريجي گشايش پيدا کند، اتفاق خوبي است، ولي در حال حاضر، بازار سرمايه به آن بلوغ و عمق نرسيده است تا به طور کامل دامنه نوسان برچيده شود.

وي بيان کرد: در پيش گشايش برخي سهام ديده شده است که، سهمي با دامنه نوسان باز، بازگشايي مي‌شود و ما در آن سهم شاهد دستکاري قيمت هستيم و معاملات ابطال مي‌شود؛ بنابراين حذف دامنه نوسان براي کل بازار، به صلاح نيست.

وي افزود: البته ما سهامي داريم که داراي شناوري مناسبي هستند و بازارگردان و سهامدار خوبي دارند و حذف دامنه نوسان براي اين نوع سهام مشکل ساز نيست و مي‌توان براي اين نوع شرکت‌ها در بازار ديگري مثل، بازار اول بورس، اقدام به حذف دامنه نوسان کرد.

کارشناس بازار سرمايه در رابطه با مزيا و معايب حذف دامنه نوسان اظهار کرد: با توجه به بلوغ و شناوري بازار سرمايه، اجراي حذف دامنه نوسان براي تمام بازار به صلاح نيست و ما در اين خصوص شاهد تجربيات تلخي نيز بوديم و بايد حذف دامنه نوسان براي بخشي از بازار اجرا شود.

در پايان با بررسي نظرات مختلف کارشناسان، مي‌توان نتيجه گرفت، حذف دامنه نوسان بايد به صورت پلکاني و ابتدا براي بخشي از سهام با شناوري مناسب در بازاري ديگر صورت گيرد تا معضلي ديگر براي بازار سرمايه ايجاد نشود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره