برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
سیاسی

فاز جدید سوت‌زنی در دستگاه قضا؛ سامانه گزارشگری فساد رونمایی شد

منبع
ميزان
بروزرسانی
فاز جدید سوت‌زنی در دستگاه قضا؛ سامانه گزارشگری فساد رونمایی شد

ميزان/ سامانه گزارشگران فساد با حضور رئيس سازمان بازرسي کل کشور و رئيس ستاد احياي امر به معروف و نهي از منکر کشور رونمايي شد و درويشيان اطمينان داد که هرگز نام گزارشگران فساد فاش نخواهد شد و اگر مشکلي براي گزارشگران فساد ايجاد شود، سازمان بازرسي از تمام ظرفيت‌هاي قانوني خود براي حمايت از گزارشگران فساد انجام مي‌دهد.

امروز طي مراسمي با حضور حجت الاسلام والمسلمين درويشيان رييس سازمان بازرسي کل کشور و آيت الله صديقي رييس ستاد امر به معروف و نهي از منکر، از فاز نخست سامانه گزارشگري فساد سازمان بازرسي رونمايي شد.

اين سامانه که فاز‌هاي بعدي آن ارتقاء مي‌يابد و در حوزه ماموريتي سازمان بازرسي کل کشور است، براي اين منظور طراحي شده تا کساني که به نحوي از انحاء از سوءجريان اداري يا مفسده‌اي در دستگاه‌هاي اجرايي مطلع مي‌شوند، موضوع را از طريق سامانه مذکور به اطلاع سازمان بازرسي برسانند.

شايان ذکر است، دستورالعمل تفصيلي نحوه دريافت و بررسي گزارش مردمي فساد به زودي از سوي رييس قوه قضاييه ابلاغ خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمين درويشيان رييس سازمان بازرسي کل کشور در مراسم رونمايي از فاز نخست سامانه گزارشگري فساد سازمان بازرسي کل کشور، اظهار داشت: اراده قوه قضاييه و سازمان‌هاي تابعه آن تحقق فلسفه وجودي قوه يعني تحقق عدالت است.

وي بيان داشت: هدف سازمان بازرسي نظارت کارآمد و اثربخش و پيگيري مطالبات بحق مردم و منويان مقام معظم رهبري است.

رييس سازمان بازرسي کل کشور تصريح کرد: يکي از اقدامات ايجاد کننده شفافيت، سامانه هاي الکترونيکي است که قابليت رصد هوشمند داشته باشد؛ ما مصرانه اين موضوع را دنبال مي‌کنيم و يکي از ملزومات از بين رفتن بسترهاي فسادزا را توسعه همين سامانه‌هاي الکترونيکي ناظر بر شفافيت مي‌دانيم.

حجت الاسلام والمسلمين درويشيان، تصريح کرد: الزام ديگر تحقق عدالت، مقابله با فساد به طور جدي است؛ يعني پس از شناسايي و اصلاح بسترهاي فسادزا، برخورد جدي با فساد چه در سازمان بازرسي و چه در قوه قضاييه و چه در بخش‌هايي که در دستگاه‌هاي اجرايي وجود دارند، ضروري است.


                                                                  درويشيان: اگر يک بستر فساد به ما اعلام شود از صدها گزارش مصداقي بهتر است


وي در ادامه با اشاره به اهتمام سازمان بازرسي کل کشور به بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي مردمي و جلب مشارکت مردمي، اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبري در بيانيه گام دوم انقلاب فرموده‌اند پيشگيري مقدم بر مبارزه با فساد است؛ پيشگيري در امر مقابله با فساد و تخلف هم شامل اصلاح قوانين و هم شامل ارائه آموزش به مردم و کارکنان دستگاه‌ها مي‌شود.

رييس سازمان بازرسي تصريح کرد:‌ مشارکت مردم در امر مبارزه با فساد، صرفاً در گزارشگري فساد منحصر نمي‌شود بلکه مشارکت مردم در امر پيشگيري از فساد نيز بسيار حائز اهميت است.

رييس سازمان بازرسي کل کشور با اشاره به ماده يازده تشکيل سازمان مزبور، اظهار داشت: بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي مردمي و تشکل‌هاي مردمي در امر مبارزه با فساد يک تکليف قانوني است و بر همين مبنا در سازمان بازرسي کل کشور اداره‌اي ذيل يکي از معاونت‌ها تعبيه شده تا از ظرفيت‌ بازرسان افتخاري و تشکل‌هاي مردم نهاد در همه مراحل مقابله با فساد بهره گرفته شود و سازمان بازرسي در تحقق اين موضوع مصمم است.

حجت الاسلام و المسلمين درويشيان با اشاره به اهميت مقابله با فساد از سوي بخش‌ها و مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي در گام نخست گفت: مديران، حراست‌ها و بازرسي‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي مکلف به انجام نظارت بر زيرمجموعه‌هاي خود هستند تا از اين طريق مانع بروز فساد در دستگاه‌هاي متبوع خود شوند و چنانچه در اين دستگاه‌ها فسادي بروز کرد مسئولان اين دستگاه‌ها بايد گزارش‌هاي لازم را به مراجع ذيصلاح از جمله سازمان بازرسي ارائه دهند.

وي در ادامه با اشاره به راه‌اندازي سامانه گزارشگران فساد، گفت: پيش‌تر مرکز رسيدگي به شکايات و اطلاعات مردمي در قالب يک سامانه در سامانه بازرسي کل کشور وجود داشت، اما به لحاظ اهميت موضوع مقابله با فساد و بهره‌گيري بيشتر مشارکت مردم در اين عرصه سامانه جديدي را ايجاد کرده‌ايم.

نام گزارشگران فساد هرگز فاش نخواهد شد
 
رييس سازمان بازرسي کل کشور تأکيد کرد: سامانه‌اي که امروز راه‌اندازي مي‌شود يعني سامانه گزارشگران فساد صرفاً براي سازمان بازرسي کل کشور است و در قوه قضاييه حسب دستور رياست دستگاه قضا طراحي يک سامانه جامع که مربوط به همه بخش‌هاي قوه باشد در دست انجام است.

حجت الاسلام و المسلمين درويشيان بيان داشت: امروز فاز اول سامانه گزارشگران فساد راه‌اندازي مي‌شود و به مرور به تکميل اين سامانه و رفع نواقص آن خواهيم پرداخت.

وي گفت: موضوعي که بايد مدنظر گزارشگران فساد قرار گيرد اين است که صرفاً به ارائه آن دسته از گزارش‌هايي اهتمام داشته باشند که رسيدگي به آنها در حوزه اختيارات قانوني سازمان بازرسي کل کشور است؛ بايد توجه داشت که برخي موضوعات مربوط به ساير دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌هاي اجرايي يا ديوان عدالت اداري مي‌باشد که درخواست داريم گزارشگران از ارائه گزارش‌هاي مربوط به ساير دستگاه‌ها به سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسي خودداري کنند.

رييس سازمان بازرسي کل کشور بيان داشت: يکي ديگر از موضوعاتي که بايد مدنظر گزارشگران فساد در سامانه مزبور لحاظ شود، اين است که گزارش مسائل مهم و اصلي را در اولويت قرار دهند چرا که رسيدگي به مسائل مهم و اصلي در اولويت کاري سازمان بازرسي قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمين درويشيان تصريح کرد:‌ گزارش اعلام شده توسط گزارشگران پس از ثبت در سامانه و بررسي مستندات مرتبط با آن به لحاظ اينکه از قابليت پيگيري برخوردار مي‌باشد يا خير، به فرد گزارش‌دهنده اعلام مي‌شود و فرد گزارش دهنده مطمئن باشد اگر تحقق فساد احراز شود، پيگيري‌هاي مقتضي از سوي سازمان بازرسي انجام مي‌گيرد.

وي گفت: البته بايد توجه داشت که آن دسته از گزارش‌هايي که ناظر بر کشف فساد اشخاص است، بر اساس قانون آيين دادرسي کيفري تا زمان رسيدگي نهايي، امکان اعلام عمومي آن‌ها وجود ندارد؛ البته در اين دسته از گزارش‌ها نيز فرد گزارش‌دهنده از پيگيري‌هاي صورت گرفته توسط سازمان بازرسي مطلع مي‌شود.

رييس سازمان بازرسي کل کشور با بيان اينکه در سامانه گزارشگران فساد دو بخش گزارشگران بدون هويت و گزارشگران با هويت تعبيه شده است، گفت: افرادي که با هويت مشخصي اقدام به گزارشگري فساد در سامانه مذبور مي‌کنند مطمئن باشند که مشخصاتشان محرمانه باقي مي‌ماند؛ همچنين ممکن است ما در ادامه بررسي‌هاي خود پيرامون يک گزارش فساد لازم داشته باشيم تا با فرد گزارش‌دهنده در تماس باشيم و مشارکت بيشتر او را جلب کنيم.



حجت الاسلام و المسلمين درويشيان اظهار داشت: گزارشگران فساد اطمينان داشته باشند که نام آنها به هيچ وجه فاش نخواهد شد و چنانچه مشکلي براي آنها از سوي دستگاه‌هاي اداري يا اجرايي ايجاد شود سازمان بازرسي کل کشور از تمام ظرفيت‌هاي خود براي حمايت از فرد گزارشگر استفاده خواهد کرد و چنانچه لازم باشد پيشنهاداتي را براي ايجاد اصلاح در قوانين حمايت از گزارشگران فساد ارائه خواهيم کرد.
پرداخت نقدي به گزارشگران فساد

 رييس سازمان بازرسي کل کشور در حاشيه اين مراسم نيز افزود :از گزارشگران که گزارش آنها منجر به جلوگيري از هدر رفت بيت المال يا منجر به جلوگيري از حيف و ميل اموال شود جوايز نقدي مي‌دهيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر