برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

راهی برای خانه دار شدن کارگران

منبع
ايسنا
بروزرسانی
راهی برای خانه دار شدن کارگران

ايسنا/  يک کارشناس حوزه کار به منظور خانه دار شدن کارگران پيشنهاد کرد گروههاي کارگري در صنوف مختلف، کارگران فاقد مسکن را شناسايي کنند و ليست اسامي آنها را در اختيار وزارت مسکن قرار دهند و ساخت مسکن کارگران را از طريق واگذاري زمين، ساخت و ساز انبوه سازان و اعتبارات و تسهيلات ارزان قيمت دنبال کنند.


حميد حاج اسماعيلي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص حمايت از کارگران و اهميت شاًن و منزلت کارگر اظهار کرد: با توجه به شعار امسال که از سوي مقام معظم رهبري به نام" توليد، پشتيباني ها و مانع زدايي ها" نامگذاري شده، يکي از اضلاع اصلي بازار کار خود کارگران هستند ولي چندان جدي گرفته نمي شوند و مورد حمايت قرار نمي گيرند در حالي که نيروي کار به لحاظ سرمايه ملي، امنيت اجتماعي، توسعه و آباداني، توليد کالا و خدمات و دانش و تکنولوژي در ايران از اهميت و جايگاه بالايي برخوردار است.

وي افزود: اينکه توجه مسئولان نسبت به گذشته بيشتر شده يک فرصت استثنايي هم براي کارگران و هم براي آينده کشور است و بايد اين فرصت را غنيمت بشماريم تا به درستي براي جايگاه کارگران در بازار کار تصميم گيري کنيم.

اين کارشناس حوزه کار بيانات رهبر معظم انقلاب بر لزوم تامين مسکن کارگران را يادآور شد و گفت: موضوع ساخت مسکن براي طبقات فرودست همواره مورد نظر دولتها بوده و بر همين اساس طرح مسکن مهر يا مسکن ملي به جريان افتاده است، منتها در دو سه سال گذشته که تورم خيلي گسترده شده جمعيت بزرگتري از کشور دچار مشکل مسکن شده اند و طبق برآوردهايي که خود دولت داشته ۳۵ درصد مردم مستاجر هستند که عمدتا نيروهاي کار و کارگران را شامل مي شوند.

حاج اسماعيلي ادامه داد: خوب است که در بحث توليد مسکن ملي، ساخت مسکن براي کارگران از طريق واگذاري زمين و ساخت و ساز انبوه سازان با اعتبارات و تسهيلات ارزان قيمت دولتي صورت گيرد، يعني کارگران از طريق سازمان خود بتوانند مذاکراتي را با انبوه سازان انجام بدهند و دولت زمين رايگان در اختيار آنها بگذارد و در عين حال تسهيلات ارزان را از طريق بانکها و با پشتوانه دولت دريافت کنند.

زمين رايگان، تسهيلات ارزان، مسير خانه دار شدن کارگران

وي پيشنهاد کرد: نهادها و گروههاي کارگري در صنف هاي مختلف، کارگران فاقد مسکن را رصد کنند و ليست آنها را در اختيار وزارت مسکن بگذارند و با برآوردي که انجام مي دهند به طور اختصاصي براي کمک و حمايت از نيروي کار و کارگران کشور طرح هاي اين چنيني را دنبال کنند.دولت هم مديريت کند و حوزه کارگري به کمک بيايد تا طي يک برنامه يکساله يا دو ساله و با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري بخش زيادي از کارگران از اين مسير صاحبخانه شوند.

اين کارشناس حوزه کار در خصوص اهميت مهارت آموزي کارگران و ارتقاي سطح تخصص آنها نيز گفت: بحث آموزشهاي کار از ديرباز وجود داشته و در قانون کار به آن اشاره شده است؛ بخشي از آن وظيفه دولت و حاکميت است و بخشي ديگر برعهده کارفرمايان است که در کارگاهها بايد انجام شود و سطح تخصص و مهارت کارگران در همه صنوف اعم از توليدي، صنعتي و کشاورزي افزايش يابد.

وي در ادامه خاطرنشان کرد: يکي از اقدامات دولت که با پشتيباني هاي مجلس شکل گرفت، بحث افزايش دستمزدها در حوزه کارگري و بازنشستگان بود که کارگران هم در اين کار نقش داشتند لذا بايد کارگران بتوانند شرايطي پيدا کنند که مطالبه گري آنها به طور جدي در کشور صورت گيرد و اين راهي ندارد جز اينکه سازمانهاي کارگري بر اساس قانون کار و قانون اساسي تقويت شوند.

کارگران حق تشکيل سازمانهاي کارگري را دارند


به گفته حاج اسماعيلي، با تشکيل سازمانهاي کارگري قوي، کارگران مي توانند مطالبات خود را درعرصه هاي مختلف پيگيري کنند لذا بايد تقويت نهادهاي کارگري در دستور کار قرار گيرد و بر اساس آنچه که در قانون اساسي و استانداردهاي بين المللي اشاره شده و در فرمايشات مقام معظم رهبري نيز کاملا مشهود است، کارگران  جايگاه و منزلت اجتماعي درستي پيدا کنند.

وي شکل گيري سازمانهاي کارگري را موجب بالا رفتن قدرت چانه زني کارگران دانست و افزود: کارگران از طريق سازمانهاي کارگري برجسته تر شده و مورد اعتنا و باور مسئولان در کشور قرار مي گيرند.

به گفته اين فعال حوزه کار، اصل ۲۶ قانون اساسي اين اجازه را به کارگران داده و در ماده ۱۳۱ قانون کار هم تاکيد شده که کارگران حق تشکيل انجمن هاي صنفي کارگري را دارند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره