برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

گزینه مشاور امنیت ملی بایدن: بازگشت آمریکا به برجام کاملا به ایران بستگی دارد

منبع
فارس
بروزرسانی
گزینه مشاور امنیت ملی بایدن: بازگشت آمریکا به برجام کاملا به ایران بستگی دارد

فارس/ گزينه مشاور امنيت ملي «جو بايدن» مي‌گويد، اگر ايران به تعهداتش بازگردد و با حسن نيت، آماده انجام مذاکرات بعدي باشد بايدن نيز آماده است همان کار را انجام دهد.

روزنامه نيويورک تايمز در گزارشي با اشاره به وعده‌هاي جو بايدن درباره بازگشت به توافق هسته‌اي ايران نوشت، «جيک ساليوان» گزينه تيم بايدن، رئيس جمهور احتمالي بعدي آمريکا، و کسي که در مذاکرات محرمانه با ايران قبل از آغاز مذاکرات منتهي به برجام نقش داشت در سخنراني خود در دانشگاه مينه سوتا در روز چهارشنبه گذشته گفته، «اين کاملا به ايران بستگي دارد.» 

وي همچنين گفته، «اگر ايران موافقت کند که به تعهداتي که نقض کرده است بازگردد و آماده‌ي پيشبرد مذاکراتِ با حسن نيت براي توافق‌هاي بعدي باشد، آقاي بايدن هم آماده است همان کار را انجام دهد.»

سخنان ساليوان در حالي مطرح مي‌شود که دولت آمريکا طرفي بوده که برجام را ترک کرده نه ايران.

نيويورک تايمز در ادامه به اين مساله اشاره مي‌کند که، هرچند که جو بايدن از توافق هسته‌اي 2015 حمايت کرده است اما او در تصميم گيري در زمينه حمله سايبري به تاسيسات هسته‌اي نطنز در سال 2010 نيز دخيل بوده است.

در سال 2012 رسانه‌هاي آمريکايي فاش کردند که ويروس «استاکس نت» براي عمليات مخرب عليه برنامه هسته‌اي صلح آميز ايران مستقيما به دستور «باراک اوباما» رئيس جمهور وقت آمريکا طراحي و اجرا شده بود. جو بايدن در آن زمان معاون رئيس جمهور آمريکا بود.

درحاليکه گمانه زنيها درباره اقدامات احتمالي بايدن براي بازگشت آمريکا به برجام با توجه به وعده‌هاي انتخاباتي وي ادامه دارد، «وندي شرمن مذاکره کننده ارشد سابق آمريکا مي‌گويد که اين توافق يک شبه احيا نمي‌شود.»

شرمن اخيرا در مصاحبه اي در پاسخ به اين سؤال که آيا برجام با توجه به خروج ترامپ از آن، براي آمريکا باقي مانده تا دولت احتمالي بايدن بتواند به آن باز‌گردد گفت: «هيچ شکي نيست که برنامه جامع اقدام مشترک اکنون مانند زماني که از آن خارج شديم نيست، اما اقداماتي که ايران انجام داده تقريباً قابل باز‌گشت است. آنچه رئيس جمهور منتخب، بايدن گفته اين است که اگر ايران بار ديگر از اين توافق به طور کامل تبعيت کند دولت او نيز به اين توافق باز‌خواهد گشت. اما اين اتفاق ساده نخواهد بود.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر