انتخاب/ فارين پاليسي نوشت: جمهوري اسلامي ايران در تاريخ ۴ نوامبر امسال هم زمان با چهلمين سالگرد اشغال سفارت آمريکا در تهران مجموعهاي از نقاشيهاي جديد را در ديوارهاي اطراف ساختمان سفارت خانه قديمي رونمايي کرد. وظيفه طراحي نقاشيهاي جديد بر عهده دانش آموزان عضو نيروي بسيج ايران گذاشته شد. مقامات کشور قصد داشتند که جنبههايي از تنشهاي اخير بين دو کشور را از زمان خروج ترامپ از توافق برجام و شروع کمپين فشار حداکثري به تصوير بکشند.
در ادامه اين مطلب آمده است: اين آثار هنري جديد در واقع بر روي مجموعه ديگري از نقاشيهاي قديمي قرار گرفته اند. آثار قديمي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ترسيم شده بودند و روابط مناقشه آميز مربوط به عصر ديگري را به تصوير ميکشند. آقاي بهرام اميني، مدير موزه لانه جاسوسي در مصاحبه با خبرگزاريهاي محلي ايران گفته بود که نقاشيهاي قديمي از مد افتاده بودند و بايد جايگزين ميشدند.
شباهتها و تفاوتهاي بين نقاشيهاي قديمي و جديد نکات جالبي را به ما ميآموزند. آثار قديمي چهره ترسناکي از قدرت آمريکا به تصور ميکشيدند. در حالي که نقاشيهاي جديد تلاش ميکنند که دولت آمريکا را به سبکي نو به سخره بکشند. آثار جديد همچنين در مقايسه با الگوهاي سابق روشنتر هستند.
اگرچه در نقاشيهاي جديد موضوعات تازهاي از جمله جنگ داخلي سوريه و سرنگوني پهپاد جاسوسي هاوک آمريکا بر فراز آبهاي خليج فارس به تصوير کشيده شده اند، شباهتهاي زيادي بين آثار قديمي و جديد مشاهده ميشود. براي مثال، يکي از نقاشيهاي جديد تفنگي را به تصوير ميکشد که با ستارهها و نوارهاي قرمز و آبي پرچم آمريکا آراسته شده است و شباهت زيادي با نمونه قديمي خود دارد. اما در نقاشي جديد لوله تفنگ به سمت پايين خم شده است و تم سخره آميزي را به تصوير ميکشد.
مجسمه آزادي نيز در بين نقاشيهاي جديد قرار دارد. در نمونه جديد بازوي مجسمه قطع شده است و به جاي صورت يک جمجمه مشاهده ميشود.
سيم خاردار و فرهنگ پاپ آمريکا نيز موضوعات مشترکي در آثار قديمي و جديد هستند. سيم خاردار به طور گسترده در جنگ بين ايران و عراق استفاده شده بود و حضور آن در نقاشيهاي قديمي ميتواند براي نسلهاي قديمي يادآور روزهاي جنگ باشد. اما براي نسلهاي جوان شايد سيم خاردار يادآور زندانهاي آمريکا در گوانتانومو باشد.
برخي آثار جديد نيز در مورد فرهنگ پاپ آمريکا هستند. براي مثال ميتوان به تمبر ۱ دلاري اشاره کرد که در آن سيم خاردار جايگزين چيپس سيب زميني در ظرف غذاي مک دونالد شده است. در تمبر ديگري تمثال شخصيت کارتوني ميکي ماوس همراه با يک تفنگ به تصوير کشيده شده است.
جمجمه انسان يکي از طرحهاي محبوب در نقاشيهاي قديمي و جديد است. در يکي از آثار جديد تعدادي جمجمه در دريايي از خون اطراف چشم ايزدي به تصوير کشيده شده اند. در نقاشي ديگري جمجمهها جايگزين ستارههاي پرچم آمريکا شده اند و تک تيراندازها در بين نوارهاي آبي پنهان شده اند که ظاهرا به جنگهاي طولاني آمريکا در کشورهاي اسلامي اشاره ميکند. در نمونه قديمي موشکهاي کروز جايگزين نوارهاي آبي پرچم شده بودند.
البته برخي تصاوير مربوط به نمونههاي قديدي در نقاشيهاي جديد مشاهده نميشوند. براي مثال يکي از آثار قديمي مداخلات آمريکا از طريق شبکههاي ماهوارهاي همچون صداي آمريکا را به تصوير کشده بود. اين موضوع غافل گير کننده است که در نقاشيهاي جديد هيچ اشارهاي به استفاده آمريکا از رسانههاي اجتماعي و شبکههاي خبري براي انتشار پروپاگاندا نشده است.
علاوه بر اين، در نقاشيهاي قديمي بازگشت [امام] روح الله خميني، رهبر انقلاب اسلامي از پاريس به تهران به تصوير کشيده شده بود. اما اکنون نشانهاي از آنها مشاهده نميشود. شايد نسل جديد تصور ميکنند که کشور وارد دوره انقلابي جديدي شده است. در يکي از نقاشيها دو سياست مدار آمريکايي و ايراني بر روي ميزي در مقابل يکديگر در کاخ سفيد نشسته اند. در اين تصوير مقام آمريکايي در قسمت بالاتنه بر روي ميز کت رسمي به تن دارد، اما در زير ميز چکمه و يونيفرم نظامي پوشيده است. منظور از اين نقاشي غير قابل اطمينان بودن آمريکاييها است.
به طور مشابه، در آثار جديد اشارهاي به شهدا و مبارزان جنگ هشته ساله بين ايران و عراق نشده است. در عوض، تصاويري در ارتباط با جنگهاي معاصر در خاورميانه مشاهده ميکنيم. براي مثال، يکي از نقاشيها سرنگوني يکي از پهپادهاي جاسوسي آمريکا در ماه ژوئن امسال در نزديکي تنگه هرمز را به تصوير ميکشد.
نقاشي ديگري جنگ عليه گروه داعش را به تصوير ميکشد. در اين اثر يکي از مبارزان داعش همراه با يک تانک اسرائيلي در سمت راست و يک بالگرد سرنگون شده آمريکا در سمت چپ نقاشي وجود دارند.
يکي از آثار ديگر تلاش ميکند که به مشکلات داخلي آمريکا اشاره کند. اين نقاشي نشان بزرگ آمريکا را به تصوير ميکشد، اما منظومه ستارهها در بالاي سر عقاب با يک ستاره داوود جايگزين شده اند و عقاب به جاي شاخه زيتون و سيزده تير کمان، سرنگهاي مواد مخدر و گلولههاي جنگي در پنجههاي خود گرفته است. بر روي سينه عقاب مشاهده ميکنيم که لکههاي خون از نوارهاي قرمز پرچم آمريکا بيرون زده ميشود. اين نقاشي در واقع به بحران خشونت اسلحه و بحران مواد مخدر در آمريکا اشاره ميکند. در واقع اين اثر به ايرانيها يادآوري ميکند که حتي ابرقدرتي همچون آمريکا نيز با مشکلات زيادي دست و پنجه نرم ميکند.
در نقاشيهاي جديد در ديوارهاي اطراف سفارت خانه اشارات به آيت الله [امام] خميني و ديگر موضوعات مرتبط با اوايل انقلاب حذف شده اند و بيشتر مسائل معاصر مورد توجه قرار گرفته اند. البته شعار معروف «ما آمريکا را زير پا ميگذاريم» همچنان بر روي ديوار آجري ساختمان سفارتخانه مشاهده ميشود.
بازار