برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

شکست بین المللی عربستان و امارات از ایران

منبع
فارس
بروزرسانی
شکست بین المللی عربستان و امارات از ایران

فارس/ عربستان و امارات عربي متحده با مخالفت جمهوري اسلامي ايران نتوانستند براي سال ۲۰۲۱ جايگاه عضويت ناظر در کنفرانس خلع سلاح در ژنو را به دست بياورند.

بر همين اساس، «اسماعيل بقايي هامانه» سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در ژنو در اظهاراتي با اشاره به سوابق بي ثبات کننده و نقش مخرب عربستان در منطقه و تشکيل ائتلاف جنگي عليه کشور همسايه خود که موجب قتل و کشتار غيرنظاميان و تخريب زيرساخت‌ها در آن کشور و گسترش ناامني و بي ثباتي در منطقه شده است، حضور آن کشور به عنوان عضويت ناظر کنفرانس خلع سلاح در ژنو را مخرب خواند و ورود به اين نهاد را مغاير با اهداف و ماموريت‌هاي آن برشمرد.

عربستان سردمدار ائتلاف سازي براي جنگ
سفير جمهوري اسلامي ايران تاکيد کرد: اقدام ايران در ممانعت از ورود عربستان و امارات به کنفرانس خلع سلاح، ناشي از دغدغه جمهوري اسلامي ايران براي حفظ شأن و جايگاه کنفرانس خلع سلاح  به عنوان تنها نهاد بين‌المللي چندجانبه در حوزه خلع سلاح هسته‌اي انجام شده است. 


بقايي هامانه عربستان را به عنوان سردمدار ائتلاف سازي براي جنگ و تجاوز عليه همسايگان و بزرگترين انبار کننده سلاح‌هاي بي ثبات کننده در منطقه و نيز به عنوان کشوري که برنامه هسته‌اي سؤال برانگيز خود را به دور از نظارت نهادهاي ذيربط بين‌المللي دنبال مي‌کند، برشمرد که نمي‌تواند حضور سازنده‌اي در مباحث خلع سلاح داشته باشد و افزود: همانطور که تجربه نشان مي‌دهد اين کشور از نشست‌ها و مباحث کنفرانس خلع سلاح صرفا براي تحريف اذهان عمومي و فرافکني اشتباهات و جنايات خود در يمن سوءاستفاده مي‌کند.

گفتني است، با توجه به تصميم گيري در اين نهاد بر اساس قاعده اجماع، عربستان و امارات عربي متحده با مخالفت جمهوري اسلامي ايران نتوانستند براي سال ۲۰۲۱ جايگاه عضويت ناظر در کنفرانس خلع سلاح را به دست بياورند.

اسماعيل بقايي هامانه مرداد ماه سال جاري نيز در نشست عمومي کنفرانس خلع سلاح در ژنو، خواهان شفافيت در برنامه هسته‌اي عربستان سعودي شد و از آژانس بين المللي انرژي اتمي خواست به وظايف خود براي بازرسي تاسيسات هسته‌اي عربستان و راستي آزمايي ماهيت صلح آميز آن عمل کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره