برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

خود سهامداری 12 هزار میلیاردی سایپا

منبع
خراسان
بروزرسانی
خود سهامداری 12 هزار میلیاردی سایپا

خراسان/وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اشتباه بزرگی که در صنعت خودرو اتفاق افتاده، سهامداری چرخه‌ای یا خود سهامداری است. حدود ۴۰ درصد سهام شرکت سایپا، متعلق به شرکت‌هایی است که مالک آن‌ها خود سایپاست!

بررسی های خراسان نیز نشان می دهد اتفاقی عجیب و کم سابقه در نحوه شرکت داری سایپا طی سال های گذشته به وقوع پیوسته و این شرکت از طریق شرکت های زیرمجموعه خود، 40 درصد سهام خود را در دست خود نگه داشته است!

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، در یک برنامه تلویزیونی در ارزیابی وضعیت فعلی صنعت خودرو گفت: با توجه به ارزش بازار حدود 30 هزار میلیارد تومانی سایپا، وقتی 40 درصد سهام به صورت چرخه‌ای و در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه سایپا باشد، یعنی 12 هزار میلیارد تومان نقدینگی که باید و می‌تواند در جریان تولید قرار بگیرد، صرف سهامداری چرخه‌ای شده است.وزیر صمت افزود: این شرایط موجب شده تا خودروساز با کمبود نقدینگی مواجه شود و برای جبران آن وام بگیرد، این موضوع موجب افزایش هزینه‌های تولید شده می شود و در نتیجه قیمت تمام شده خودرو افزایش می‌یابد. بنابراین هر خودرو‌ی سایپا حدود 9 میلیون تومان هزینه مالی دارد که این مقدار زیاد و قابل تعدیل است.فاطمی‌امین اظهار کرد: در عمل هزینه این خود سهامداری از جیب مردم پرداخت می‌شود. این نوع سهامداری از مشکلات جدی ساختار مالکیتی در صنعت خودرو است. یکی از 9 برنامه وزارت صمت برای بهبود وضعیت صنعت خودرو، اصلاح ساختار مالکیتی و سهامداری این صنعت است که برای اصلاح آن تا سال آینده برنامه داریم.به گزارش خراسان، بر اساس اعلام سایت اینترنتی شرکت سایپا، ترکیب سهامداران این شرکت به شرح جدول است. بررسی های خراسان نشان می دهد که بر اساس این جدول، سهامدار اصلی گروه صنعتی رنا، سایپاست و مالکیت کامل شرکت های ستاره تابان، سرمایه گذاری سایپا، تجارت الکترونیک خودرو تابان و نیوان ابتکار نیز در اختیار سایپا قرار دارد. به این ترتیب سایپا به میزان 40 درصد، سهامدار خود است. این مسئله دو آسیب جدی را در پی دارد: نخست، این که دو کرسی از پنج کرسی هیئت مدیره ای که باید ناظر بر عملکرد مدیر باشد، به طور غیرمستقیم با نظر خود مدیران سایپا تعیین می شود و این مسئله تعارض منافع و نبود نظارت صحیح هیئت مدیره بر عملکرد شرکت را در پی دارد. آسیب دوم نیز مسئله معطل ماندن بخشی از منابع شرکت در خودسهامداری است در حالی که با رقم 12 هزار میلیارد تومان خودسهامداری سایپا و تزریق این منابع به تولید، می توان شاهد ارتقای کیفیت بود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره