برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

دلار عقب نشست

منبع
ايسنا
بروزرسانی
دلار عقب نشست

ايسنا/ ارزش دلار براي دومين روز متوالي کاهشي باقي ماند.

رفتار معامله گران بازار ارز هنوز با احتياط زيادي در مقايسه با هفته هاي قبل همراه است. بسياري از تحليل گران بازار ارز معتقدند که سيگنال کليدي بعدي در تعيين مسير دلار زماني خواهد بود که بانک مرکزي آمريکا زمان تغيير سياست هاي فعلي و افزايش نرخ بهره از نرخ پايين فعلي را اعلام کند.
دلار که در ماه هاي ابتدايي سال جاري در موقعيتي ضعيف تر از رقبايش به ويژه يورو و پوند قرار گرفته بود، اکنون رفته رفته در حال بازيابي جايگاه خود و حرکت به سمت قله هاي ثبت شده در ماه هاي پاياني سال گذشته ميلادي است. 

صندوق بين المللي پول با هشدار نسبت به افزايش نرخ تورم اعلام کرده اين شرايط باعث افزايش نااطميناني به چشم انداز اقتصادي شده که به ويژه در کشورهاي توسعه يافته نظير آمريکا و منطقه يورو وضعيت وخيم تر است. تورم به ويژه در بخش مواد غذايي قابل توجه بوده و با توجه به تزريق سنگين نقدينگي در ماه هاي گذشته، انتظار مي رود که کار بانک هاي مرکزي با کاستن از شتاب تورم دشوار باشد. اين هشدار در شرايطي صادر مي شود که نرخ تورم آمريکا براي نخستين بار در دو دهه اخير از پنج درصد عبور کرده است.  

بيشتر شدن ابتلا به کرونا در سراسر جهان حتي در بين کساني که پيشتر واکسن خود را دريافت کرده اند باعث کاهش اطمينان فعالان اقتصادي به ثبت ارقام انفجاري رشد شده است. نظرسنجي صورت گرفته توسط موسسه مطالعات اقتصادي آلمان نشان مي دهد که اطمينان فعالان اقتصادي اين کشور به ماه هاي آينده  ۰.۸ درصد کمتر شده که اين کاهش خلاف انتظار، يک سيگنال هشدار دهنده نسبت به احتمال بروز رويکرد احتياطي در بزرگ ترين اقتصاد اروپا است که اتفاقا وابستگي زيادي به تجارت و تشکيل سرمايه ثابت دارد.  

دولت بايدن در تلاش است تا موافقت کنگره و سنا را براي يک بسته محرک ۱.۴ تريليون دلاري ديگر جلب کند که در صورت اجرايي شدن احتمالا آخرين بسته بزرگ محرک براي حمايت از بخش هاي مختلف اقتصادي و کاستن از تبعات کرونا خواهد بود. با اين حال شماري از منتقدان اين طرح به ويژه جمهوري خواهان و برخي از مديران بانک مرکزي نگران پيامدهاي اجرايي شدن چنين بسته اي بر روي نرخ تورم هستند که همين حالا هم در يکي از بالاترين سطوح ثبت شده تاريخ معاصر قرار دارد.  

افزايش نرخ تورم در نقاط مختلف جهان به يک نگراني جديد در خصوص آينده مالي پس از پايان کرونا تبديل شده است. صندوق بين المللي پول با ابراز نگراني نسبت به افزايش سريع تورم در آمريکا، کشورهاي اروپايي و ديگر کشورها هشدار داده است که تداوم اين روند باعث خشک شدن جريان سرمايه ورودي به کشورهاي در حال توسعه خواهد شد آن هم در زماني که اين کشورها براي خروج کامل از رکود کرونايي، بيش از هر زمان ديگري در سال هاي اخير نيازمند سرمايه گذاري هاي جديد خارجي هستند.
هيات مديره بانک مرکزي اروپا با صدور بيانيه اي اعلام کرد تا زمان احياي کامل اقتصاد، برنامه حمايتي فعلي ادامه پيدا خواهد کرد. طبق اعلام بانک مرکزي اروپا، برنامه خريد اوراق قرضه که ۲.۲ تريليون دلار اعتبار به آن تخصيص داده شده است، تا مارس سال آينده ادامه پيدا خواهد کرد. در اين بيانيه آمده است تا زماني که نرخ تورم در محدوده دو درصدي به صورت کامل تثبيت نشود، نرخ بهره در سطح کنوني حفظ خواهد شد. نرخ بهره در حال حاضر منفي ۰.۵ درصد است که کمترين نرخ بهره تاريخي اين منطقه محسوب مي شود.  

معامله گران بازار ارز منتظر رونمايي از تصميمات جديد لندن در قبال مساله ايرلند براي تعيين مسير بعدي يورو و پوند هستند. با وجود گذشت دو سال از برگزيت، هنوز دو طرف نتوانسته اند اختلافات خود را بر سر طيف گسترده اي از مباحث از جمله امور گمرکي و روابط بانکي حل کنند و در اين بين مساله ايرلند يک اختلاف جدي باقي مانده است. ايرلند شمالي جزو خاک بريتانيا و ايرلند جنوبي جزو اتحاديه اروپا است و دولت انگليس با برقراري مقررات اتحاديه اروپا در مرزهاي دو بخش مخالف است.  
به دنبال ريزش هاي پي در پي ارزهاي ديجيتالي و ناتواني طلا در شکستن سطح مهم مقاومتي ۲۰۰۰ دلاري، جذابيت بازار ارز براي معامله گران بيش از پيش افزايش يافته تا جايي که حجم معاملات روزانه در بازارهاي ارز در جهان چيزي حدود ۶.۵ تريليون دلار برآورد مي شود. (در مقام مقايسه، کل ارزش بازار ارزهاي ديجيتالي کمتر از ۱.۴ تريليون دلار است.) در بين ارزهاي مختلف نيز ارزهاي امن کماکان محبوبيت بالايي براي سرمايه گذاراني دارند که آن ها را به عنوان ابزاري براي حفظ سرمايه ارزيابي و شناسايي مي کنند.  

اطمينان به دلار در پي اظهارات رييس جمهور آمريکا افزايش يافته است. جو بايدن با بيان اينکه نسبت به توانايي بانک مرکزي در مهار تورم اطمينان دارد، به جروم پاول- رييس بانک مرکزي- گفته است که استقلال بانک مرکزي احترام مي گذارد. جروم پاول در زمان رياست جمهري دونالد ترامپ به اين سمت منصوب شد و هنوز مشخص نيست که در دولت بايدن با تمديد دوره رياست وي موافقت شود. پاول پيشتر با بسياري از سياست هاي ترامپ مخالفت کرده و همين مساله باعث ايجاد اختلافات عميق بين اين دو نفر شده بود.  
روند ابتلا به کرونا در بيشتر کشورهاي جهان بار ديگر اوج گرفته و شمار قربانيان به ويژه در کشورهاي شرق آسيا به سطح بي سابقه اي رسيده و در آمريکا شمار مبتلايان روزانه از ۲۵ هزار نفر فرا رفته است. همزمان با بيشتر شدن شمار مبتلايان به کرونا و پيدايش انواع جهش يافته جديد، سازمان بهداشت جهاني در بيانيه اي به کشورهاي مختلف هشدار داده است که در برداشتن مقررات قرنطينه اي احتياط بيشتري از خود به خرج دهند. واريانت دلتاي ويروس کرونا اکنون به نوع غالب در اروپا و آمريکا تبديل شده است.


تاکنون بيش از ۱۹۶ ميليون و ۳۹۳ هزار و ۳۷۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در اين بين چهار ميليون و ۱۹۸ هزار و ۷۶۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بين کشورهاي مختلف، بالاترين تلفات مربوط به آمريکا با ۶۲۷ هزار و ۳۸۳ نفر، برزيل با ۵۵۱ هزار و ۹۰۶ نفر، هند با ۴۲۲ هزار و ۶۹۴ نفر، مکزيک با ۲۳۹ هزار و ۷۹ نفر و پرو با ۱۹۶ هزار و ۵۸ نفر بوده است.
جين فولي - استراتژيست ارشد ارزي در روبوبانک - گفت: از مدت ها پيش شاهد اثرگذاري مثبت پيشرفت در واکسيناسيون روي بازار ارز بوده ايم. اينکه واکسن ها تا چه حد در برابر جهش هاي جديد جواب بدهند يکي از مواردي است که راجع به آن در بين معامله گران نگراني هاي زيادي را ايجاد کرده است. به صورت کلي اگر معامله گران به اين نتيجه برسند که هنوز براي حذف ريسک کرونا است، روي به دارايي هاي امن تر خواهند آورد که به نفع دلار است.  

شاخص دلار
شاخص دلار که نرخ برابري آن در مقابل سبدي از ارزهاي جهاني را اندازه مي‌گيرد، در معاملات امروز با ۰.۱۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۲۹۳ واحد بسته شد.
نرخ برابري هر فرانک سوئيس نيز معادل ۱.۰۹۸ دلار اعلام شد. (نرخ هاي فوق بر حسب ساعت پاياني معاملات بازارهاي ارزي نيويورک محاسبه شده است.)

ارزهاي اروپايي

در تازه‌ترين دور از معاملات، پوند با ۰.۱۸ درصد افزايش نسبت به روز قبل خود و به ازاي ۱.۳۹۰ دلار مبادله شد. يورو ۰.۱۹ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۴ دلار رسيد.

ارزهاي آسيايي
در معاملات بازارهاي ارزي آسيايي، هر دلار با ۰.۱۸ درصد افزايش به ۱۰۹.۹۳۱ ين رسيد. در برابر همتاي استراليايي، هر دلار آمريکا به ازاي ۱.۳۵۶ دلار مبادله شد. همچنين نرخ برابري دلار معادل ۶.۴۹۰ يوان چين اعلام شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره