logo

واردات یا تولید مسواک؟

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
واردات یا تولید مسواک؟

صدا و سیما/ مسواک در فهرست " ممنوعیت واردات کالا‌های غیرضرور مشابه تولید داخل" گنجانده شده، اما همچنان مجوز وارداتش صادر می‌شود.
وزیر صمت با اشاره به اینکه عمده ساختار فهرست " ممنوعیت واردات کالا‌های غیرضرور مشابه تولید داخل" که شامل ۲ هزار قلم کالاست امسال هم حفظ می‌شود گفت: حذف ممنوعیت واردات فقط ۴ تا ۵ قلم کالا به دولت پیشنهاد شده که در حال بررسی است.
آقای ممقانی تولید کننده مسواک با بیان اینکه ظرفیت تولید ۶۰ میلیون عدد مسواک در سال را دارد می‌گوید: با کمک شرکت‌های تولیدی داخل تعداد تولیدات به ۱۲۰ میلیون عدد در سال می‌رسد این درحالیست که نیاز کشور در سال بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون عدد است پس به لحاظ ظرفیت، ما فراتر از نیاز داخل هستیم و می‌توانیم صادر کنیم، اما واردات، فرصت بازار داخلی را از ما گرفته است.
رئیس سازمان توسعه و تجارت در این باره می‌گوید: طبق آمار گمرک, ۷۴۳ تن مسواک واردات ۵ سال گذشته، حالا به ۱۷۸ تن رسیده، اما باز هم ارزشی معادل ۲ میلیون دلار را در بر می‌گیرد البته سیاست‌های دولت، بر روند کاهشی واردات این قلم کالا‌ها ادامه داد.
 
نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان آرایشی و بهداشتی نیز می‌گوید: همه همکاران ما که سابقه ۳۰ ساله در واردات داشتند مجبور به تعدیل نیرو شدند و از مبادی غیر رسمی مبادرت به واردات می‌کنند

قائم مقام وزیر صمت هم در خصوص علت ثبت سفارش این قلم کالا‌ها می‌گوید: مسواک‌های خارجی فقط در صورت کیفیت بالاتر و آن هم بصورت محدود وارد می‌شود.
وی می‌افزاید: مصرف کنندگان از کیفیت برخی از تولیدکنندگان مسواک گلایه‌مند بودند که با برنامه ریزی‌های انجام شده در دفاتر تخصصی، بحث اصلاح کیفیت مطرح و اجرا می‌شود.
 
گفتنی است در این میان نخستین و بزرگترین صادرکننده مسواک دندان به ایران، چین بوده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره