صادرات غیر نفتی در ۴ سال آینده دو برابر میشود

خبرگزاری دانشجو/رئیس سازمان توسعه تجارت در جمع فعالان اقتصادی در اتاق تعاون ایران اظهار داشت:هدف گذاری کمی در بحث صادرات داشتیم که در بخشهای مختلف مطرح شده است که بتوانیم در چهار سال آینده یک افزایش دو برابری در زمینه صادرات غیر نفتی را داشته باشیم.
علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت در اتاق تعاون ایران ابراز داشت: وظیفه اتاق تعاون حمایت از بنگاههای خرد و متوسط است. کنسرسیومهای صادراتی و زنجیره تامین حوزههای مهمی هستند که اتاق تعاون میتواند در مورد آنها کمک کند. تولیدکننده خرد نمیتواند در بازارهای جهانی وارد شود، بلکه باید نهادهایی مانند اتاق تعاون نقش واسط را داشته باشند، موضوع حائز اهمیت دیگر زنجیرهسازی بینالمللی است. زنجیره تامین از تامین نهاده تا بازار فروش و تامین مواد اولیه است و نقشی بسیار اساسی در موفقیت دارد.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: زمانی که برنامهای برای صادرات تهیه میشود، اگر بدون بازیگر باشد، نمیتواند اجرا شود و با شکست رو به رو میشود.
رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: نقشه راهی در حوزه صادرات در کشور باید تهیه شود تا بدانیم که چه نهادهایی را باید به کار بگیریم و همچنین از چه نهادها و بخشهایی باید استفاده کنیم تا کار مطلوب حاصل شود.
وی ادامه داد: هدف گذاری کمی در بحث صادرات داشتیم که در بخشهای مختلف مطرح شده است که بتوانیم در چهار سال آینده یک افزایش دو برابری در زمینه صادرات غیر نفتی را داشته باشیم. این افزایش صادرات چند فاکتور مهم دارد که یکی از آنها دیپلماسی مناسب آن است و مورد بعدی اصلاح تراز صادراتی کشور است.
علی مطیع جهانی عضو هیئت رئیسه و معاون پشتیبانی، برنامه ریزی اتاق تعاون ایران در این نشست، با بیان توانمندی و ظرفیتهای اتاق تعاون ایران، بیان داشت: یکی از وظایف اصلی اتاق موضوع کارت بازرگانی است که تقریبا ۹ هزار کارت بازرگانی در بخش حقوقی صادر شده است و با کمترین درصد خطا در این حوزه عمل کردهایم.
وی ادامه داد: در موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات بخش تعاون کمتر از نیم درصد عدم ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات را داشته است.
وی همچنین گفت: در بخش رویدادها نیز بر اساس فعالیتهای نمایشگاهی اتاق قریب به ۲۴ سال است نمایشگاه اجرا کرده ایم که بزرگترین آن در حوزه نمایشگاه صنعت ساختمان است در بحثهای خارجی هم بسیاری از نمایشگاههای خارجی و پاویونهای اختصاصی را برپا کردیم و تعدادی نمایشگاه هم در دستور کار است.
وی گفت: در اتاق ۱۳ کمیسیون تخصصی داریم که در بحث صادرات فعالیت میکنند و با توجه به برنامههای سازمان توسعه تجارت میتواند قوانین تعریف شود و در این زمینه کمکهای زیادی را داشته باشیم.
در ادامه این نشست، رئیس سازمان تجارت اظهار داشت: ما کشورهای هدف صادراتی خود را به دو قسمت اولویت اول و اولویت دوم تقسیم کردیم. اولویت اول ۲۳ کشور هستند که شامل کشورهای همسایه، چین، هند، روسیه، کنیا، مالزی و… میشود. اولویت دوم هم شامل مابقی کشورها است. ما میتوانیم ۱۰۰ میلیارد دلار از بازار کشورهای همسایه را به خود اختصاص دهیم، در مورد هند نیز ۲۸ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلاری این کشور داریم.
رییس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان ساخت: در صورت اجرایی شدن پیمان تجارت آزاد با اوراسیا در کوتاهمدت ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی برای ما ایجاد میشود، اما سوال این است که آیا کالایی برای این ظرفیتها داریم یا نه. ما نیاز به کالاهایی داریم که پایداری، کیفیت و نظام قیمتگذاری مناسب داشته باشند. ما با ترکیهای رقابت میکنیم که قیمتهای کالاهایی صادر میکند از فرمول پیروی میکند. اینکه بازار ایجاد شود، اما بازار برای صادرات نداشته باشیم یک ضدارزش است.