برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

اعلام جزییات پرداخت مالیات خریداران سکه بانک مرکزی در سال ۹۹

منبع
ايرنا
بروزرسانی
اعلام جزییات پرداخت مالیات خریداران سکه بانک مرکزی در سال ۹۹

ايرنا/معاون درآمدهاي مالياتي سازمان امور مالياتي کشور، شرايط و جزئيات پرداخت ماليات مقطوع دريافت‌کنندگان سکه در سال ۱۳۹۹ را اعلام کرد که بر اساس آن تا ۵ قطعه سکه مشمول ماليات نمي‌شود.

 «محمد مسيحي» با اشاره به دستورالعمل ابلاغي تبصره ماده (۱۰۰) قانون ماليات‌هاي مستقيم گفت: همه اشخاص حقيقي خريدار سکه از بانک مرکزي ايران که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دريافت حداکثر  ۱۵۵ قطعه سکه اقدام کرده‌اند، تا پايان خردادماه جاري مهلت دارند از تسهيلات ماليات مقطوع برخوردار شوند.
وي اين گروه خريداران سکه را از نگهداري اسناد و مدارک موضوع قانون مزبور و نيز تسليم اظهارنامه مالياتي معاف دانست و  افزود: با استناد به بخش اخير تبصره ماده (۱۰۰) قانون ماليات‌هاي مستقيم اصلاحي مصوب ۱۳۹۴، ماليات اشخاص موضوع اين گروه از موديان که اظهارنامه مالياتي خود را در موعد مقرر ارايه کنند، براساس رسيدگي به اسناد و مدارک ارايه شده تعيين خواهد شد.

به گفته مسيحي، براساس دستورالعمل هاي ابلاغي، خريداران سکه مکلفند با مراجعه به سامانه عمليات الکترونيک موديان مالياتي سازمان امور مالياتي به نشاني  my.tax.gov.ir  نسبت به پرداخت ماليات متعلق به شرح بند (۲) اين دستورالعمل اقدام کنند تا مشمول جريمه ديرکرد موضوع ماده (۱۹۰) قانون ماليات‌هاي مستقيم اصلاحي مصوب ۱۳۹۴ نشوند.

معاون درآمدهاي مالياتي سازمان امور مالياتي به ميزان ماليات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقيقي دريافت کننده سکه بر اساس تعداد سکه تحويلي طي سال۱۳۹۹ نيز اشاره کرد و گفت: تا ۵ قطعه سکه مشمول ماليات نمي شود، نسبت به مازاد ۵ سکه تا ميزان ۱۵ سکه به ازاي هر قطعه سکه ۹ ميليون و ۶۰۰ هزارريال ماليات مقطوع، نسبت به مازاد ۱۵ تا  ۲۵ سکه به ازاي هر قطعه سکه، ۱۲ ميليون و ۸۰۰ هزار ريال ماليات مقطوع و در نهايت نسبت به مازاد ۲۵ تا ۱۵۵ سکه به ازاي هر قطعه ۱۶ ميليون ريال، ماليات مقطوع تعلق مي گيرد.

وي در خصوص مودياني که امکان پرداخت ماليات مقطوع را به صورت کامل تا پايان خردادماه سال ۱۴۰۰ ندارند نيز گفت: ماليات مقطوع تعيين شده حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوي تقسيط مي شود.
مسيحي يادآور شد:‌ افرادي که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دريافت بيش از ۱۵۵ قطعه سکه از بانک مرکزي اقدام و همچنين مشاغلي که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوي مراجع ذي ربط به شغل خريد و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول اين دستورالعمل نبوده و مکلف به تسليم اظهارنامه مالياتي و پرداخت ماليات متعلق در موعد مقرر (پايان خردادماه ۱۴۰۰) هستند.

وي افزود: از آنجا که مطابق حکم تبصره ماده (۱۰۰) قانون مذکور، ماليات مقطوع تعيين شده طبق بند (۲) دستورالعمل، در صورت عدم تسليم اظهارنامه مالياتي در موعد مقرر قطعي و وفق مقررات قابل وصول است بنابراين اوراق قطعي همه مشمولان موضوع بند (۱) اين دستورالعمل، يک ماه پس از سررسيد پرداخت ماليات صادر و به مؤديان ذيربط ابلاغ خواهد شد.

معاون درآمدهاي مالياتي سازمان امور مالياتي کشور گفت: آن دسته از مشمولان اين دستورالعمل که به ماليات قطعي شده اعتراض داشته باشند، اعتراض آنها برابر مقررات در هيات حل اختلاف مالياتي موضوع تبصره (۱) ماده ۲۱۶ قانون ماليات‌هاي مستقيم اصلاحي مصوب ۱۳۹۴  قابل رسيدگي خواهد بود.

مسيحي آخرين مهلت پرداخت ماليات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۹ دريافت کنندگان سکه از بانک مرکزي را روز دوشنبه (۳۱ خردادماه جاري) اعلام کرد و  افزود:‌ در صورت عدم پرداخت ماليات و يا حسب مورد عدم تسليم اظهارنامه مالياتي در مهلت مقرر، مشمول جرايم خواهند شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره