logo
برگزیده
سیاسی

گروگان گرفتن دیپلمات ایرانی در قلب اروپا

منبع
الف
بروزرسانی
گروگان گرفتن دیپلمات ایرانی در قلب اروپا

الف/ بعد از گذشت دو سال از دستگيري اسدالله اسدي، دبير سوم سفارت جمهوري اسلامي ايران در اتريش در تيرماه 1397 محاکمه وي در بلژيک از 7 آذرماه آغاز شده است. ايشان متهم شده در پي بمب‌گذاري در گردهمايي  منافقين در سال 2018 در پاريس بوده است. ايران چنين اتهامي را رد کرده است.

بلژيک مدعي شده دو سال قبل در خودروي دو متهم ديگر پرونده، نيم کيلوگرم مواد منفجره پيدا کرده است. اسدالله اسدي در دادگاه حاضر نشده؛ بدليل اينکه مقام و نماينده سياسي بوده از مصونيت برخوردار بوده است.  متاسفانه اروپايي ها ضمن ناديده گرفتن چنين مسئله اي مبادرت به دستگيري و برگزاري دادگاه براي ايشان کرده اند.

شايد از اين بابت بتوان گفت محاکمه يک ديپلمات در مقطعي که هنوز داراي مصونيت است و مشغول بکار بوده امري بي سابقه در روابط بين کشورها باشد. مطابق قواعد و رويه هاي بين المللي حتي به فرض تخلف يک ديپلمات نيز، نهايتاً مي بايست پايان ماموريت آن مامور اعلام شود.

اسدالله اسدي در زمان عبور از آلمان براي بازگشت به محل کار خود دستگير شده، برلين بعد از مدتي وي را به کشور بلژيک تحويل داده و اتريش نيز مصونيت ديپلماتيک ايشان را لغو کرده است. در واقع کشورهاي اروپايي در اقدامي هماهنگ با نقض قواعد و عرف بين المللي و مفاد کنوانسيون 1961 وين و با گروگان گيري ديپلمات ايراني که داراي مصونيت بوده خواهان باج گيري مي باشند تا از اين طريق در پازل فشار به ايران که از سوي آمريکايي ها  طراحي و اجرا مي شوند ايفاي نقش کنند.

اين در حالي است که با وجود گذشت دو سال از خروج آمريکا از برجام، اتحاديه اروپا به اجراي حداقل تعهدات خود متعهد و پايبند نبوده است. در واقع به نظر مي رسد اروپايي ها از اين اقدام به مثابه ابزار فشاري عليه ايران و توجيه عدم انجام تعهدات خود استفاده مي کنند و احتمالاً در آينده نيز از آن با انفعالي که از سوي دولت وجود دارد به مثابه ابزاري براي امتيازگيري استفاده کنند. 

بدعت جديد اروپايي ها در حالي است که در صورت عدم واکنش مناسب در برابر آن مي تواند به عنوان يک رويه در دستورکار کشورهاي اروپايي عليه ديپلمات هاي کشورمان بکار گرفته شود. البته تاکنون به غير از برخي موضع گيري ها گاه وبيگاه واکنش خاصي از سوي وزارت خارجه مشاهده نشده است. 

نکته جالب اين جاست که دولت مي بايد پيگير اعمال و رفتار کشورهاي مختلف اروپا در پناه دادن به افراد و گروه هاي تروريست باشد. يادآوري مي شود طبق معمول هميشگي در تجمع همان سال 2018 منافقين نيز با حضور مقامات اروپايي و آمريکايي برگزار شده بود.

گروهک منافقين که جنايات بي شماري در ايران مرتکب شده اند و جان انسان هاي بي گناه فراواني را گرفته اند آزادانه در کشورهاي اروپايي حضور دارند، اقدام به تجمع و کمپين مي کنند و ... تا هزينه فعاليت هاي تروريستي خود را در ايران بدست بياورند. در توطئه اخير نيز ردپاي رژيم صهيونيستي(به توجه به اعتراف خود دولت هاي اروپايي) و گروهک منافقين وجود دارد.

در حال حاضر هر چند از زمان دستگيري ديپلمات ايراني دو سال مي گذرد اما با توجه به اينکه زمزمه هايي مبني بر احتمال حبس طولاني مدت وي مطرح شده ضرورت دارد دولت به شدت پيگير اين مسئله باشد تا اولاً از اتهامات و پرونده واهي سياسي و امنيتي که عليه کشورمان تدارک ديده اند تبرئه و اعاده حيثيت شود، ثانياً اقدامي موثر در راستاي آزادي ديپلمات کشورمان صورت گيرد و ثالثاً در مقابل اقدامات اين گونه اروپايي ها در آينده مانعي ايجاد نمايد.

همچنين از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي انتظار است تا اين مسئله را با حساسيت خاصي پيگيري نمايند تا با نظارت بر وزارت امور خارجه، زمينه را براي تحرک اين وزارتخانه جهت حمايت از ديپلمات ايراني و واکنش متناسب به اقدام ناپسند اروپايي ها صورت گيرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر