برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

شوک کرونا به جواز کسب

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
شوک کرونا به جواز کسب

دنياي اقتصاد/ شوک کرونا به جواز کسب رسيد. آمار منتشرشده توسط «صمت» نشان مي‌دهد صدور و تمديد پروانه‌هاي صنوف در پايتخت ۴۰درصد در ميانه بهار ۱۴۰۰ سقوط کرده است. اگر نگاهي به آمار کل کشور نيز داشته باشيم، ميزان افت صدور و تمديد پروانه‌هاي اصناف ۲۹درصد برآورد شده است. به نظر مي‌رسد تعطيلي‌هاي مکرر اصناف در عصر کرونا به کاهش جذابيت براي دريافت جواز کسب منجر شده است. در عين حال، گرايش مردم به خريدهاي آنلاين در دوران کرونا نيز در افت تقاضا براي پروانه‌هاي صنفي موثر بوده است.
 
 آيا متقاضيان ورود به بازار کار تمايل کمتري براي فعاليت در رسته‌هاي صنفي دارند؟ ارزيابي آمارهاي وزارت صمت درباره پروانه‌هاي اصناف نشان مي‌دهد صدور پروانه کسب در دو ماه منتهي به ارديبهشت امسال نسبت به دو ماه سال گذشته کاهش داشته است. علاوه بر اين، بخش ديگري از آمار بيانگر آن است که مجموع صدور و تمديد پروانه‌هاي اصناف در اين بازه زماني کمتر از دو ماه سال ۹۹ بوده است. به عبارت ديگر، ريشه غلط براي مديريت کرونا و تعطيلي مکرر صنوف باعث کاهش جذابيت دريافت جواز کسب در پايتخت و ساير استان‌ها شده است، به‌گونه‌اي که به‌عنوان مثال در استان تهران شاهد کاهش حدود ۴۰ درصدي صدور و تمديد پروانه‌هاي صنفي بوده‌ايم. اين در حالي است که کارشناسان عنوان مي‌کنند چنانچه يک بار به‌صورت اصولي مانند ساير کشورها از شيوه قرنطينه استفاده مي‌شد و مديريت درست اتفاق مي‌افتاد، انگيزه متقاضيان براي ورود به اين بخش اقتصادي بيشتر بود. البته نمي‌توان نقش تغيير سبک و سياق زندگي را نيز در اين باره ناديده گرفت. گرايش مردم به خريد آنلاين در شبکه‌هاي اجتماعي به‌ويژه در دوران شيوع ويروس کرونا مي‌تواند دليل ديگر افت تقاضا براي پروانه‌هاي صنفي باشد.

شيوع ويروس کرونا رسته‌هاي صنفي را بيش از ساير بخش‌هاي اقتصادي تحت تاثير قرار داده است، به‌گونه‌اي که تعطيلي‌هاي مقطعي و بلندمدت اصناف در دوره شيوع ويروس کرونا به اين گروه اقتصادي آسيب‌هاي جدي وارد کرده است. از اين رو به نظر مي‌رسد يکي از مهم‌ترين دلايل بي‌ميلي متقاضيان ورود به بازار کار براي فعاليت در رسته‌هاي صنفي، پيش‌بيني‌ناپذير بودن وضعيت صنوف است. آمارهاي وزارت صمت بيانگر آن است که از ميان ۳۱ استان به علاوه جنوب کرمان در دو ماه منتهي به ارديبهشت امسال، ۲۷ استان با کاهش صدور و تمديد پروانه‌هاي صنفي روبه‌رو بوده‌اند. همچنين تمديد و صدور پروانه‌هاي صنفي در اتحاديه‌هاي کشوري در دو ماه امسال با کاهش کمتر از نيم درصد مواجه شده و به ۳۴۶ فقره در اين بازه زماني رسيده است. ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد استان‌هاي تهران، خراسان، اصفهان، مازندران و فارس در مدت زماني مورد بررسي، بيشترين تعداد پروانه‌هاي صنفي را صادر کرده‌اند.

  پروانه‌هاي صنفي صادره و تمديدي
آمارهاي دو ماهه وزارت صمت نشان مي‌دهد در دو ماه ابتدايي سال جاري ۶۵ هزار و ۷۲۰ پروانه صنفي تمديد و صادر شده است، اين در حالي است که در دو ماهه سال ۹۹ اين رقم ۹۲ هزار و ۶۲۶ فقره بوده است. بنابراين صدور و تمديد پروانه صنفي در دو ماه منتهي به ارديبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد افت داشته است. در عين حال تعداد پروانه‌هاي تمديدي و صادره در ارديبهشت ۱۴۰۰به ۴۵ هزار و ۸۵۸ فقره مي‌رسد، اين در حالي است که در فروردين۱۴۰۰ تنها ۱۹هزار و ۸۶۲ فقره پروانه تمديد و صادر شده بود. بنابراين رشد نزديک به ۱۳۱درصدي تمديد و صدور پروانه صنفي را در ارديبهشت امسال نسبت به فروردين شاهد بوده‌ايم.

  استان‌هاي پيشتاز
در دو ماه نخست امسال، در تهران بيشترين پروانه صنفي تمديد و صادر شده است. در اين بازه زماني در استان تهران ۷هزار و ۸۶۰ پروانه صادر و تمديد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰درصد کاهش داشته است. همچنين در ارديبهشت امسال ۵هزار و ۷۰۱ فقره پروانه کسب در اين استان صادر و تمديد شده که نسبت به فروردين امسال رشد ۱۶۴ درصدي را تجربه کرده است.خراسان‌رضوي دومين استاني است که بيشترين پروانه صنفي را صادر و تمديد کرده است. در بازه زماني دو ماه ابتدايي امسال، ۵هزار  و ۳۷۱فقره پروانه در اين استان صادر و تمديد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۴۶درصدي داشته است. در ارديبهشت ۱۴۰۰ نيز ۴هزار و هشت فقره پروانه در اين استان صادر و تمديد شده که نسبت به فروردين رشد ۱۹۴ درصدي داشته است.

اصفهان با صدور و تمديد ۴هزار  و ۸۰۲ فقره پروانه صنفي، در رده سوم قرار گرفته است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۳۶ درصدي را نشان مي‌دهد. در ارديبهشت امسال هم ۳هزار و ۴۳۲فقره پروانه صنفي تمديد و صادر شده که نسبت به فروردين امسال رشد ۵/ ۱۵۰درصدي داشته است.استان مازندران چهارمين استان پيشتاز در صدور و تمديد پروانه صنفي است. اين استان در دو ماهه امسال ۴هزار و ۶۳۴فقره پروانه صنفي صادر و تمديد کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۵/ ۶درصدي داشته است. همچنين در ارديبهشت امسال ۳هزار و ۲۵۸فقره پروانه صنفي تمديد و صادر شده که نسبت به فروردين امسال نزديک به ۱۳۷درصد رشد داشته است.

پنجمين استان پيشتاز در صدور و تمديد پروانه‌هاي صنفي، استان فارس است که در دو ماهه امسال ۳هزار و ۴۱۶فقره پروانه صنفي در اين استان صادر و تمديد شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت نزديک به ۳درصدي داشته است. در اريبهشت امسال هم ۲هزار و ۳۷۷ فقره پروانه در اين استان صادر و تمديد شده که نسبت به فروردين نزديک به ۱۲۹درصد رشد داشته است.

  رشد تمديد و صدور جواز کسب
از ميان ۳۱ استان به علاوه جنوب کرمان، تنها چهار استان و جنوب کرمان داراي رشد تعداد جوازهاي کسب صادره و تمديدشده هستند. بيشترين رشد نيز مربوط به جنوب کرمان است.بر اساس آمارهاي وزارت صمت، جنوب کرمان با صدور و تمديد ۴۹۱ فقره پروانه صنفي در دو ماهه امسال رشد ۹۸ درصدي را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.استان خراسان‌جنوبي نيز در بازه زماني مذکور ۹۸۵ فقره پروانه صنفي را تمديد و صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از ۲۱ درصد افزايش نشان مي‌دهد.استان خوزستان هم در دو ماهه امسال در صدور و تمديد جواز کسب رشد ۲۰ درصدي را تجربه کرده است. در اين استان در اين بازه زماني ۳هزار و ۳۵۳ فقره پروانه صنفي تمديد و صادر شده است.در استان چهارمحال‌وبختياري هزار و ۷۹ فقره پروانه صنفي تمديد و صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد بيش از ۱۳ درصدي روبه‌رو بوده است.استان کردستان هم در دو ماه نخست امسال در صدور و تمديد جواز کسب رشد بيش از دو درصدي داشته است. در اين بازه زماني در اين استان هزار و ۵۴۸فقره پروانه صنفي صادر و تمديد شده است.


  افت صدور و تمديد جواز در ساير استان‌ها
براساس آمارهاي وزارت صمت، آذربايجان‌شرقي با تمديد و صدور ۳هزار و ۳۴ فقره جواز کسب در بازه زماني دو ماه ابتدايي سال ۱۴۰۰، افت بيش از ۲۷درصدي را در اين باره نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.در آذربايجان‌غربي ۳هزار و ۳۷۵ فقره جواز کسب تمديد و صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت بيش از ۲۴ درصدي داشته است.در دو ماه منتهي به ارديبهشت امسال در استان اردبيل هزار و ۱۹۸فقره پروانه صنفي صادر و تمديد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزديک به ۲درصد کاهش داشته است.صدور و تمديد جواز کسب در استان البرز با افت ۵/ ۴۸درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل به هزار  و ۷۱۸ فقره رسيده است.در استان ايلام ۶۹۹ فقره پروانه صنفي در دو ماه اول امسال تمديد و صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از ۱۶ درصد کاهش داشته است.

در اين بازه زماني در استان بوشهر هم هزار و ۱۶۲فقره جواز کسب صادر و تمديد شده که نسبت به بازه مشابه افت ۱۹ درصدي داشته است.صدور و تمديد جواز صنفي در استان خراسان‌شمالي هم با افت بيش از ۵ درصدي نسبت به بازه مشابه سال گذشته به ۸۱۴ فقره رسيده است.در استان زنجان در دو ماه ابتدايي امسال ۸۹۷فقره پروانه صنفي صادر و تمديد شده که نسبت به دو ماه نخست سال قبل بيش از ۸ درصد افت داشته است.

در دو ماه منتهي به ارديبهشت امسال در استان سمنان ۸۲۸ فقره جواز کسب صادر و تمديد شده که نشان‌دهنده کاهش بيش از ۱۷ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل است.هزار و ۳۳۲فقره جواز کسب نيز در اين بازه زماني در استان سيستان‌وبلوچستان صادر و تمديد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افت داشته است. در استان قزوين در دو ماهه امسال ۹۶۱ فقره پروانه صنفي تمديد و صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۵/ ۳۲ درصدي داشته است.  استان قم نيز در اين بازه زماني ۶۵۳ فقره جواز کسب صادر و تمديد کرده که نشان‌دهنده افت بيش از ۵۱ درصدي نسبت به بازه مشابه سال قبل است.

در استان کرمان هزار و ۷۹۶فقره پروانه صنفي تمديد و صادر شده که نسبت به دو ماه نخست سال قبل افت نزديک به ۲۶ درصدي را تجربه کرده است.هزار و ۴۲۵فقره جواز کسب هم در دو ماه نخست امسال در استان کرمانشاه صادر و تمديد شده که نسبت به بازه مشابه افت نزديک به ۵۶ درصدي داشته است.در کهگيلويه‌وبويراحمد نيز ۴۶۲ فقره پروانه صنفي صادر و تمديد شده که کاهش نزديک به ۳۳درصدي را نشان مي‌دهد.همچنين صدور و تمديد اين جواز با افت بيش از ۲۵ درصدي در استان گلستان به هزار و ۸۳۸ فقره و با کاهش بيش از ۳۳ درصدي در استان گيلان به ۲هزار و ۷۸۹فقره رسيده است.هزار و ۳۶۰فقره پروانه صنفي نيز در استان لرستان، هزار و ۳۶۹فقره در استان مرکزي، هزار و ۱۳۹ فقره در استان هرمزگان، هزار و ۶۹۶ فقره در استان همدان و هزار و ۲۹۰ فقره در استان يزد صادر و تمديد شده که به ترتيب نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت هاي ۲/ ۲۸ درصدي، ۵/ ۵۲ درصدي، ۶/ ۲۷ درصدي، ۹/ ۳۸ درصدي، ۶/ ۲۷ درصدي و ۳/ ۴۴درصدي را تجربه کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar