برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

عامل اصلی بحران‌های منطقه به روایت فرمانده کل ارتش

منبع
مهر
بروزرسانی
عامل اصلی بحران‌های منطقه به روایت فرمانده کل ارتش

مهر/ فرمانده کل ارتش با اشاره به شرايط کنوني منطقه، گفت: بخش اعظم بحران‌ها در جهان اسلام، ناشي از نقش‌آفريني قدرت‌هاي خارجي است.

امير سرلشکر موسوي در سي و چهارمين کنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي در «وبينار مباني و چالش‌هاي ديني و معنوي در مواجهه با بلايا و مصائب» گفت: جهان اسلام در جغرافياي وسيعي گسترش يافته است و از کرانه‌هاي اقيانوس اطلس تا جنوب غربي آسيا و از شمال شرقي آسياي مرکزي تا جنوب شرق قاره کهن ادامه مي‌يابد.

وي افزود: ظرفيت‌هاي عظيم معنوي، مادي و انساني که در ۵۷ کشور اسلامي قرار گرفته از جنبه‌هاي فرهنگي و تاريخي، جغرافيايي، ژئوپليتيک، سياسي، اقتصادي و دفاعي موقعيت ممتازي را نصيب مسلمانان کرده است.

فرمانده کل ارتش گفت: با توجه به راهبردهاي قدرت‌هاي استکباري و سياست‌هاي نادرست برخي از کشورهاي اسلامي امروز جهان اسلام با بحران‌هاي جدي مواجه شده است؛ فلسطين، يمن، لبنان، سوريه، عراق، افغانستان و مناطق کشمير و قفقاز با ناآرامي و خشونت دست و پنجه نرم مي‌کنند.

سرلشکر موسوي ادامه داد: قدرت‌هاي شيطاني بخشي از سرزمين اسلام را با ايادي صهيونيست خود اشغال نموده است و فجيع‌ترين جنايات را عليه اين سرزمين‌هاي اسلام انجام مي‌دهند.

وي تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران که کانون الهام بخش و محور مقاومت در برابر دشمن است با فشارهاي سياسي، تهديدات نظامي، تحريم‌هاي ظالمانه اقتصادي مورد هجوم همه جانبه دشمن قرار گرفته است و گوشه‌اي ديگر از پهنه اسلام را به دليل همجواري با دشمن صهيونيستي با دخالت‌هاي سياسي و امنيتي دچار ناآرامي و آشوب نموده‌اند.

فرمانده کل ارتش گفت: بخش اعظم عوامل شکل‌گيري اين بحران‌ها ناشي از نقش آفريني قدرت‌هاي خارجي است که اساساً گسترش انوار روشنگر اسلام را برنمي‌تابد متاسفانه بعضي از عوامل نيز ناشي از سياست‌ها و رفتارهاي واگرايانه در داخل جهان اسلام است که به دور از عقلانيت و مباني ديني است.

سرلشکر موسوي اظهار داشت: يکي از مهمترين علل وجود بحران‌هاي فعلي در دنياي اسلام فقدان همگرايي انسجام و ضعف حرکت به سمت تقريب مذاهب اسلامي و عدم توجه به کافي به وحدت و همبستگي مسلمانان است از اين رو وحدت و همگرايي در جهان اسلام امروز بيش از هرزمان ديگري ضروري است.

وي گفت: همچنان که رهبر انقلاب اسلامي فرمودند، مسئله وحدت امروز در راس مسائل اسلامي است، بازخواني آموزه‌هاي اسلامي و تعهد به مسئوليت پذيري علما و دانشمندان به منظور حل و فصل بحران‌ها و تقويت حرکت به سوي همگرايي اسلامي اولين ضرورت جهان اسلام در مقطع کنوني است و در اين راستا تمرکز بر مشترکات اسلامي گام اول براي عبور از بحران‌هاي جهان امروز است.

فرمانده کل ارتش گفت: تحولات گوناگون در سطح نظام بين‌الملل و گوناگوني محيط تعاملات فراملي و فرا سرزميني و همچنين تنوع و نو پديدگي در تهديدات امروزي اتخاذ راهبردهاي ترکيبي فراگير و هماهنگ مبتني بر تعاليم ديني و اشتراکات فرهنگي را در بين کشورهاي اسلامي الزامي نموده است.

سرلشکر موسوي تاکيد کرد: انقلاب اسلامي از بدو پيروزي نقش بسيار مهمي در ايجاد همگرايي اسلامي و انسجام کشورهاي اسلامي در برابر قدرت‌هاي استکباري فراهم نمود و بستري مناسب براي شکل‌گيري تمدن نوين و بزرگ اسلامي پديد آورده است.

وي با بيان اينکه دردهه‌هاي اخير جمهوري اسلامي ايران در تقريب مذاهب و تقويت وحدت اسلامي پيشرو و پيشگام بوده است و داراي تجربيات ارزنده و گسترده‌اي در اين عرصه است، افزود: امروز نيز جمهوري اسلامي ايران با رويکردي متعهدانه و مسئوليت پذير در خصوص تحولات جهان اسلام تلاش مي‌کند ضمن تقريب مذاهب و تقويت جهان اسلامي در عرصه‌هاي مختلف نقش سازنده ايفا نمايد.

فرمانده کل ارتش گفت: در کنار مسائل بين‌المللي غريب به يکسال است که جهان درگير بحراني جديد ناشي از فراگيري ويروس کرونا شده است؛ ويروس کرونا تهديدات فراواني براي همه جوامع به وجود آورده است و دامن اغلب کشورهاي اسلامي را نيز گرفته است.

سرلشکر موسوي با اشاره به اينکه شيوع اين ويروس از يک منطقه کوچک نشان داد امروز مسائل بومي و منطقه‌اي به راحتي ابعاد جهاني پيدا مي‌کند، گفت: از اين رو راه حل بحران کرونا هم مستلزم همکاري جهاني است، امروز بحران کرونا ضعف انديشه‌هاي ليبرالي را عيان ساخته است؛ و ادعاي ليبرال دموکراسي غرب مبتني بر تامين نيازهاي بشر را با چالش جدي مواجه ساخته است و جهانيان را به پي‌جويي الگوي جديد از نظام‌هاي سياسي تشويق و ترغيب نموده است.


وي افزود: فراگيري اين ويروس آزمون مهمي را براي انديشه ليبرال دموکراسي در کشورهاي اروپايي رغم زد و رفتارهاي اومانيستي و مادي دولت‌هاي اروپايي و آمريکا در بي اعتنايي به هم نوعان و کشورهاي ديگر نشان داد. نظام‌هاي سياسي ليبرال دموکرات در حل بحران‌هاي امروزي ضعف‌هاي اساسي دارد و به دور از ارزش‌هاي انساني که قرن‌ها ادعاي آن را داشته‌اند عمل مي‌کنند، بدون ترديد اسلام قابليت‌هاي ذاتي بسيار گسترده‌اي در برقراري و تقويت روابط و تعاملات اجتماعي دارد و مي‌تواند يک الگوي عملي کارآمد اثر بخش در مديريت بحران کرونا در جهان ارائه نمايد.

فرمانده کل ارتش گفت: در حال حاضر که شاهد استيصال جهاني در مقابل اين بحران هستيم دستورات اسلام درباره بهداشت فردي و اجتماعي، تعاون و همکاري، و نوع دوستي مي‌تواند مردم جهان را از خطرات گسترده دور نگه دارد و از بروز يک فاجعه انساني جلوگيري نمايد.

سرلشکر موسوي تأکيد کرد: در شرايط فعلي جهان اسلام علاوه بر مشکلاتي که درنتيجه دشمني که با جهان غرب داشته است با ابعاد اقتصادي، بهداشتي و امنيتي بحران کرونا نيز مواجه شده است.

وي گفت: بحران کرونا از يکسو با مشکلات عديده اقتصادي امنيتي و رواني است و از سوي ديگر البته فرصتي براي نمايش ظرفيت عظيم اسلام براي مديريت بحران‌هاي انساني و حل مشکلات جوامع مسلمان فراهم آورده است.

فرمانده کل ارتش ادمه داد: براساس تعاليم نوراني اسلام عزيز اگر فرياد مسلماني که به کمک نياز دارد برخواست همه بايد دست به دست هم دهند و براي کمک بشتابند بر اين اساس بسيج ظرفيت‌هاي کشورهاي اسلامي براي کمک به براداران مسلمان خود در ساير کشورها اقدامي ضروري و مهم است.

سرلشکر موسوي گفت: در نتيجه شيوع اين بيماري آسيب‌ها و صدمات اقتصادي زيادي به برخي از مردم مسلمان در بسياري از کشورها وارد شده است کشورهاي اسلامي مي‌توانند با فعليت بخشي ظرفيت‌هاي عظيم نهفته در جوامع خود گام مهمي در مقابله با بحران بردارند.

وي افزود: باتوجه به راهبرد اسلام هراسي که در دهه‌هاي گذشته از سوي دشمنان براي ضربه زدن به اسلام و مسلمانان دنبال شده امروز با شيوع ويروس کرونا دشمن در سايه افراط گونه رسانه‌اي و شيطاني خود تلاش مي‌کند اسلام را ناکار آمد و مسلمانان را ناتوان در مديريت بحران نشان دهند از اين رو شرايط فعلي جديت و اهتمام همه کشورهاي اسلامي را مي‌طلبد تا با تلاش و تمرکز بر وحدت و همبستگي و جدي اسلام در برابر دشمنان دفاع کنند.

فرمانده کل ارتش در پايان راهبردهايي به شرح زير ارائه کرد:

۱- تبيين و تشريح آموزه‌هاي دين مبين اسلام توسط علما و انديشمندان جهان اسلام در قالب همکاري‌هاي مشترک در خصوص اهميت و قداست کمک به هم نوعان و درمان بيماران

۲- تبادل دانش و تجربيات موجود درباره مهار و مديريت بحران کرونا بين کشورهاي اسلامي از طريق ايجاد بانک اطلاعاتي ويژه مشترک

۳- تشکيل صندوق بين‌المللي اسلامي براي کمک دولت‌هاي اسلامي براي مردم مسلمان در کشورهاي نيازمند

۴- تاسيس نهاد بين‌المللي اسلامي براي جمع آوري و توزيع کمک‌هاي مردمي در کشورهاي اسلامي

۵- گسترش همکاري‌هاي فني و تخصصي نهادهاي امدادي و هلال احمر کشورهاي اسلامي در قالب سازمان همکاري اسلامي و يا يک نهاد جديد کارآمد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر