برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چرا کشاورزان خوزستان اصرار به کشت برنج دارند؟

منبع
مهر
بروزرسانی
چرا کشاورزان خوزستان اصرار به کشت برنج دارند؟

مهر/ به دنبال مشکلات ايجاد شده در استان خوزستان و کم آبي شديد در اين استان، نظرات مختلفي درباره دلايل شکل گيري اين بحران عنوان شده که يکي از آنها، بحث کشت برنج در اين استان است.

براساس آمار اعلام شده از سوي مسئولان مربوطه امسال در خوزستان ٩٠ هزار هکتار کشت شلتوک انجام شده که به گفته قاسم تقي زاده خامسي، معاون آب و آبفاي وزير نيرو، محصولات کشاورزي با نياز آبي بالا مثل شلتوک در خوزستان ۳.۵ ميليارد متر مکعب آب نياز دارد که حدوداً دو و نيم برابر مصرف صنعتي کشور است.

کشت اين حجم از برنج در استان خوزستان با انتقادات فراواني مواجه شده ضمن اينکه به گفته مسئولان با توجه به ممنوعيت کشت در اين استان، برداشت آب به صورت غير مجاز انجام مي‌شود و همين مسأله سبب شده که حقابه ساير بخش‌ها تأمين نشود.

در همين زمينه برخي کارشناسان در راستاي اصلاح الگوي کشت در خوزستان، کشت کنجد را به جاي برنج به کشاورزان استان پيشنهاد کرده بودند که مورد اقبال کشاورزان قرار نگرفته و کشاورزان استان همچنان به کشت برنج اقبال دارند.

درباره علت تداوم کشت برنج در خوزستان عليرغم خشکسالي و بحران کم آبي و بي توجهي کشاورزان به کشت کنجد، با عليرضا مهاجر، مجري طرح دانه‌هاي روغني وزارت جهاد کشاورزي گفتگو کرديم.

مهاجر درباره اينکه چرا طرح کشت کنجد به جاي برنج در استان خوزستان به سرانجام نرسيده است؟، گفت: اقبال کشاورزان به کشت کنجد به جاي محصولي مانند برنج بسيار کم است؛ چرا که برنج هم شناخته شده است و هم اينکه موقع برداشت محصول، پول آن را سرِ زمين، به صورت نقد به کشاورزان پرداخت مي‌کنند.

وي با اشاره به محدود شدن واردات برنج و افزايش قيمت برنج داخلي افزود: قيمت برنج در بازار داخلي کيلويي ٣٠ هزار تومان است و بنابراين هر کس يک قطره آب هم داشته باشد برنج مي‌کارد چرا که کشت آن به صرفه و پول آن نقد است.

مهاجر با بيان اينکه کنجد در تابستان کمترين ميزان آب را مصرف مي‌کند، افزود: اين محصول يک هشتم برنج و يک پنجم ذرت، آب مصرف مي‌کند اما سود اقتصادي آن براي کشاورز نسبت به برنج قابل مقايسه نيست.

وي ادامه داد: براي جايگزيني کشت کنجد به جاي برنج، زيرساخت‌ها فراهم و بذر مورد نياز کشاورزان نيز تأمين شده است با اين حال دو الي سه سال طول مي‌کشد تا اين کشت ميان کشاورزان ترويج شود و جا بيفتد، به شرط اينکه قيمت برنج در بازار داخلي متعادل شود.

مهاجر تاکيد کرد: اگر قيمت برنج همينطور بالا باشد، طرح مذکور شکست خواهد خورد.

وي با بيان اينکه در استاني مانند اصفهان مردم آب شرب ندارند اما برنج مي‌کارند، افزود: قيمت کنجد هم بين ٢۵ تا ٣٠ هزار تومان در هر کيلوگرم است اما کشاورزان در هر هکتار زمين بين يک تا ١.۵ تن کنجد برداشت مي‌کنند در حالي که در هر هکتار شالي، ٣ تن برنج برداشت مي‌شود، بنابراين در صورت کشت کنجد، هر هکتار کشت براي کشاورزان ۴۵ ميليون تومان و هر هکتار کشت برنج ٩٠ ميليون تومان در آمد دارد.

اين مقام مسئول در پاسخ به اين پرسش که چه عواملي در شکل گيري شرايط فعلي نقش داشته است، گفت: از نظر من همه ما مقصريم چرا که مباحث را درست بررسي و به تناسب آن درست برنامه ريزي نمي‌کنيم.

مهاجر گفت: در تمام دنيا نظام تعرفه‌اي اعمال مي‌شود و در صورت ارزان يا گران شدن محصولات براي صادرات يا واردات آنها تعرفه بسته مي‌شود اما در کشور ما هيچکدام از اين سياست‌ها رعايت نمي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره