برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

افزایش مجدد قیمت کره

منبع
ايسنا
بروزرسانی
افزایش مجدد قیمت کره

ايسنا/مشاهدات بازار حاکي از آن است که قيمت هرقالب کره ۵۰ گرمي از ۵۰۰۰ تومان در ماه هاي قبل به ۷۰۰۰ تومان و قيمت هر قالب کره ۱۰۰ گرمي نيز از حدود ۱۰هزارتومان به حدود ۱۴هزارتومان رسيده است.

 سال هاي قبل ارز ۴۲۰۰ توماني به کره وارداتي تعلق مي گرفت که عرضه کره وارداتي شهريور سال ۱۳۹۹  پايان يافت و ارز ترجيحي براي واردات آن هم مجدداً تخصيص نيافت. همچنين کره از گروه يک کالايي به گروه دو کالايي نيز تغيير وضعيت داد و واردکنندگان مجاز به واردات کره با ارز نيمايي شدند. وارداتي که بنابر نظر بسياري از فعالان اين صنعت توجيه اقتصادي نداشت و در نهايت شرکت هاي لبني دست به توليد انبوه کره زدند و کره هايي که در حال حاضر در کشور توليد و بسته بندي مي شوند، از خامه هاي استحصال داخلي بوده و قيمت آن براساس قيمت چربي محاسبه مي شود.
براساس گزارش هاي سال ۱۳۹۹، قيمت  هر قالب کره ۱۰۰ گرمي  قبل از حذف ارز ترجيحي حدود ۴۰۰۰تومان بود که در شهريور ماه سال گذشته به ۸۰۰۰ تومان رسيد. البته اين ۸۰۰۰ تومان هم ثابت نماند و در پايان سال ١٣٩٩ و ابتداي سال ۱۴۰۰ قيمت اين محصول لبني به کيلويي حدود ۱۰۰ هزارتومان هم رسيد؛ به طوري که قيمت هرقالب کره ۵۰ گرمي ۵۰۰۰ تومان و هر قالب ۱۰۰ گرمي براي مصرف کننده حدود ۱۰ هزارتومان شد که اين رقم تا ۱۲ هزارتومان هم در برخي برندها پيشروي کرد.
در حال حاضر نيز براساس مشاهدات ميداني قيمت هرقالب کره ۱۰۰ گرمي در خرده فروشي هاي سطح شهر تهران به  حدود ۱۴ هزارتومان و هرقالب کره ۵۰ گرمي نيز به ۷۰۰۰ تومان هم رسيده است. يعني هرکيلو کره توليد داخل  حدود۱۴۰ هزارتومان!
افزايش ۱۰ هزارتوماني قيمت کره از سال گذشته تاکنون اين محصول لبني را از سبد غذايي بسياري از خانواده ها حذف کرده است. افزايشي که انجمن صنايع فرآورده هاي لبني علت آن را بالا رفتن قيمت شيرخام  و به تبع آن بالارفتن قيمت چربي از ۶۰ تومان در آذرماه سال گذشته به ۸۰ تومان در حال حاضر و افزايش هزينه هاي توليد در سالجاري مي داند و معتقد است شرکت هاي لبني براي ادامه کار و جلوگيري از ضرر و زيان ناچار به افزايش قيمت ها هستند و اگر برخي از محصولات لبني از سبد غذايي مردم حذف شده است دولت بايد به دنبال راه کاري براي حل آن باشد و قطعا راه کار آن زدن از جيب توليدکننده به نفع مصرف کننده نيست و اگر توليدکننده ضرر کند ديگر رغبت توليد نخواهد داشت.

البته در اين ميان فقط کره نيست که گران شده است. شير، ماست، پنير، خامه و ساير محصولات لبني نيز در اين شش ماهه ابتدايي سال در کنار اقلام ديگري چون مرغ، گوشت، ميوه، برنج، روغن و نان و ... با افزايش قيمت همراه بوده اند و عدم برنامه ريزي درست، عدم نظارت به موقع بر بازار و سومديريت ها باعث شده که سبد خانوار روز به روز کوچکتر شود و مصرف کننده در ازاي پرداخت بهاي بيشتر کالاي کمتر و با کيفيت پايين تري دريافت کند.

موضوعي که به نظر مي رسد دولت جديد بايد بيش از پيش به آن توجه کند و حال بايد ديد وزارتخانه هاي جهاد کشاورزي و صمت و ساير نهادهاي مربوطه با حضور مديران جديد  چه برنامه هاي براي ساماندهي بازار مواد غذايي و کاهش فشار از دوش مردم دارند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره