برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

خاندوزی: ۱۵ میلیارد دلار ارز کشور بلوکه شده است

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
خاندوزی: ۱۵ میلیارد دلار ارز کشور بلوکه شده است

صدا و سيما/ نايب رئيس کميسيون اقتصادي درباره ميزان پول‌هاي بلوکه شده ايران گفت: بنابر اعلام بانک مرکزي، نزديک به ۷ ميليارد دلار در کره جنوبي و حدود ۴ ميليارد دلار در عراق بلوکه شده که با ساير کشورها در مجموع، به حدود ۱۵ ميليارد دلار مي‌رسد.

احسان خاندوزي، نايب رئيس کميسيون اقتصادي در اين باره افزود: تلاش‌هاي زيادي براي رصد اين ارزها و بازگشت آن‌ها صورت گرفته، اما به دليل روابط بلند مدت کشور با شرکاي بزرگ خارجي و تجاري و بيرون رفتن از تور شناسايي بانک مرکزي آمريکا، متأسفانه منافع آن، به کشور باز نگشته است.
وي گفت: براي فعالان اقتصادي کشور، مهم است که قيمت ارز با ثبات و پيش بيني پذير باشد.
نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس افزود: در ابتداي سال گذشته، قيمت دلار را با نرخ ۱۴ و ۱۵ هزار تومان شروع کرديم و در ۶ ماه نخست ۱۳۹۹ جهش ۱۰۰ درصدي را شاهد بوديم، اما در ۶ ماه دوم سال، قدري بازار ارز کنترل شد.
خاندوزي اضافه کرد: نرخ ارز بالاي ۲۰ هزار تومان ارقامي است که با بنيان‌هاي اقتصادي کشور در سال ۱۳۹۹ سازگاري نداشت.
وي گفت: اگر بخواهيم بازار ارز را با ثبات نگهداريم اول بايد مطمئن باشيم که سياست گذار اصلي کشور منافع بلند مدت اداره اقتصاد را در نظر داشته باشد.
خاندوزي افزود: نرخ ارز اگر پايين آيد و البته پايدار هم باشد، مناسب است و اگر قرار باشد که نرخ‌ها براي يک يا دو ماه سطوح پايين را لمس کنند و بعد جهش يابد، اين بزرگترين آفت براي سال توليد و همچنين فعالان اقتصادي است.
وي گفت: در حال حاضر کميسيون اقتصادي مجلس به نامشخص بودن سياست ارزي و روند پايين آمدن قيمت ارز در ماه‌هاي نخست سال نگران است و در اين رابطه درخواست برخي اطلاعات هم شده که متأسفانه تا الان از طرف بانک مرکزي اطلاعات لازم ارسال نشده است.
خاندوزي افزود: اميدواريم با سابقه خوبي که از مديريت آقاي همتي و همکارانش در بانک مرکزي وجود دارد از اين خطر احتمالي و سو استفاده در امان بمانيم تا منفعت آن براي مردم و بخش توليد کشور محقق شود. البته بخشي از کاهش فعلي بازار به انتظارات ربط دارد نه لزوماً تغيير تزريق ارز در بازار.
نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس ادامه داد: در سال ۹۸ بخش‌هايي از ارز منابع صندوق توسعه ملي در حدود ۷ ميليارد دلار تبديل به ريال شده و در اختيار دولت براي هزينه‌هاي بودجه‌اي قرار گرفته است، اما حساب و کتاب سال ۹۹ تا امروز اعلام نشده و مهم بخش‌هايي است که براي حواله‌هاي بازارهاي وارداتي و صادراتي و نيازهاي نقدي است که بايد ادامه داشته باشد که اميدواريم با مديريت درست دولت مشکل خاصي پيش نيايد و بتوانيم بازار را بدون مشکل کنترل کنيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar