برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

اصلاح قیمت گندم باز هم عقب افتاد

منبع
تجارت نيوز
بروزرسانی
اصلاح قیمت گندم باز هم عقب افتاد

تجارت نیوز/ قیمت خرید تضمینی گندم این روزها به ماجرای عجیبی تبدیل شده است. از یک سو دولت به قیمت مصوب پایبند نیست و از سوی دیگر گندمکاران به همان نرخ هم اعتراض دارند. در این میان هر هفته وعده جدیدی برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش قیمت هر کیلو گندم مطرح می‌شود.

در حالی که هفته گذشته اعلام شده بود که کمیته تخصصی نرخ گندم و جو احتمالا در جلسه روز یکشنبه یازدهم تیر خود در مورد اصلاح قیمت گندم تصمیم‌گیری می‌کند، این اتفاق رخ نداد. حالا عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران اعلام کرده که تصمیم‌گیری در این مورد به هفته آینده موکول شده است.
آنگونه که باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داده او گفته است: «با تشکیل جلسه شورای قیمت گذاری در دوشنبه هفته آینده انتظار می‌رود که نرخ خرید تضمینی گندم اصلاح شود.
به گفته او، با توجه به بررسی و آنالیز هزینه‌های تولید، نرخ منطقی خرید تضمینی هرکیلو گندم ۱۷ هزارتومان است که با تشکیل جلسه شورا در هفته آینده، تکلیف کشاورزان روشن می‌شود.

وعده‌ها برای افزایش قیمت گندم ناممکن است؟
این در حالی است که برخی گندمکاران نرخ 17 هزار تومان را نیز قابل قبول نمی‌دانند و بر قیمت 20 هزار تومانی هر کیلو گندم تاکید می‌کنند. البته دولت در حال حاضر حتی نرخ مصوب 15 هزار تومانی را نیز برای پرداخت‌های خود به کشاورزان رعایت نمی‌کند و خرید گندم با نرخ 11500 تومان انجام می‌شود. روز گذشته، امید جهان‌نژادیان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان به ایسنا گفته بود پرداخت‌ها به گندم‌کاران به صورت علی‌الحساب انجام می‌شود و پرداخت باقی مانده مطالبات آنها براساس مابه‌التفاوت نرخ خرید تضمینی اولیه و نهایی، در انتظار تصمیم‌گیری وزارت جهاد کشاورزی در خصوص قیمت خرید گندم است.
او وعده داده که نرخ خرید گندم در روزهای آینده افزایش می‌یابد. وعده‌ای که البته گندمکاران چندان به آن امیدوار نیستند. البته با وجود دستور رئیس‌جمهور برای اصلاح قیمت این کالای اساسی، با گذشت بیش از یک و نیم ماه هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است. بعضی از مسئولان از جمله داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز قیمت مصوب فعلی (15 هزار تومان) را نرخ مناسبی می‌دانند. این موضوع کار را برای افزایش نرخ خرید گندم سخت می‌کند چرا که دولت برای خرید این محصول استراتژیک با همین قیمت فعلی نیز کمبود اعتبار دارد. در صورتی که قرار باشد قیمت مصوب افزایش یابد، چاره‌ای نیست مگر اینکه اعتبارات در این زمینه افزایش پیدا کند. وقتی رئیس سازمان برنامه و بودجه قیمت مصوب فعلی را مناسب می‌داند، تحقق این موضوع مشکل به نظر می‌رسد. مگر اینکه ترس از تغییر الگوی کشت دولتمردان را ناچار به قبول این موضوع کند. برخی از گندمکاران تاکید می‌کنند که از عملی شدن وعده‌های دولت ناامید شده‌اند و سال آینده یا گندم نمی‌کارند یا آن را به دولت نمی‌فروشند. همین امسال هم برخی در مورد فروش گندم به دامداران یا افزایش قاچاق آن هشدار داده‌اند و کمبود آرد و نان در برخی شهرها را بی‌ارتباط با این موضوع نمی‌دانند. این شرایط نگرانی‌هایی را در مورد امنیت غذایی جامعه ایجاد کرده است.

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره