logo
برگزیده
سیاسی

روسیه به دنبال راهی برای بازگشت آمریکا به برجام

منبع
فارس
بروزرسانی
روسیه به دنبال راهی برای بازگشت آمریکا به برجام

فارس/ معاون نماينده دائم روسيه در سازمان ملل در کنفرانسي خبري در خصوص ساماندهي وضعيت کنوني برجام ابراز خوشبيني کرده و گفته گزينه‌اي جز يافتن مکانيسم بازگشت آمريکا به اين توافق وجود ندارد.

«ديميتري پوليانسکي»، معاون نماينده دائم روسيه در سازمان ملل روز چهار‌شنبه در کنفرانسي خبري وضعيت کنوني توافق هسته‌اي برجام را قابل کنترل و پايدار توصيف کرد.

وبگاه خبري «اردو پوينت نيوز» به نقل از خبر‌گزاري اسپوتنيک نوشت پوليانسکي در خصوص وضعيت فعلي برجام گفت: «ما اکنون کاملا خوشبين هستيم. به نظر ما اين وضعيت قابل کنترل و پايدار است.»

اين ديپلمات ارشد روس در ادامه به مسئله احياي برجام اشاره کرد و گفت: «ما بايد مکانيسم چگونگي بازگشت آمريکا [به برجام] را بيابيم؛ زيرا هيچ جايگزيني براي آن کار وجود ندارد. اين موضوع بايد تصميم مشترک اعضاء باشد.»

پوليانسکي همچنين خاطرنشان کرد: «ما توجه داريم که ايران اقداماتي را انجام داده که مي‌تواند در تضاد با برجام باشد، اما ايران اولين کشوري نبود که اين کار را آغاز کرد. اين اقدامات در پاسخ به خروج آمريکا از اين توافق و به دليل تحريم‌هايي که بعد از آن معرفي شد انجام گرفت.»

دولت آمريکا ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحريم‌هاي متوقف شده ذيل اين توافق، تحريم‌هاي ديگري عليه ايران وضع کرد.

تروئيکاي اروپا علي‌رغم مخالفت‌هاي لفظي با خروج آمريکا از برجام به وعده‌هاي خود براي جبران آثار اين خروج عمل  نکردند.

جمهوري اسلامي ايران در واکنش به بي‌عملي کشورهاي اروپايي در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذيل برجام را کاهش داد.

مقام‌هاي دولت «جو بايدن»، رئيس‌جمهور آمريکا در روزهاي گذشته اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمريکا را به توافق هسته‌اي برجام بازگردانند.

با وجود اين، دولت جديد آمريکا هنوز ساز و کار خود براي بازگشت به توافق هسته‌اي را مشخص نکرده. اعضاي تيم بايدن در اظهاراتي مبهم مي‌گويند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنايي براي «قوي‌تر و طولاني‌تر کردن» توافق هسته‌اي استفاده کنند.

با آنکه واشنگتن طرفي بوده که توافق هسته‌اي را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمريکا مي‌گويد بازگشت به برجام منوط به اين است که جمهوري اسلامي ايران گام‌هايي را که در واکنش به نقض عهد آمريکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوري اسلامي ايران تصريح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفي بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غيرقانوني آمريکا انجام شده هر گامي از سوي تهران بعد از رفع تحريم‌ها صورت خواهد گرفت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره