برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دولت بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان طلب کلزاکاران را پرداخت نکرد

منبع
تسنيم
بروزرسانی
دولت بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان طلب کلزاکاران را پرداخت نکرد

تسنيم/رئيس نظام صنفي کشاورز کشور با بيان اينکه شرکت بازرگاني دولتي بيش از نيمي از طلب کلزا کاران به ارزش ۵۵۰ ميليارد تومان را پرداخت نکرده است گفت: اين اقدام منجر به تاخير در کشت ساير محصولات زراعي شده زيرا سرمايه در گردش اين کشاورزان دست دولت است.


محمد شفيع ملک زاده رئيس نظام صنفي کشاورزي کشور اظهار کرد: امسال با توجه به اينکه شوراي قيمت گذاري محصولات کشاورزي در کميته اي 9 نفره تشکيل و اصلاح ساختاري براي قيمت گذاري شگل گرفت تا بر اين اساس قيمت اين محصولات نزديک به واقعيت شود.
وي با بيان اينکه قيمت تمام شده توليد هر کيلوگرم کلزا  اکنون بالاتر از 12 هزار و 500 تومان است اما از قبل توافق شده که  11 هزار تومان از کشاورزان خريداري شد افزود:  براي خريد اين محصولات بخش خصوصي به خوبي وارد عمل شد و کل پول کشاورزان را به موقع پرداخت کرد اما مقدار پولي که از طريق شرکت بازرگاني دولتي بايد پرداخت مي شد با  تاخير همراه است.

رئيس نظام صنفي کشاورز کشور ادامه داد: يک ماه است که اين شرکت دولتي، يک ريال  بابت پول خريد تضميني کلزا پرداخت نکرده  و طلب کلزاکاران باقي مانده است درحالي که بايد به صورت نقد و حداکثر تا يک هفته بعد از تحويل پرداخت مي‌شد.

شفيع ملک زاده گفت: درحالي که بيش از 4 ميليون تن به محصولي مانند کلزا نياز داريم حداکثر توليد و ميزان خريد تضميني آن به  300 هزار تن مي رسد اما براي خريد اين ميزان محصول نيز مشکل داريم.
شفيع ملک زاده با بيان اينکه  يکي از مهم ترين حمايت هايي که لازم است از بخش توليد انجام شود همين پرداخت به موقع پول کشاورزان است گفت:  مطالبات کشاورزان در واقع سرمايه در گردش آنها است تا براي کشت محصولات ديگري مانند سويا و ذرت استفاده شود و تعلل دولت باعث اختلال در روند توليد مي شود.

وي تصريح کرد:کل پولي که دولت بايد بابت خريد تضميني کلزا  پرداخت کند هزار و 100 ميليارد تومان است که  تا به امروز کمتر از نيمي از آن پرداخت شده است.

ملک زاده گفت: نظام صنفي، تشکل ها و  وزارتخانه قبل از آغاز کشت، کشاورزان  را  کاشت کلزا و دانه هاي روغني تشويق کرديم  اما حال  که زمان  پرداخت پول کشاورزان است مشکلاتي به اين شکل مشاهده مي شود، اما بايد توجه داشت که اين حرکات منجر به توليد پايدار نخواهد شد.

وي اظهار داشت:کشاورزان تحت فشار افزايش هزينه هاي توليد هستند و قيمت نهاده هاي توليد و ماشين آلات کشاورزي  در برخي موارد تا 700 تا 800 درصد افزايش يافته است.

اين مقام مسئول گفت: در سال جاري که به دليل خشکسالي کمبود علوفه نيز وجود دارد بايد توجه بيشتري به زارعان شود و موانع پيش روي توليد آنها رفع شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره