logo

سازندگان ایرانی از بازار مسکن سوریه سهم می‌برند؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
سازندگان ایرانی از بازار مسکن سوریه سهم می‌برند؟

ايسنا/ ساخت و ساز انبوه مسکن در سوريه، هدفي است که از حدود دو سال قبل دنبال مي‌شود و مي‌تواند امتيازي براي سازندگان ايراني باشد؛ اواخر سال ۱۳۹۷ تفاهم‌نامه ساخت ۲۰۰ هزار مسکن بين طرفين امضا شد که بعدا به ۳۰ هزار واحد کاهش پيدا کرد؛ روز گذشته وزير راه و شهرسازي به دمشق سفر کرده و معاون مسکن و ساختمان نيز او را همراهي مي‌کند.

محمد اسلامي ـ وزير راه و شهرسازي ـ با هدف گستري همکاريهاي اقتصادي با سوريه شب گذشته در راس يک هيات اقتصادي وارد دمشق شد. درخصوص جزئيات اين سفر، خبري منتشر نشده اما قطعا در راستاي پيگيري تفاهم‌نامه‌اي است که حدود يک سال و نيم قبل به امضاي وزراي مسکن دو کشور رسيد.  تشکيل کارگروه و همچنين برگزاري جلسات مشترک بين فعالان اقتصادي ايران و سوريه در زمينه ساخت‌وساز، مسکن، خدمت، پروژه‌هاي راه و بحث‌هاي زيربنايي حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصي ايران در بازسازي سوريه، پنجم آذرماه سال ۱۳۹۷ امضا شد.

اسفندماه سال ۱۳۹۷ سازندگان از امضاي تفاهم‌نامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکوني در سوريه در جريان چهاردهمين نشست ايران و سوريه با حضور جهانگيري ـ معاون اول رييس جمهوري ـ خبر دادند تا اينکه آذرماه ۱۳۹۷ تفاهم نامه احداث ۳۰ هزار واحد مسکوني به امضاي مقامات دو طرف رسيد.

حالا هم محمد اسلامي ـ وزير راه و شهرسازي ـ از تصميم تهران و دمشق براي گسترش همکاريهاي اقتصادي خبر داده و گفته است: دو کشور توسعه همکاريهاي دوجانبه را به ويژه در زمينه سازندگي و توسعه عمراني در دستور کار خود قرار داده‌اند و با اراده اي مضاعف اين موضوع را پيگيري مي‌کنند.

اگر اين تفاهم‌نامه شکل اجرايي جدي به خود بگيرد با توجه به رکود بخش مسکن در ايران مي‌تواند براي فعالان صنعت ساختمان و مهندسان ايراني يک امتياز باشد. در اين بين شرکتهاي قطري و عربستاني که در زمان جنگ داخلي سوريه با اين کشور قطع رابطه کرده بودند رقيب سازندگان ايراني هستند اما انبوه‌سازان مي‌گويند که سوريه به نوعي خود را مديون ايران مي‌داند و سه سال قبل، نخست وزير سوريه گفته است ايران را در اولويت قرار داده‌ايم.

با وجود اين صحبت اما کاهش ۲۰۰ هزار واحد تفاهم شده با ايران  به ۳۰ هزار واحد مي‌تواند نشان دهنده آن باشد که رقباي منطقه‌اي گوي سبقت را از ايران ربوده‌اند. به هر ترتيب اسلامي، وزير راه و شهرسازي که محمودزاده معاون مسکن نيز او را همراهي مي‌کند امروز گفته است: ما همه مولفه‌ها و عواملي را که مي‌تواند ظرفيت‌ها را به خدمت بگيرد تا همکاري‌ها در مرحله بازسازي سوريه کارآمدي خود را پيدا کند، در دستور کار خودمان قرار داديم.

محمد اسلامي تاکيد کرد: بر اين باوريم که بايد از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي در حوزه صنعتي و توسعه عمراني بهره بگيريم تا با توجه به هماهنگي‌هايي که در حوزه‌هاي مالي و حمل و نقل بوجود آمده، بتوانيم طرح‌هاي مشترک را پيش ببريم.

وزير راه و  شهرسازي کشورمان شامگاه سه شنبه در راس هيات ارشد اقتصادي و با استقبال سامر الخليل وزير اقتصاد سوريه وارد دمشق شد. قرار است، محمد اسلامي در اين سفر چهار روزه، با حسين عرنوس نخست وزير سوريه و برخي مقامات اين کشور از جمله وزيران اقتصاد، تجارت داخلي، مسکن و حمل و نقل ديدار و گفت و گو کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره