برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

روایت دادستان تهران از ارتباط اراذل و اوباش با سرویس‌های جاسوسی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
روایت دادستان تهران از ارتباط اراذل و اوباش با سرویس‌های جاسوسی

ايسنا/ دادستان تهران با بيان اينکه برخورد با اراذل و اوباش از جهات مختلف حائز اهميت است، گفت: بسياري از آنها رويکرد سنتي را تغيير داده اند و به نوچه پروري روي آورده اند و ديگر اينکه با اتصال به سرويس ‎هاي جاسوسي مورد بهره برداري سياسي قرار گرفته و ابعاد امنيتي وسيعتري پيدا کرده اند.

علي القاصي مهر، دادستان تهران ضمن تأکيد بر ضرورت برخورد قانوني به موقع، مؤثر و بازدارنده با هنجارشکني و اخلالگري، دستور داد پرونده هاي مربوط به رفتارهاي مجرمانه مخل نظم و امنيت جامعه به طور ويژه و خارج از نوبت در دادسراي عمومي و انقلاب تهران رسيدگي شود و کيفر خواست هاي صادره قبل از ورود به محاکم به دفتر دادستاني تهران ارسال شود.
علي القاصي مهر در دومين جلسه هم انديشي ارتقاء سطح فعاليت ‎هاي امنيتي، قضايي و استفاده حداکثري از ظرفيت ‎هاي قانوني براي مقابله و پيشگيري از فعاليت هنجارشکنان و اخلالگران در نظم و امنيت عمومي جامعه(اراذل و اوباش) بر ضرورت هم افزايي دستگاه هاي ذيربط و پرهيز از برخوردهاي مقطعي در حفظ امنيت تأکيد نمود و اظهار داشت: مديريت فعاليت ‎هاي مخرب و غيرقانوني اراذل و اوباش و هنجارشکنان در سطح جامعه از جمله موضوعات بسيار مهمي است که بايد به عنوان برنامه هاي اولويت دار و مستمر در دستور کار داشته باشيم.
القاصي با يادآوري اهميت صدور مجازات هاي بازدارنده براي پرونده هاي اخلال در نظم و امنيت عمومي جامعه، ضابطين قضايي و حوزه هاي رسيدگي به پرونده ها در مرحله دادسرايي را موظف کرد به منظور دستيابي به نتيجه مناسب براي کيفرخواست هاي صادره در مراحل بعدي رسيدگي قضايي، نسبت به مستند سازي پرونده ها با استفاده از تحقيقات محلي، شهادت شهود و مطلعين و مطالعه سوابق کيفري اقدام کنند.
دادستان تهران با بيان اينکه در فقدان هماهنگي، وحدت فکر و اراده و دلسوزي لازم بين مجموعه ها، امنيت در خور شأن جامعه تأمين نمي شود؛ از مسئولان دستگاههاي حافظ نظم و امنيت جامعه درخواست کرد: نسبت به افزايش حساسيت در نيروي انساني زير مجموعه ها براي حفظ نظم و امنيت و ايجاد جديت و روحيه مطالبه گري در پيگيري پرونده ها اقدام کنند.
القاصي در ادامه با تشريح قوانين و مقررات ناظر بر برخورد با اخلالگري و رفتارهاي مجرمانه در حوزه نظم و امنيت عمومي جامعه، به فقدان خلأ قانوني در برخورد با اراذل و اوباش اشاره کرد و اظهار داشت: قانونگذار براي تک تک مصاديق رفتارهاي مجرمانه و رفتارهاي رذيلانه مانند ايجاد مزاحمت براي نواميس مردم و ... رفتارهايي که از مرتکبان آنها به عنوان اراذل و اوباش ياد مي کنيم، مجازات هاي مختلف و حبس کوتاه مدت و بلند مدت پيش بيني کرده و حتي براي کساني که اخلال در نظم گسترده و تکرار در فعاليت مجرمانه وسيع دارند؛ مجازات محارب پيش بيني شده است.
وي همچنين با تأکيد بر اهميت آموزش ضابطان قضايي در دستگاههاي ذيربط به معاونت پيشگيري از وقوع جرم دادستاني تهران دستور داد مواد قانوني مورد نظر در مجموعه‎ اي تهيه و به عنوان ابزار قانون در اختيار دستگاههاي ضابط قضايي قرار گيرد و مجوزهاي قضايي لازم براي پياده کردن مصاديق بويژه در حوزه جرايم مشهود و حضور در محيط هاي جرم زا و پاتوق هاي مجرمان در اختيار مراجع امنيتي و انتظامي قرار گيرد.
دادستان تهران در بخش ديگري از سخنان خود به لزوم رصد مداوم فضاي مجازي به عنوان بستر وقوع بخشي از اقدامات مجرمانه اشاره کرد و افزود: بسياري از جرايم حوزه قمار و ارز قاچاق در فضاي مجازي صورت مي گيرد و کانال هاي موجود در اين فضا نقش مؤثري در ساماندهي و انسجام اراذل و اوباش دارند که لازم است شناسايي شوند و مورد برخورد قانوني قرار گيرند.
القاصي همچنين با اشاره به افزايش تحرکات اراذل و اوباش در چهارشنبه آخر سال بر ضرورت جلوگيري از ورود و توزيع مواد انفجاري و محموله هاي آتش ‎زا به کشور تأکيد کرد و افزود: مجوزهاي لازم براي شناسايي محل هاي توزيع مواد محترقه در اختيار دستگاههاي ضابط قرار مي گيرد.
وي افزود: برخورد با اراذل و اوباش از جهات مختلف حائز اهميت است، از جمله اين که بسياري از آنها رويکرد سنتي را تغيير داده اند و به نوچه پروري روي آورده اند و ديگر اينکه با اتصال به سرويس ‎هاي جاسوسي مورد بهره برداري سياسي قرار گرفته و ابعاد امنيتي وسيع‌تري پيدا کرده اند.
معاون اول دادستان تهران نيز گفت: ضرورت دارد دستگاه ‎هاي امنيتي و انتظامي نتايج عملکرد خوددر زمينه مقابله با اراذل و اوباش را به صورت مستمر به جامعه اعلام کنند و دستگاههاي اجتماعي، فرهنگي و مذهبي که در زمينه پيشگيري نقش بسزايي دارند به صورت کارآمد، اثر بخش و هم افزا به وظايف خود در اين حوزه عمل نمايند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر