برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نشانه افزایش قیمت در زمین‌های شرقی و غربی پایتخت

منبع
اقتصاد نيوز
بروزرسانی
نشانه افزایش قیمت در زمین‌های شرقی و غربی پایتخت

اقتصاد نيوز/ نشانه هاي افزايش قيمت زمين در مناطق پرمشتري پايتخت به چشم مي خورد. مناطقي که درجايگاه هاي اول و تا سوم فروش قرار دارندو سال هاست اين رکورد را حفظ کرده اند. منطقه ۵ و منطقه ۴ سالهاست جزو مناطق پر مشتري بازار مسکن هستند.


بازار خانه هاي کلنگي و زمين ها مرغوب هميشه گرم بوده است. شايد يکي دو سال است که سازنده ها کم تر به پروژه هاي مشارکت در ساخت رغبت نشان مي دهند اما هنوز زمين هاي مرغوب در مناطق محبوب پر مشتري هستند.
يک سازنده در منطقه ۵ مي گويد؛ «اگر زمين مناسب و مرغوب در خيابان اشرفي که متراژ آن بالاي ۲۵۰ متر باشد پيدا شود زير قيمت متري ۱۰۰ ميليون به فروش نمي رود. قيمت زمين  وابسته به  موقعيت مکاني آن و مجوز بارگذاري در آن طرح تفصيلي، ميزان بر و ...دارد. هر عاملي مانند ايجاد يک طرح عمراني و توسعه‌اي يا افزايش امکانات هم باعث مي‌شود که ارزش يک زمين تغيير کند.
هرچند بررسي فايل هاي فروش زمين و خانه هاي ويلايي قديمي در اين محدوده نشان مي دهد با قيمت ۷۰ ميليون هم مي توان در اين محدوده زمين پيدا کرد.

بررسي ميداني قيمت زمين درشرق تهران هم  نشان مي دهد وضعيت مشابه غرب است و مي توان گفت ديگر در تهران زمين ارزان پيدا نمي شود. به اعتقاد کارشناسان،  رونق بازار مسکن و سرعت ساخت و ساز از عوامل موثر در تعيين قيمت زمين هستند و هر زمان که رکود در بازار مسکن حاکم بوده، نرخ زمين نيز تغيير نکرده و بالعکس و در هر دوره‌اي که بازار مسکن رونق يافته، قيمت زمين نيز بالا رفته است.

 دليل افزايش قيمت زمين نسبت به ماه هاي پاياني سال ۹۹ با وجود ريزش خريداران و پيش بيني دنباله دار شدن رکود در اين بازار چيست؟ فخرالدين زاوه، عضو هيئت علمي مرکز تحقيقات راه مسکن و شهرسازي درباره افزايش قيمت زمين در مناطقي چون ۴ و ۵ که ساخت و ساز در آن رونق دارد گفت: اگر  اين آمار  بر اساس محاسبات دقيق به دست آمده باشد، بايد گفت شايد ترکيب معاملات باعث شده باشد که ما اين تغييرات را در بازار زمين ببينيم.

به اين نکته بايد توجه کرد که زمين مرغوب و قابل ساخت و ساز در شهر تهران در حال محدود و محدودتر شدن است و اين خود، عاملي است که سبب مي‌شود يک روند افزايشي را به نمايش بگذارد. يعني با اين ديدگاه، مي‌توان روند افزايش قيمت زمين را که از نظر مرغوبيت محدودتر از هميشه است در مقايسه با روند افزايش قيمت آپارتمان تحليل کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره